Odborníci tvrdia a varujú zároveň, že na Slovensku je približne milión vozidiel so stočeným tachometrom, ktorý neudáva ich reálnu hodnotu.
Ducati 1299 Panigale je tak rýchla, že sa jej vypína tachometer
Ich hodnota je oveľa nižšia, ako by mala reálne byť.
Napríklad vozidlo, ktoré má už za sebou odjazdených vyše 300 000 kilometrov, má po úprave na tachometri iba 160 000 km. Prečo je tomu tak? Odborníci sa zhodujú v tom, že je to požiadavka trhu. Každý záujemca chce auto, ktoré nemá veľa kilometrov, je lacné a nepotrebuje žiadne investície.
Od budúceho mesiaca začne platiť novela, ktorá bude kontrolovať aj stav tachometrov. Podvodníci budú trestaní. Platí to pri predaji právnických osôb. Čo v praxi znamená nasledovné: Majitelia autobazárov a predajcovia vozidiel budú prísne pod kontrolou – vozidlá s upraveným tachometrom budú prakticky nepredajné.
Pri predaji medzi fyzickými osobami to ale neplatí. Tu nastáva problém a obava z toho, že predaj „upravených“ áut stúpne práve medzi fyzickými osobami, po bazároch na internete. Presne tu bude najväčšie riziko a možný spôsob, ako sa zbaviť takýchto áut, ktoré sa v bazároch predať už nebudú môcť.
Ako to však pri novelách zákona na Slovensku býva zvykom, sú nedomyslené. Výnimkou sa nestala ani táto.
„V zákone nikde nenájdete definíciu stočeného vozidla,“ priblížil Martin Pajer zo spoločnosti CEBIA.
„Dnes si na internete zoženiete zariadenia aj s potrebným softvérom na daný model veľmi jednoducho a stojí to zopár eur,“ povedal Pajer. Takže si to celé odnesie iba obyčajný človek. Otázne je, ako a kto bude kontrolovať kúpu a predaj ojazdených áut zo zahraničia? V tomto prípade bude veľmi komplikované zistiť ich pôvodný stav.
Pre porovnanie: V roku 2015 sa predalo približne 180 000 vozidiel. Z toho sa predalo 40% v bazároch.
Ako si overiť skutočný rok výroby vozidla?