Slovensko by v raste online predaja mohlo prekonať susedné Čechy.
BRATISLAVA 1. júna (WBN/PR) – Celosvetové tržby z online predaja v roku 2014 vzrástli o 20% na necelých 840 miliárd dolárov. Vyplýva to zo štúdie poradenskej spoločnosti A.T. Kearney, ktorá každoročne zostavuje Global Retail E-commerce Index. Najatraktívnejším trhom pre online biznis sú podľa indexu Spojené štáty, ktoré vystriedali na prvom mieste Čínu, ktorej tento rok v indexe patrí druhá pozícia, tretia skončila Veľká Británia. Tržby v online predaji na Slovensku dosiahli 822 mil. dolárov.
V indexe sa síce na popredných miestach držia veľmoci ako USA alebo Čína, ale preniknúť medzi ne majú šancu aj menšie krajiny. Medzi hodnotiace faktory indexu totiž nepatrí len veľkosť online trhu, ale aj jeho technologická pripravenosť, správanie zákazníkov, úroveň infraštruktúry alebo potenciál rastu trhu. Index celkovo hodnotí, ako sú jednotlivé krajiny atraktívne pre potenciálneho online predajcu.
Na popredné miesta rebríčka sa tak tento rok dostali aj relatívne malé krajiny, ako je Belgicko (9.), Holandsko (13.) alebo Dánsko (15.). Napríklad Belgicko bodovalo dobrou infraštruktúrou (kuriérske spoločnosti, intenzívne využívanie platobných kariet), pripojením k internetu u väčšiny populácie a online nákupmi pri viac ako polovica obyvateľstva.
Vysoký potenciál pre rozvoj e-biznisu má aj Slovensko. Z hľadiska infraštruktúry a využívania internetu dosahuje porovnateľné parametre ako spomínané Belgicko. Do prvej tridsiatky sa síce Slovensko nedostalo, napriek tomu možno povedať, že slovenskému e-biznisu sa darí. Tržby v roku 2014 narástli medziročne o vyše pätnásť percent a dosiahli podľa Euromonitoru 822 miliónov dolárov (778 mil. eur). S 82% populácie, ktorá používa internet a vyše polovicou (53%) internetových užívateľov, ktorí nakupujú na internete, má slovenský trh online predaja vysoký potenciál. „Do roku 2018 predpokladáme, že slovenský online trh každoročne porastie na úrovni 16%, čím by prekonal susednú Českú republiku (10%),“ hovorí Peter Materna, manažér A.T. Kearney.*
Podľa kvalifikovaných odhadov A.T. Kearney čaká celosvetovo segment online predaja ďalší rast aj v tomto roku, a to okolo 18%. Podieľať by sa na ňom mali oba typy trhov (veľké aj menšie krajiny). Najprogresívnejšie rastie región juhovýchodnej Ázie, dokonca sa očakáva, že čoskoro mu bude patriť najväčší podiel na online tržbách na svete. V Latinskej Amerike sa zase prvýkrát dostalo do rebríčka Mexiko, a dokonca preskočilo Brazíliu aj Argentínu. Naopak, India zatiaľ v rebríčku nie je predovšetkým kvôli nízkemu používaniu internetu, avšak v nasledujúcich rokoch sa predpokladá veľký rast. Napríklad aj kvôli dvojmiliardovej investícii Amazonu do miestnej infraštruktúry oznámenej v minulom roku.
Oblasti, ktoré podľa A.T. Kearney ovplyvňujú a budú ovplyvňovať oblasť e-commerce:
Internacionalizácia – veľkí hráči stále hľadajú ďalšie trhy, kam preniknúť. Po celom svete rastie počet online platieb predovšetkým z mobilov. Aj klasickí predajcovia, ako napríklad Marks & Spencer, teraz otvárajú online pobočky vo viac krajinách v porovnaní s kamennými pobočkami. Kľúčom k medzinárodnému úspechu je dostatočný počet potenciálnych online zákazníkov, prispôsobenie sa miestnym zvyklostiam, ale aj zachovanie vlastného brandu.
