BRATISLAVA 14. marca (WEBNOVINY) – Autodopravcovia nebudú od 15. marca opäť platiť mýto na diaľniciach a cestách v intravilánoch, vrátane diaľničného prejazdu cez Bratislavu.
V sobotu nadobudne účinnosť nová vyhláška ministerstva dopravy zavádzajúca znovu nulovú sadzbu spoplatnenia prejazdov nákladných vozidiel cez obce a mestá v dĺžke takmer tisíc kilometrov.
Znova sa zavádza nulová sadzba prejazdov nákladných vozidiel
Išlo o jednu z hlavných požiadaviek Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia a Únie autodopravcov Slovenska (UNAS), ktoré sa sťažovali na negatívne dopady po zavedení rozsiahlych zmien v mýtnom systéme od začiatku tohto roka.
Zástupcovia UNAS minulý týždeň dokonca oznámili ostrý štrajk, ak nebudú splnené ich hlavné požiadavky na zmiernenie dopadov zmien v mýte. Po opakovanej dohode s ministerstvom dopravy pred týždňom od avizovanej protestnej akcie napokon ustúpili. V prípade nesplnenia ďalších ich požiadaviek nevylúčili ostrý štrajk pred druhým kolom prezidentských volieb.
Autodopravcovia do prezidentských volieb pozastavili štrajk
Autodopravcovia žiadajú odtajnenie zmluvy o mýte
Milan Laurinec: Autodopravcovia hrozia štrajkom, chcú zmierniť dopady mýta
Ministerstvo dopravy okrem požiadavky na zrušenie platenia mýta v intravilánoch ustúpilo autodopravcom aj v iných oblastiach. Dohodli sa na znížení mýtnych pokút na priemernú úroveň európskych štátov (v súčasnosti je pokuta 1 500 eur) a na zavedení debetu 12 eur na mýtnych palubných jednotkách raz počas šiestich mesiacov bez pokuty. Ministerstvo informovalo, že doriešilo aj všetky technické nedostatky mýtneho systému.
Rezort dopravy je proti spoplatneniu ciest II. a III. triedy a garantoval, že sa nebude rozširovať rozsah spoplatnenia ciest I. triedy, okrem novovybudovaných úsekov. Nespoplatnenie ciest II. a III. triedy je podmienené súhlasom samosprávnych krajov. Prehodnotia sa úseky ciest I. triedy zaradené do spoplatnenej skupiny ciest súbežných s diaľnicami a rýchlostnými cestami, ako aj zákazy prejazdov vozidiel nad 12 ton cestami II. a III. triedy.
Mali by sa upravovať aj zľavy za prejazdené kilometre
Rokovania budú aj o úprave zliav za prejazdené kilometre a o zjednotení tabuliek zliav pri vozidlách do 12 a nad 12 ton. Autodopravcovia žiadajú aj zníženie dane z motorových vozidiel a spotrebných daní ovplyvňujúcich cenu nafty na štandardné úrovne Európskej únie.
Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a. s. Ľubomír Palčák nedávno uviedol, že pre ústupky štátu je ekonomický dopad zmien v mýte na autodopravcov skoro nulový a pre tých, čo majú novšie ekologické vozidlá, je dokonca pozitívny. Obyvatelia v obciach podľa neho momentálne svoj „boj“ s kamiónmi prehrávajú. Palčák kritizoval zrušenie mýta v intravilánoch, kde je bezprostredný kontakt cestnej dopravy a ľudí.
„Ak by boli spoplatnené intravilány, tak by sme podľa našich predpokladov na mýte vybrali v prípade Bratislavy okolo 2,8 mil. eur ročne a v prípade ostatných intravilánov 29,5 mil. eur ročne, čiže spolu viac ako 32 mil. eur,“ uviedol Palčák. Za najzarážajúcejšie označil, že približne polovicu z uvedenej sumy by zaplatili zahraniční dopravcovia. Výsledkom ústupku tak podľa neho je, že zahraničný kamión prejde cez slovenské obce, znepríjemní tam život a nezaplatí ani cent.