Auto si Slováci mohli v uplynulom roku kúpiť z 12 platov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Volkswagen Slovakia
Volkswagen Slovakia Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 16. apríla (WEBNOVINY) – Kúpu osobného vozidla cez lízingové spoločnosti sa vlani rozhodla financovať tretina Slovákov. Ceny áut sa pritom podľa analýzy ČSOB znižovali, automobilky opakovane prinášali zvýhodnené ponuky a hrubá nominálna mzda bola vyššia.

Viac ako polovicu z podielu financovaných osobných motorových vozidiel, teda takmer 10,7 tisíc, tvorili ojazdené autá. Zvyšných 48 % predstavovali nové autá, resp. 9,7 tisíc.

Slovenský maloobchod má za sebou podľa analytika ČSOB Mareka Gábriša trojročný pokles. Najväčší medziročný prepad, až o 10,3 %, zaznamenal v roku 2009. V tomto krízovom roku bol na tom najhoršie podľa Gábriša predaj automobilov, ktorý klesol o 19 %.

Počas nasledujúcich rokov 2010 a 2011 však zaznamenal dvojciferné tempá rastu o 11,1 %, resp. 10,5 %. Vlani bol predaj motorových vozidiel na úrovni 2,82 mld. eur v bežných cenách, čo je podľa Gábriša síce viac ako v roku 2010, ale stále to nedosahuje úroveň krízového roka 2009.

Predáva sa viac automobilov

Automobil
Foto: SITA, AP

Objemy predaných kusov automobilov pritom podľa Gábriša rastú, čo naznačuje aj pokles ich cien za posledné roky. Vďaka tomu a súčasnému rastu miezd sa podľa neho zvýšila dostupnosť motorizácie a mobility pre priemerne zarábajúcich Slovákov.

Na jedno auto sme v uplynulom roku museli pracovať necelých 12 mesiacov, kým pred 15 rokmi to bolo takmer dva a pol roka, avšak za predpokladu, že človek si bude odkladať celú svoju zarobenú mzdu.

Nemenili sa však len cenovky, ale aj záujem Slovákov o jednotlivé typy áut. V roku 2006 dominoval záujem o malé automobily a počet predaných kusov viac ako dvojnásobne prevýšil druhý najpredávanejší segment, nižšiu strednú triedu. Práve tá však už dominovala trhu v roku 2011 pred malými autami a SUV.

Za posledných päť rokov rástol najdynamickejšie podľa Gábriša segment SUV automobilov, objem predaných SUV tak poskočil päťnásobne. Predaj nových osobných automobilov podľa aktuálnych údajov za prvý kvartál tohto roka vzrástol o 5,7 %, na necelých 16,6 tis. vozidiel.

Auto nemá 18 percent Slovákov

Kúpa automobilu je jednou z finančne najnáročnejších investícií. A to je práve podľa analytičky Poštovej banky Evy Sadovskej jedným z kľúčových dôvodov, prečo na Slovensku v súčasnosti nevlastní osobný automobil približne 18 % domácností. Ide o menší podiel ako pred piatimi rokmi, kedy sa bez auta muselo zaobísť takmer 29 % domácností.

Mať auto bolo a je absolútnou samozrejmosťou podľa Sadovskej na Cypre, kde iba jedna zo 100 domácností auto nevlastní. V Rumunsku je situácia iná a auto nemajú štyri z desiatich domácností.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať