BRATISLAVA 29. októbra (WEBNOVINY) – Keď v roku 1987 BMW ohlásilo vrcholnú verziu radu 7 s označením 750i a päťlitrovým dvanásťvalcom pod kapotou, ešte pred oficiálnou premiérou na ženevskom autosalóne malo BMW podpísaných vyše 3000 objednávok. Bola to totiž veľká udalosť – v BMW pracoval prvý nemecký dvanásťvalec od čias druhej svetovej vojny.
Vývoj tohto motora začal už v roku 1972. Konštruktéri BMW vtedy chceli vyvinúť dvanásťvalec spojením dvoch šesťvalcov. O dva roky neskôr mali hotový prvý prototyp, no vážil 315 kg. Vedenie rozhodlo, že takýto motor je proste príliš ťažký a rozhodlo o začatí vývoja úplne nového a ľahšieho motora. Vývoj však zastavila kríza v sedemdesiatych rokoch minulého storočia.
V roku 1982 sa finančné trhy stabilizovali a BMW sa rozhodlo vytiahnuť projekt dvanásťvalcového motora opäť zo zásuvky. Začínali od nuly, žiadne spájanie šesťvalcov sa nekonalo. O pár rokov neskôr bol dokončený päťlitrový dvanásťvalec, ktorý v roku 1987 debutoval v spomínanom modeli 750i. Disponoval výkonom 221 kW (300 k) a krútiacim momentom 450 Nm.
Druhá generácia tohto motora sa predstavila v novom „sedmičkovom“ BMW v roku 1994. Motor mal objem valcov zvýšený na 5,4 litra, vďaka čomu produkoval 240 kW (326 k). V roku 2002 prišla na scénu „Bangleova Sedmička“ a jej vrcholná verzia 760i už mala pod kapotou šesťlitrový dvanásťvalec s výkonom 327 kW (445 k).
V súčasnosti je BMW 760i poháňané dvakrát prepĺňanou verziou tohto motora, ktorá je vyladená už na 400 kW (544 k) a 750 Nm. Budúcnosť dvanásťvalcových motorov je však v dnešnej dobe „downsizingu“ otázna. Veď motor V12 od BMW má konkurenta už aj vo vlastných radoch – osemvalec v modeloch M5 a M6 dosahuje z objemu 4,4-litra vyšší výkon (412 kW/560 k), no dvanásťvalec má zatiaľ vyšší krútiaci moment. (680 Nm vs. 750 Nm)