Čínska automobilka BYD už v našich končinách istý čas pôsobí, avšak doteraz výlučne v pozícii importéra úžitkových a nákladných vozidiel. Teraz sa spoločnosť BYD (Build your dreams – postav svoje sny) odhodlala rozšíriť svoju európsku sieť aj smerom k východným hraniciam spoločenstva a expanduje aj na náš a český trh.
BYD otvára v Bratislave prvú predajňu nových vozidiel v spolupráci s firmou Auto Impex. Do konca roka chce mať v Bratislave 3 predajné a servisné miesta, v Košiciach 2 a celkovo po celom Slovensku až 20 dílerských bodov.
Uviesť plánuje aj ďalšie modely
BYD sa pri vstupe na nové trhy cielene spája so spoločnosťami, ktoré v automotive sektore pôsobia dlhodobo. Medzi ďalšími partnermi čínskej automobilky majú byť preto ďalšie známe mená (napr. Final CD a podobne).
BYD je aktuálne najväčším menom elektrických vozidiel. I keď automobilka vznikla len v roku 2003, minulý rok prekonala hranicu predaja 10 miliónov elektrických áut a podarilo sa jej to ako prvej. Na Slovenský trh prichádza s tromi elektrifikovanými automobilmi, pričom do konca roka chce aj u nás uviesť niekoľko ďalších modelov.
Trojica áut vstupujúcich na náš trh už v tomto mesiaci sú BYD Sealion 7, BYD Seal U DM-i a BYD Seal. Kým vozidlá BYD Sealion 7 a BYD Seal sú čisto elektrické, BYD Seal U DM-i je plug-in hybridné SUV.
Všetky tri automobily rozmermi i výbavou patria do segmentu D – teda do strednej triedy. Už v základných výbavách disponujú bohatými výbavami a prémiovými doplnkami.
BYD Seal – športový sedan pre náročných
BYD Seal je z hľadiska troch nových modelov ten najšportovejší. Na západ od našich hraníc sa teší veľkej popularite a nemožno sa tomu čudovať. Toto 4,8 metra dlhé vozidlo má, tak ako ostatné, dizajn inšpirovaný oceánom a faunou obývajúcou šíre moria.
Seal je v preklade tuleň a aj keď sa nám obvykle spája so zásobami podkožného tuku, je to mimoriadne schopný plavec hydrodynamických tvarov a sympatického zjavu. A niečo podobné chce byť aj tento štíhli sedan. Seal disponuje tromi stupňami výbavy, pričom pri uvedení BYD ponúkne dva vyššie Design a Excellence AWD.
Novú Mazdu 6e si už na Slovensku môžete objednať, Volkswagen má problém - VIDEO, FOTO
SEAL má podobne ako jeho dvaja uvádzací kolegovia BYD lamelovú batériu s chémiou LFP (lítium-železo-fosfát). Ide teda o mimoriadne bezpečnú, odolnú a stabilnú batériu s dlhou životnosťou, ktorej BYD verí natoľko, že jej výdrž garantuje zárukou na 8 rokov/200-tisíc km (70% zostatok kapacity batérie).
Batéria je integrálnou súčasťou konštrukcie vozidla a pôsobí nielen ako úložisko energie, ale aj ako pevnostný prvok podvozku. Automobil je rovnako ako Sealion 7 postavený na 800 V architektúre a podporuje nabíjanie s výkonom 150 kW. Batéria má kapacitu 82,5 kWh, čo stačí na kombinovaný WLTP dojazd 570/520 km.
Verzia Design má jeden zadný synchrónny elektromotor s výkonom 230 kW a s krútiacim momentom 360 Nm. Cena za Design stupeň je 45 690 eur. Zaujímavejšia je verzia Excellence AWD s rovnakým zadným motorom, ktorý dopĺňa predný asynchrónny motor pre systémový výkon 390 kW a systémový krútiaci moment 670 Nm. Masívny výkon sa odzrkadľuje v zrýchlení z 0 na 100 km/h za 3,8 s. Cena tohto auta je 50 790 eur.

BYD Sealion 7
Najnovší a pre Európu vytvorený čisto elektrický model značky oblieka karosériu SUV Coupe. Na náš trh toto 4830 mm dlhé priestranné vozidlo prichádza s tromi stupňami výbavy – Comfort, Design AWD a Excellence AWD.
Stupne Comfort a Design AWD ponúknu batériu s rovnakou chémiou ako Seal a aj s rovnakou kapacitou 82,5 kWh. Excellence AWD má až 91,3 kWh batériu. Comfort má pohon zadnej nápravy s elektromotorom s výkonom 230 kW a s krútiacim momentom 380 Nm.
Design AWD má rovnako ako Excellence AWD najmodernejší elektromotor s rýchlosťou až 23-tisíc ot/min a s maximálnou rýchlosťou jazdy 215 km/h. 390 kW, 690 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. Cena verzie Comfort je 47 690 eur, verzie Design AWD 52 790 eur a Excellence AWD je za 56 390 eur.

BYD Seal U MD-i
Komplikovanejší názov skrýva komplikovanejšiu techniku. Model využíva tri motory. Dva sú súčinné elektromotory v kombinácii s 1,5 litrovým štvorvalcovým benzínovým motorom. O pohon predných kolies sa starajú elektromotory so systémovým výkonom 160 kW a systémovým krútiacim momentom 300 Nm, ktoré dopĺňa spaľovací motor. Ten sa prioritne stará o generovanie energie, no vo vyšších rýchlostiach sa cez spojku vie pripojiť ku kolesám.
Výkon 160 kW platí pre dve z troch výbav – Boost a Comfort. Treťou možnosťou je model Design s prepĺňaným spaľovacím štvorvalcom rovnakého objemu a aj so zadným elektromotorom. Výsledkom je hybridný AWD systém s maximom výkonu 238 kW a maximom krútiaceho momentu 550 Nm.

Zaujímavé je, že azda aj vplyvom hmotnosti najvýkonnejšia verzia nemá najväčšiu batériu. Tú má osadenú model Comfort – 26,6 kWh. Batéria je v podvozku, pričom je rovnako integrálnou súčasťou konštrukcie ako v prípade elektromobilov a taktiež ide o lamelovú LFP batériu. Verzie Boost a Design majú batérie s kapacitou 18,3 kWh. Všetky tri výbavy podporujú AC/DC nabíjanie s výkonmi 11/18 kW.
Silnou stránkou vozidla je okrem iných technológií dojazd na úrovni naftového vozidla. Dojazd sa pohybuje v prípade verzie Comfort až na úrovni 1000+ km na nabitie a natankovanie. Elektrický dojazd verzie s najväčšou batériou je 125 km.
Verzia Boost začína na cene 38 490 eur, Comfort je od 40 990 eur a Design je za 45 590 eur.