Bazometer: Rýchlosť a nulová tolerancia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Meranie rýchlosti
Foto: SITA

Neviem, či je to len slovenská rarita, ale vždy keď nadobudne platnosť nová právna norma, začnú policajti nekompromisne sledovať jej dodržiavanie. Bez ohľadu na všetky ostatné okolnosti. Mnohí majú ešte v čerstvej pamäti mestských policajtov, ktorí behali s metrom okolo áut zaparkovaných na chodníkoch, merali predpísanú 150 centimetrovú vzdialenosť a pokutovali hlava – nehlava. Našťastie, nič netrvá večne, ani vyjadrenie policajného prezidenta o nulovej tolerancii pri dodržiavaní maximálnej povolenej rýchlosti v súvislosti s účinnosťou nového zákona č. 8/2009 Z.z. Verejne sa chválil, že to bude účinný spôsob na likvidáciu cestných pirátov. Ja zase tvrdím, že je to hlúposť, ktorá už zbytočne pripravila a pripravuje vodičov o nemalé eurá. A to hneď z dvoch dôvodov.

Ján Bazovský
Foto: SITA

Prvým sú technické pomôcky policajtov na meranie rýchlosti a technické zariadenia vo vozidlách slúžiace ako ukazovatele okamžitej rýchlosti. V súčasnej dobe využívajú policajti na meranie okamžitej rýchlosti dva druhy meracích zariadení. Mikrovlný RAMER 7M, 7F, AD9 fungujúci na princípe detekcie zmeny vlnovej dĺžky elektromagnetických vĺn vysielaných žiaričom a odrazených od prechádzajúcich áut. Zo zmeny vlnovej dĺžky prístroj vygeneruje okamžitú rýchlosť prichádzajúceho alebo odchádzajúceho vozidla. Povolená metrologická odchýlka týchto meracích zariadení je plus – mínus 3 km/h do rýchlosti 100 km/h a plus – mínus 3% pre vyššiu rýchlosť. Okrem povolenej odchýlky má vplyv na presnosť merania aj uhol medzi osou jazdy vozidla a osou vysielaného lúča.

Jednoducho povedané, čím ďalej od okraja cesty sa nachádza policajné auto s radarom, tým je meranie nepresnejšie. Aj z tohto dôvodu nastavujú policajti pri meraní maximálnej povolenej rýchlosti hodnotu asi o 10 km/h vyššiu.

Rovnaké podmienky platia aj pre laserové merače typu LTI 20-20 MicroDigiCam alebo novší TruCam. Rozdiel je len v spôsobe merania rýchlosti. Lasery merajú rýchlosť na základe rozdielu vzdialenosti vozidla od laserového žiariča v určitom časovom úseku. Vzhľadom na to, že Lidary (laserové merače) používajú policajti len krátku dobu, dosť často sa stáva, že pri zadávaní hodnoty meranej rýchlosti zabudnú zohľadniť metrologickú odchýlku a vzdialenosť lidaru od vozovky. V praxi by tieto hodnoty mali vyzerať nasledovne: Pri meraní maximálnej povolenej rýchlosti 50 km/h je metrologická odchýlka plus 3 km/h a vzdialenosť lidaru od vozovky vyjadrená v percentách zaokrúhlená na 1 km/h. Pri nulovej tolerancii by na prekročenie meranej rýchlosti napríklad o 1 km/h musel vodič jazdiť rýchlosťou 55 km/h.

Ďalší faktor, ktorý môže ovplyvniť dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti sú samotné ukazovatele rýchlosti vo vozidlách. Pri ich montáži výrobca garantuje minimálnu odchýlku od skutočnej rýchlosti. Pri sústavnom používaní dochádza automaticky k opotrebovaniu mechanických častí a u vozidla staršieho ako 10 rokov môže byť odchýlka napríklad aj 10 percent. Navyše, merače rýchlosti nepodliehajú povinnosti pravidelnej kalibrácie a preto by mali byť aj ich odchýlky zohľadnené.

Okrem technických zariadení sledujúcich okamžitú rýchlosť vozidla sú tu ešte samotní vodiči. Pokiaľ nemajú svoje autá vybavené tempomatom alebo elektronickým obmedzovačom rýchlosti veľmi pochybujem, že väčšina z nich dokáže narábať nohou a akceleračným pedálom tak citlivo, že v určitých úsekoch neprekročí rýchlosť o jeden alebo viacej kilometrov. Potom je tu ešte povinnosť vyplývajúca zo zákona č. 8/2009 Z.z. o premávke na cestách:

§ 4

Povinnosti vodiča

1)Vodič je povinný…

c) venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke

Niekedy sa z konania dopravných policajtov zdá, že vodiči by mali viacej ako premávku sústavne sledovať ukazovatele rýchlosti na prístrojových doskách. Prekročenie rýchlosti o pár kilometrov napríklad pri predchádzaní je oveľa bezpečnejšie než dodržať maximálne povolenú rýchlosť a jazdiť v protismere hoci aj pár kilometrov.

Aj z týchto dôvodov je meranie okamžitej rýchlosti neobjektívne, aj z týchto dôvodov je každé vyhlásenie o nulovej tolerancii naozaj hlúposť.

Rada na záver:

Skôr, než sa rozhodnete za priestupok podľa paragrafu 16 zákona č. 8/2009 Z.z. zaplatiť blokovú pokutu, presvedčte sa o tom, či policajti zohľadnili všetky parametre meranej rýchlosti a žiadajte aby zohľadnili aj všetky okolnosti súvisiace s dopravným priestupkom. Neplaťte kým nemusíte.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Bazovský