BRATISLAVA 16. apríla (WEBNOVINY) – Kúpu osobného vozidla cez lízingové spoločnosti sa vlani rozhodla financovať tretina Slovákov. Ceny áut sa pritom podľa analýzy ČSOB znižovali, automobilky opakovane prinášali zvýhodnené ponuky a hrubá nominálna mzda bola vyššia.
Viac ako polovicu z podielu financovaných osobných motorových vozidiel, teda takmer 10,7 tisíc, tvorili ojazdené autá. Zvyšných 48 % predstavovali nové autá, resp. 9,7 tisíc.
Slovenský maloobchod má za sebou podľa analytika ČSOB Mareka Gábriša trojročný pokles. Najväčší medziročný prepad, až o 10,3 %, zaznamenal v roku 2009. V tomto krízovom roku bol na tom najhoršie podľa Gábriša predaj automobilov, ktorý klesol o 19 %.
Počas nasledujúcich rokov 2010 a 2011 však zaznamenal dvojciferné tempá rastu o 11,1 %, resp. 10,5 %. Vlani bol predaj motorových vozidiel na úrovni 2,82 mld. eur v bežných cenách, čo je podľa Gábriša síce viac ako v roku 2010, ale stále to nedosahuje úroveň krízového roka 2009.
Predáva sa viac automobilov
Objemy predaných kusov automobilov pritom podľa Gábriša rastú, čo naznačuje aj pokles ich cien za posledné roky. Vďaka tomu a súčasnému rastu miezd sa podľa neho zvýšila dostupnosť motorizácie a mobility pre priemerne zarábajúcich Slovákov.
Na jedno auto sme v uplynulom roku museli pracovať necelých 12 mesiacov, kým pred 15 rokmi to bolo takmer dva a pol roka, avšak za predpokladu, že človek si bude odkladať celú svoju zarobenú mzdu.
Nemenili sa však len cenovky, ale aj záujem Slovákov o jednotlivé typy áut. V roku 2006 dominoval záujem o malé automobily a počet predaných kusov viac ako dvojnásobne prevýšil druhý najpredávanejší segment, nižšiu strednú triedu. Práve tá však už dominovala trhu v roku 2011 pred malými autami a SUV.
Za posledných päť rokov rástol najdynamickejšie podľa Gábriša segment SUV automobilov, objem predaných SUV tak poskočil päťnásobne. Predaj nových osobných automobilov podľa aktuálnych údajov za prvý kvartál tohto roka vzrástol o 5,7 %, na necelých 16,6 tis. vozidiel.
Auto nemá 18 percent Slovákov
Kúpa automobilu je jednou z finančne najnáročnejších investícií. A to je práve podľa analytičky Poštovej banky Evy Sadovskej jedným z kľúčových dôvodov, prečo na Slovensku v súčasnosti nevlastní osobný automobil približne 18 % domácností. Ide o menší podiel ako pred piatimi rokmi, kedy sa bez auta muselo zaobísť takmer 29 % domácností.
Mať auto bolo a je absolútnou samozrejmosťou podľa Sadovskej na Cypre, kde iba jedna zo 100 domácností auto nevlastní. V Rumunsku je situácia iná a auto nemajú štyri z desiatich domácností.