BRATISLAVA 23. decembra (WEBNOVINY) – Hneď na prý pohľad je jasné, že táto „A1-tka“ nebude obyčajný malý mestský kompakt prémiovej značky. S bielym lakom karosérie perfektne ladia unikátne 18-palcové disky kolies upevnené centrálnou maticou. Za nimi sa na prednej náprave skývajú ventilované kotúče s priemerom 312 mm.
Strechu zakončuje veľké dvojfarebné krídlo. Čierna farba vytvára výrazné akcenty na dverách batožinového priestoru a na difúzore v zadnom nárazníku. Zadné skupinové svetlá zo svietiacich diód LED majú stmavené sklá. Na obidvoch stranách výrazne tvarovaného zadného nárazníka dominujú leštené koncovky výfuku s priemerom 100 mm.
Ak toto auto niekedy náhodou zbadáte v stätnom zrkadle, nepodcente súpera kvôli jeho nevýraznému vzrastu. Audi A1 quattro má totiž pod kapotou motor 2.0 TFSI vyladený na 188 kW (256 k). Výkon vrcholí pri 6000 ot./min. Krútiaci moment dosahuje maximum 350 Nm v rozmedzí 2500 až 4500 ot./min. Zo semaforov vystrelí na stovku za 5,7 sekundy a dych mu nedochádza do rýchlosti 245 km/h.
Parametre sú to na daný segment naozaj exkluzívne a preto bude z Audi A1 quattro aj primerane exkluzívna záležitosť. Vznikne totiž iba 333 kusov. Ide o auto pre ozajstných nadšencov, o zberateľský kúsok. Preto sa v Audi nebáli použiť klasický šesťstupňový manuál. Toto auto bude zrejme iba málokto používať na denné jazdenie. Je to auto pre radosť. Napriek tomu si marketingové oddelenie Audi nedalo pokoj a v tlačovej správe uvádza, že auto bolo navrhnuté na vysoký výkon a nízku spotrebu. Áno, v kombinovanom cykle si na 100 km potiahne táto beštia z nádrže iba 8,5 litra, no koho to zaujíma?
Pohon všetkých štyroch kolies quattro
Našťastie v tlačovej správe nezabudli popísať, o ktorý typ pohonu quattro ide v tomto prípade. Srdcom systému je elektronicky regulovaná a hydraulicky ovládaná lamelová spojka (súbory lamiel sa otáčajú v olejovom kúpeli). Za normálnych podmienok Iamelová spojka prenáša väčšinu krútiaceho momentu na predné kolesá. Ak by sa zhoršila ich trakcia, súbory lamiel sa počas niekoľkých milisekúnd pritlačia k sebe, čím sa plynulo prerozdelí väčší pomer krútiaceho momentu na zadné kolesá. Hydraulický tlakový zásobník podporuje elektrické čerpadlo pri vytváraní potrebného hydraulického tlaku. Ak by malo začať prešmykovať niektoré koleso prednej alebo zadnej nápravy, funkcia elektronickej uzávierky diferenciálu (EDS) ho automaticky pribrzdí.
Lamelová spojka je namontovaná v spoločnej skrini s diferenciálom zadnej nápravy, čo zabezpečuje harmonické rozloženie hmotnosti na nápravy – podvozok Audi A1 quattro je prispôsobený dynamike pohonu. Oproti iným modelom radu A1 je podvozok vyladený výrazne tvrdšie. Predná náprava využíva tlmičové vzpery McPherson, vzadu je štvorprvková náprava. Citlivé riadenie s vysoko účinným elektrohydraulickým posilňovačom má športovo priamy prevod 14,8 : 1.
Audi A1 quattro sa začne predávať v druhom polroku 2012 s mimoriadne bohatým sériovým vybavením. Obsahuje mnohé prvky pochádzajúce bezprostredne z vyššej strednej triedy. V interiéri je však cítiť výrazné športové zameranie auta. Je čalúnený čiernou kožou. Červené prešívanie vytvára výrazné kontrasty. Špeciálne športové sedadlá majú integrované opierky hlavy a na zadnej strane kryty s nápisom „quattro“.
Ak teda máte o takúto exkluzívnu záležitosť záujem, mali by ste sa poponáhľať. Predaj síce začne až v druhom polroku 2012, no 333 kusov je naozaj málo a vypredané môžu byť každú chvíľu.