De Tomaso je značka, ktorá niečo našepkáva azda len najväčším automobilovým fanúšikom. A kto ju pozná, i jej modely, nuž klobúk dole. Nepatrí to veru medzi štandardné automobilové vedomosti. Korene automobilky siahajú do roku 1959.
Za svoju existenciu mala v sériovej výrobe celkovo štyri modely, no tie najznámejšie sa volali Mangusta a po nej nasledujúca Pantera. Automobilku v roku 2014 odkúpila skupina investorov z Honk Kongu a o päť rokov na to prišla premiéra auta s označením P72 na podujatí v britskom Goodwoode.

Mercedes Triedy S: Menšie úpravy pre modelový rok 2025 predchádzajú veľký facelift - FOTO
Ďalších viac ako päť rokov však trvalo, kým sa auto definitívne dostalo do sériovej produkcie. Auto menom P72 je novým prírastkom do malosériových superšportových automobilov, ktorých cieľom je kradnúť zákazníkov veľkým menám v tomto odvetví.
Aj keď je skôr pravdepodobné, že o žiadne kradnutie nepôjde. Nakoniec, naplánovaných je vyrobiť 72 kúskov s cenou niekde tesne pod 2 milióny eur. Väčšina z nich tak nepochybne skončí v garáži, ktorú budú zdieľať s mnohými ďalšími superšportmi rôznych značiek.
Takmer príliš nízky pre sériovú výrobu
Model má bližšie nešpecifikované vonkajšie rozmery. Konštruktéri sa vyjadrili len k výške, ktorá by napríklad o pár rokov už neprešla homologizáciou. Auto je jednoducho príliš nízke na budúce cesty.
Jediný údaj, ktorý sa nám podarilo vypátrať je rázvor na úrovni 2,7 m. Z proporcií vozidla vidieť, že kolesá má zatlačené do rohov karosérie, neprekvapilo by nás, keby sa celkovou dĺžkou pohodlne zmestilo pod 4,5 metra.
To dôležité je ale pod zadnou kapotou. Motor umiestnený vzadu – v strede je pôvodom od Forda. Benzínový osemvalec s valcami do V s objemom 5,0 litra v sériovom modeli produkuje vyše 700 koní a bezmála 820 Nm krútiaceho momentu.

Podriadenie všetkého aerodynamike je pre slabých
Zaujímavosťou je, že auto nemá narozdiel od väčšiny súčasných superšportov žiadnu aktívnu aerodynamiku. Žiadne výsuvné krídla, či posuvnú prednú peru. Model totiž chce byť modernou pripomienkou superšportov zo starej školy a nielen dizajnom.

Jeep Compass Tretí prichádza: Viac elektrifikovaný, stále Jeep – VIDEO, FOTO
Cieľom konštruktérov bolo vytvoriť krásne auto s retro štýlom, no ktoré pri jazde ťaží predovšetkým z mechanického gripu, nie z vymožeností aktívnej aerodynamiky. De Tomaso tak svojim držiteľom sľubuje skôr analógový zážitok prenesený z časov spred približne šiestich dekád.
Model využíva prúdenie vzduchu vo svoj prospech, no dizajn je urobený pre čo najnižší odpor vzduchu. Teda aby vzduch auto hladko obtekal, nie aby ho extrémne tlačil k zemi. I keď bez prítlaku vo vysokej rýchlosti by auto pravdepodobne vzlietlo, konštruktéri upozorňujú, že prítlak pre nich jednoducho nebol určujúci.
Kabína, ktorá očarí
Analógový prístup sa z oblej karosérie prenáša i od vyslovene pekného interiéru. Zabudnite na veľké displeje s množstvom prepínateľných ukazovateľov. Auto na palubnej doske nemá žiaden displej. Namiesto neho sú tam skvostné detaily i ovládače a prepínače.
Jediným reálnym displejom v aute je vnútorné spätné zrkadlo, ktoré povinne zobrazuje pohľad zo zadnej kamery pri cúvaní. To preto, lebo vzad v aute tohto typu jednoducho nevidieť.

Ferrari má pre fanúšikov niečo špeciálne: 296 Speciale a Speciale A - VIDEO, FOTO
Model využíva karosárske dielce z karbónových vláken. Vraj má v rámci šasi a konštrukcie veľa spoločného s Apolo Intensa, za ktorým stoja tie isté mená. V kabíne nájdete hliníkové ovládače a finiše z lešteného hliníka v medenom prevedení. Všimnite si napríklad hlavicu radiacej páky manuálnej prevodovky.
Dôvodom prečo prechod od prototypu k sériovému modelu trval tak dlho, bola snaha zlepšiť schopnosti vozidla – napríklad zlepšiť chladenie prevodovky a podobne.