BRATISLAVA 12. januára (WEBNOVINY) – Predstavitelia Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) považujú protestnú akciu za splnenie svojich štyroch hlavných požiadaviek za úspešnú. Ich požiadavky sa týkali problémového fungovania mýtneho systému a zvýšených nákladov cestných dopravcov. Keďže na pondelňajšom rokovaní na Úrade vlády SR za účasti premiéra, ale bez zástupcov UNAS, bola prijatá väčšina jej požiadaviek, po piatich dňoch ukončili kamionisti blokádu Rožňavskej ulice v Bratislave. Zastavili aj protestné akcie v ďalších slovenských mestách.
„Nie sú to úplné ústupky našim požiadavkám, ale dosiahli sme ich. Myslím, že v histórii Slovenska sa to nepodarilo takouto formou nikomu. To, že sme dosiahli ústupky, neznamená, že končíme. Ideme ďalej. To, čo povedal pán premiér, je jednoznačné, že elektronický výber mýta zlyhal. A teda sa vlastne nepriamo priznalo, že nefunguje. Na čo sme poukazovali, je teda pravda,“ povedal pre agentúru SITA predstaviteľ UNAS Jaroslav Polaček. Niektorí dopravcovia podľa neho možno nesúhlasia s ukončením protestu. Únia chce ďalej dokazovať, že elektronické mýto nie je v poriadku a preto bude sledovať jeho prevádzku.
Kamiónový protest mal zmysel aj podľa ďalšieho koordinátora UNAS. „Keby tu tí chlapi, ktorých sme nazvali hrdinovia, nestáli, tak by sa asi nič nedialo. Česmad si vyloboval svoje podmienky, účasť na mýtnom systéme, no a týmto ľuďom zostala len ulica a mrznúť,“ uviedol pre agentúru SITA Rudolf Páleš. Po ústupku premiéra sa podľa neho už nedalo očakávať nič iné ako ukončenie protestnej akcie. Premiér im vyhovel v troch zo štyroch požiadaviek v petícii. V jednej, týkajúcej sa zníženia dane z motorových vozidiel, ani nemohol, lebo by to musel prerokovať s vyššími územnými celkami. „Budeme sa venovať dennodennej práci, organizovaniu štruktúr únie,“ dodal Páleš.
Výsledok rokovania považuje prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Peter Halabrín za úspech všetkých cestných dopravcov, bez ohľadu na to, či protestovali alebo nie. „Povedali sme, že väčšinu požiadaviek, ktoré predložila únia autodopravcov, máme spoločných, len s rozdielnym spôsobom riešenia. Široká verejnosť, nielen dopravcovia, najmä vo vnútroštátnej nákladnej doprave, úplne nevedela, čo mýto prinesie. Poukazovali sme normálnym spôsobom z hľadiska komunikácie a argumentácie, únia zvolila tvrdší postup blokádou,“ uviedol Halabrín. Česmad sa podľa neho vyjadroval k mýtu a zníženiu spotrebnej dane z palív ešte pred schválením zákona o výbere mýta v roku 2007. A pred jeho štartom 1. januára tohto roka vyhlásil, že bude kontrolovať, ako sa mýto platí a funguje a žiadať okamžité odstránenie nedostatkov.
Česmad prevádzkuje osem kontaktných miest v krajských mestách a trinásť miest na hraničných priechodoch pre registráciu do mýtneho systému. Pre prevádzkovateľa mýta, spoločnosť SkyToll, a.s. zabezpečuje pevnú montáž palubných jednotiek v automobiloch.
Výsledkom pondelkového rokovania na úrade vlády je viacero opatrení týkajúcich sa fungovania mýta a jeho dopadov na náklady dopravcov. Spotrebná daň z nafty by sa mala do konca januára znížiť z 0,481 eura na 0,391 eura za liter. Ceny nafty na čerpacích staniciach by tak mali klesnúť z 1,14 na 1,01 eura za liter. Pre výber mýta na spoplatnených cestách 1. triedy bude od 14. do 31. januára nulová sadzba, pokiaľ sa neupravia jednotlivé úseky tak, aby nákladní dopravcovia platili za skutočne prejazdenú vzdialenosť a nie za celé úseky. Niektoré z vyše osemsto úsekov sa majú do konca mesiaca skrátiť, čím ich počet narastie o 242. Cesty 1. triedy, podliehajúce výberu mýta, majú byť do konca júna označené na začiatku a konci úsekov. Vodiči majú od konca januára dostávať faktúru s presnými údajmi o prejdených úsekoch a výške poplatku. Znížiť sa majú aj pokuty za nesprávne nastavenú palubnú jednotku v automobiloch.
Mýto platia v SR od začiatku tohto roka automobily a autobusy nad 3,5 tony na vyše 2 tisíc kilometroch spoplatnených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest 1. triedy. Cesty 1. triedy tvoria z celkových spoplatnených komunikácií približne tri štvrtiny ich dĺžky.
SITA