Ďalší vzostup IPO – jedným z významných ukazovateľov rastu segmentu je pozornosť, akú mu venujú burzoví investori. Tí prisúdili minulý rok niektorým spoločnostiam vysokú hodnotu – príkladom je byť čínska Alibaba (rekordné IPO 25 miliárd dolárov).
Neustále pripojený zákazník – Connected Consumer Study, v ktorej sa A.T. Kearney v roku 2014 pýtala viac ako 10 000 respondentov, ktorí sa pripájajú aspoň raz týždenne k internetu, ukázala, že viac ako polovica opýtaných kontroluje internet aspoň raz za hodinu počas celého dňa. To, čo títo „neustále pripojení“ zákazníci kupujú, vypovedá nielen o ich dôvere v online nakupovaní, ale aj o stupni vývoja e-commerce v danej krajine. Celosvetovo najpopulárnejšími kategóriami sú elektronika, oblečenie a knihy. Na opačnom konci rebríčka stoja potraviny a domáce potreby (viac informácií v priloženom rebríčku)
Potreba viac kanálov – napriek tomu, že je rozruch ohľadom e-commerce oprávnený, nie je možné zabúdať ani na klasický predaj. Ten totiž stále zostáva dôležitý najmä tam, kde si zákazníci potrebujú tovar „ohmatať“. Navyše dve tretiny zákazníkov, ktorí nakúpili online, navštívili kamenný obchod pred alebo po tejto transakcii. Mike Moriarty, partner v A.T. Kearney a spoluautor štúdie, k tomu dodáva: „Boom v e-commerce prináša tiež niekoľko výziev. Ako klasickí predajcovia, tak aj hlavní online hráči zisťujú, že budúcnosť tohto odvetvia nie je čisto v online priestore, ale skôr v kreatívnom spojení viackanálových ponúk, ktoré spájajú internetové a fyzické nakupovanie“. Budúcnosť prepájania kanálov dobre ilustruje napríklad Walmart, klasický hráč na poli predaja, ktorý rozširuje svoju online ponuku, a naopak Amazon, ktorý teraz vstupuje s kamennými predajňami na viaceré trhy.
* Štatistiky za Slovensko vychádzajú z Euromonitoru 2014 s výnimkou % nakupujúcich na internete (Euromonitor 2012)
Celú štúdiu Global Retail E-Commerce Index 2015 nájdete na https://www.kearney.com/consumer-retail/article/-/insights/global-retail-e-commerce-keeps-on-clicking&_101_INSTANCE_87xbENNHPZ3D_redirect=/consumer-products-retail/e-commerce-index
O štúdii
Štúdia Global Retail E-Commerce Index poradenskej spoločnosti A.T. Kearney hodnotí najatraktívnejšie krajiny pre online predajcov na škále 0-100 bodov. Online predaj je definovaný ako predaj tovaru verejnosti cez webové stránky. Tento termín takisto zahŕňa mobilné predaje cez smartfóny alebo tablety. Pri nákupe sa berie do úvahy krajina, z ktorej pochádza kupujúci (t.j. nie, kde sídli predajca). Online predaje zahŕňajú tieto kategórie spotrebného tovaru: oblečenie, knihy, kozmetika a osobná hygiena, spotrebná elektronika, videohry a hardware príslušenstvo, potreby pre kutilov a záhradkárske potreby, jedlo a nápoje, čistiace prostriedky pre domácnosť, domáce a bytové zariadenie, mediálne produkty a hračky a hry.
O A.T. Kearney
Spoločnosť A.T. Kearney bola založená v Chicagu v roku 1926. So svojou viac než 80-ročnou históriou je jedným z priekopníkov a svetových lídrov v oblasti poradenstva pre vrcholový manažment. Na českom a slovenskom trhu pôsobí od roku 1992. Hlavným cieľom A.T. Kearney je posilnenie konkurenčnej pozície jej klientov a dlhodobej hmatateľné zvýšenie hodnoty pre ich akcionárov. Poradenský prístup je zameraný v prvom rade na klienta, sekundárne však mieri aj na všetky ostatné zainteresované strany – od manažmentu a zamestnancov cez akcionára a dodávateľa až po verejný sektor.