Zámena paliva pri tankovaní sa udeje veľmi rýchlo. Postačí malá nepozornosť, rozptýlenie alebo aj časté striedanie áut s odlišným spaľovacím motorom. Napríklad zo služobných áut na súkromné.
Motorka s dieslovým motorom. Udiareň na kolesách
Jeden z trápnych omylov, ktoré môže vodič urobiť, je tankovať do auta, či už svojho súkromného, služobného alebo požičaného – zlé palivo. To je napríklad benzín do dieselového auta alebo naopak. Znie to ako začiatočnícka chybička, no aj napriek tomu sa to stáva. Vo Veľkej Británii to údajne niekedy urobil, pochopiteľne omylom, každý siedmy motorista. Najčastejšie sa tejto chyby vraj dopúšťajú policajti, ktorí striedajú služobné autá. Či je to tak aj u nás na Slovensku nevieme, ale určite to nie je neznámy problém. Môžeme to označiť za chvíľkovú nepozornosť, lenže ak sme zvyknutí tankovať to, či ono palivo roky, tak nad voľbou čerpacej pištole jednoducho nerozmýšľame, konáme automaticky a k omylu príde rýchlo.
Môžeme sa pýtať, prečo s tým automobilky, výrobcovia čerpadiel niečo neurobili, keď sa jedná o tak častý problém? Oni urobili. Hrdlá palivovej nádrže benzínových áut sú už roky vybavované zvyčajne plastovým zúžením, do ktorého normálnym spôsobom vojde iba benzínová tankovacia pištoľ. No žiaľ, sto percentné toto upravenie nie je. Postačí trošku sily a dieslovú pištoľ do nádrže dostaneme aj bez tak hlbokého zastrčenia pištole. A predovšetkým – také obmedzenie pochopiteľne zafunguje len u benzínových modelov, do ktorých budete chcieť natankovať diesel, ak budete chcieť naplniť dieselové vozidlo benzínom, pôjde to veľmi ľahko. A takto k omylom stále dochádza.
Britský Fifth Gear sa pozrel na to, čo sa stane v prípade, keď palivo nielen natankujete, ale aj sa s ním rozbehnete. V prvom prípade môže postačiť len vyčistenie nádrže, ak ale dostanete zlé palivo „do obehu systému“, oprava v servise môže výjsť dosť draho. Fifth Gear teda kúpil dve staršie autá, dieselový Vauxhall Astra a benzínový Ford Escort. Keď boli nádrže oboch vozidiel takmer prázdne, moderátor nalial do každého po piatich litroch opačného paliva. Naštartoval a pustil sa do jazdy.
Na rad prišiel benzínový Escort s natankovanou naftou. Najprv išiel bez problémov. Po niekoľkých kilometroch jazdy začal motor trhať, stratil výkon – nechcel ísť do ťahu. Diesel v benzínovom aute môže zaniesť všetko, s čím príde do kontaktu a tiež môže zničiť katalyzátor, drahú súčasť výfukového systému. Niečo také mohlo začať prebiehať aj teraz pri tomto teste a auto to dávalo poriadne poznať. Snaha vysať diesel z nádrže bola neúspešná kvôli bezpečnostnému hrdlu, takže bola nádrž doplnená benzínom aj so zvyškom nafty vo vnútri.
Po niekoľkých minútach trhanie auta skončilo. Ako to však prežil emisný systém? Na správaní vozidla tak úplne nespoznáme. Preto bolo pristavené k mobilnému prístroju na meranie emisií. Tu bolo zistené, že poškodenie je veľmi malé, ak vôbec nejaké – emisným testom pri britskej obdobe STK voz prešiel aj po tomto experimente.
Druhý pokus znamenal päť litrov benzínu v takmer prázdnej nádrži auta s atmosférickým vznetovým motorom. Problémov to môže spôsobiť ešte viac ako pri opačnej zámene – benzín na rozdiel od dieslu nemá žiadne mazacie vlastnosti, je suchý a môže zadrieť palivové čerpadlo, či akékoľvek ďalšie súčasti vstrekovacieho systému, ktoré pri naftových autách bývajú veľmi, veľmi drahé. Aj v tomto prípade vozidlo naštartovalo v poriadku, pískajúci remeň si nevšímajte, za to palivo nemôže, zvuk pripomínajúci klince v plechovke nie je Astre 1,7 D tiež cudzie.
Čo nás môže prekvapiť, auto išlo zo začiatku dokonca lepšie ako na diesel, to je ďalší nepríjemný poznatok tejto zámeny prameniacej z rozdielnych vlastností oboch palív. Auto takto vydržalo ísť veľmi dlho, asi až po polhodine jazdy sa objavili iskry z novej diery vo výfuku koncového tlmiča. Ako sa tam dostali, netušíme. Inak sa auto zdalo v poriadku. Pri emisnom teste s benzínom v nádrži však auto začalo nadmerne dymiť, motor nešiel do otáčok. Potom sa úplne zastavil a nešiel znovu naštartovať. Do nádrže teda putovala nafta v pokuse zachrániť auto.
Auto potom naštartovalo a jeho zvuk bol ešte horší. Motor sa zastavil ešte raz, ale po niekoľkých pokusoch opäť naštartoval a už bežal lepšie. Po pár kilometroch jazdy bolo všetko v normále a moderátor ďalej auto používal niekoľko nasledovných dní, kedy fungovalo normálne. A to aj pri dlhej jazde po diaľnici, nielen pri nízkych rýchlostiach.
Z videa je zrejmé, aké majú tieto zámeny paliva príznaky a je dobré, ak si ich zapamätáme. Napriek tomu je záver aspoň tohto experimentu priaznivý – akokoľvek nevieme, aké budú dlhodobé dôsledky použitia opačného paliva, krátkodobo to viedlo iba k okamžitým ťažkostiam. Očividne, nie je vždy nutné vymieňať celý palivový systém za tisícky eur, motor Escortu a Astry zlé palivo dočasne prežili bez ujmy.
Dobré je na koniec upozorniť aj na to, že testy prebehli na zhruba dvadsaťročných autách s relatívne primitívnymi motormi. Novšie vozidlá so zložitejšími emisnými systémami, či čerpadlami a vstrekovačmi pracujúcimi s vyššími tlakmi, by mohli byť poškodené oveľa rýchlejšie a závažnejšie, ako sa napokon uvádza aj v našom videu. Jeho záverom ale môže byť aj to, že staršie vozidlá sú vďaka svojej primitívnejší konštrukcii menej náchylné k poškodeniu a tento prípad je jedným z dôkazov.
Vo videu ešte uvidíte porovnanie benzínu a dieslu. Rozdiel mezdi benzínom a dieslom je značný.
Diesel napríklad za normálneho tlaku a teploty nehorí. Oproti benzínu je ale mastný, na čom sú niektoré komponenty dieselových motorov závislé a potrebujú byť stále klzné. Naopak benzín je suchý, odstraňuje mastnotu, je veľmi horľavý.
Pozri si video: