BRATISLAVA 25. januára (WEBNOVINY) – Malí a strední autodopravcovia by mohli obnoviť protestnú akciu v súvislosti s výberom mýta. Zástupca Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Jaroslav Polaček to pre agentúru SITA v pondelok priamo nepotvrdil, ale ani nevylúčil. O svojom ďalšom postupe podľa neho plánujú informovať v stredu 27. januára v Bratislave na zatiaľ neurčenom mieste.
„Ostali sme pri očakávaní. Neozvali sa nám, nikto nám neodpovedal,“ odpovedal Polaček na otázku, či sa ministerstvo dopravy už vyjadrilo k požiadavke autodpravcov v súvislosti s fungovaním a platením mýta. Autodopravcovia 19. januára oznámili, že odpoveď rezortu dopravy na žiadosť, aby výber mýta bol pozastavený do konca apríla tohto roka, očakávajú do 22. januára. Nič nebolo ani zo stretnutia na úrade vlády, ktoré autodopravcovia navrhovali do konca uplynulého týždňa.
UNAS žiadala rezort dopravy upraviť rozsah spoplatnenia ciest 1. triedy podľa pôvodného návrhu. Spoplatnené by mali byť podľa autodopravcov len cesty 1. triedy súbežné s diaľnicami a rýchlostnými komunikáciami v rozsahu 333 kilometrov. Navrhli tiež dopravnými značkami zakázať ich prejazd tranzitnej nákladnej doprave, ako je to riešené i v iných európskych krajinách, aby neboli nadmerne zaťažené. Pre výber mýta je spoplatnených vyše 1 400 kilometrov ciest prvej triedy, od 14. do 31. januára platí na nich nulová sadzba mýta kvôli úprave jednotlivých mýtnych úsekov. Zároveň chcú upraviť mýtne úseky tak, aby dopravcovia platili za skutočne prejazdenú vzdialenosť po vymedzenom úseku, tak ako je uvedené v pôvodnom zákone o elektronickom výbere mýta z roku 2007.
Minister dopravy Ľubomír Vážny už predtým odmietol znížiť rozsah platenia mýta na cestách prvej triedy. „Je to nereálne, to nemá žiadna krajina,“ opakovane odmietol Vážny po zasadnutí vlády 19. januára požiadavku dopravcov platiť len za prejazdené kilometre a nie za celé úseky. Po rokovaní o úprave mýtnych úsekov v ten istý deň informoval o rozhodnutí, že ak automobil neprejde celý meraný úsek a zíde z neho, nebude platiť mýto. resp. bude mať nulovú sadzbu. „Znamená to určitý ústupok zo strany štátu, určité oželenie výnosov za celý neprejdený úsek,“ povedal Vážny. Automobily by mali namiesto doterajších 826 úsekoch od februára platiť mýto na 1 006 upravených úsekoch dlhých do 5 kilometrov a od apríla na 1 700 skrátených úsekoch s priemernou dĺžkou 700 metrov. Podľa Vážneho je to maximálny ústupok voči dopravcom.
SITA