BRATISLAVA 22. mája (WEBNOVINY) – Slováci patria medzi európske národy s najvyššou dôverou k bankám. Absolútnu dôveru vo svoju banku má 48 % z nich. Slovensko sa tak v rámci Európy radí na tretie miesto za Švajčiarsko, kde má dôveru vo svoju banku 54 % respondentov a Nórsko, kde sa tak vyjadrilo 50 % opýtaných.
Vyplynulo to z prieskumu spoločnosti EY. Zameraný bol na správanie retailových klientov bankového sektora, na ktorom sa zúčastnilo 32,6 tis. bankových klientov zo 43 krajín, vrátane 505 respondentov zo Slovenska. Zber údajov sa uskutočnil od 25. júla do 7. októbra 2013.
Rozhoduje kvalita služieb
Hlavným faktorom, ktorý pozitívne ovplyvňuje dôveru k bankám, je pre slovenských zákazníkov podľa výsledkov prieskumu kvalita služieb. Vyjadrilo sa tak 66 % respondentov. Schopnosť poskytnúť odbornú radu uviedlo 58 % opýtaných a efektívnu komunikáciu 51 %.
Negatívnym faktorom sú cenové parametre ako poplatky s podielom 67 %, úroková miera na kreditné produkty s podielom 50 % a debetné produkty uviedlo 40 % opýtaných.
Vysoká dôvera primárnej banke však podľa spoločnosti EY neznamená, že by slovenskí klienti boli svojej banke verní. Služby viac než jednej bankovej inštitúcie naraz využíva 69 % Slovákov. Svetový priemer je pritom 56 %, v západnej Európe je to 39 %.
Slováci sú aktívni klienti
Slovenskí klienti sú podľa spoločnosti EY takisto pomerne aktívni, 48 % z nich si v minulom roku zriadilo nový bankový produkt. To zhruba zodpovedá globálnemu priemeru, ktorý je 47 %.
Nové bankové produkty si Slováci zriaďujú tak v svojej primárnej banke, čo uviedlo 60 % ľudí, ako aj v inej inštitúcii s podielom 40 % respondentov. Hlavným dôvodom zriadenia produktu v inej než primárnej banke sú lepšie sadzby či poplatky. To uviedlo 35 % Slovákov. Lepšiu úroveň služieb uviedlo 32 % opýtaných.
„Bankový sektor má za sebou ďalší náročný rok, napriek tomu dobrá správa je, že dôvera v banky rastie, a to aj na Slovensku,“ hovorí Pavel Riegger, vedúci partner oddelenia poradenstva pre finančné inštitúcie spoločnosti EY v strednej Európe. Podľa neho je však stále čo zlepšovať, napríklad čo sa týka transparentnosti bankových poplatkov. Rozhodujúci pre ďalšie posilnenie dôvery bude podľa neho aj prístup bánk k riešeniu problémov a sťažnostiam klientov.