Začnime rokom 2010. AAA Auto prešlo kompletnou reštrukturalizáciou, ktorá mala zlepšiť hospodárenie, ako sa to odrazilo vo financiách za minulý rok?
Celkom významne. Rok 2010 bude výraznejšie lepší ako 2009. V roku 2009 konsolidovaný zisk predstavoval 1,5 milióna eur. Podstúpili sme veľa zmien už v roku 2008, ktoré pretrvávali aj v nasledujúcom roku a vďaka tomu sme už v roku 2009 boli mierne ziskoví, no naozaj sa to významnejšie odrazilo na ziskoch až v roku 2010 a veríme, že tento trend bude pokračovať aj v tomto roku 2011.
Stala sa finančná kríza v konečnom dôsledku priaznivým faktorom pre jazdené autá?
Povedal by som, že určite áno. Finančná kríza nás silne zasiahla, museli sme rýchlo konať, čo sme aj spravili a od roku 2009 sme opäť ziskoví a môžeme povedať, že napriek tomu, že to bolo veľmi zložité obdobie, dnes generujeme zisk a sme o niečo múdrejší. Podľa mojej mienky sa trh s ojazdenými vozidlami vracia späť v sile, akú sme neočakávali, preto si myslím, že situácia sa vo všeobecnosti razantne zlepší.
Zistil sme, že výsledky predaja za posledný kvartál predchádzajúceho roka predčili všetky naše očakávania.
S ojazdenými autami máte bohaté skúsenosti. V čom je slovenský trh osobitý? Aj čo sa týka porovnania s českým trhom.
Veľmi podobné trhy, veľmi podobné mentality. Povedal by som, že ak je nejaký rozdiel medzi Českom a Slovenskom, tak na Slovensku sú ľudia zameraní viac na fakt, aby mali autá menej najazdených kilometrov a úplnú servisnú históriu. Sú viac zameraní na tieto základné parametre, okrem toho sú tieto trhy takmer totožné.
Keď sme pri rozdieloch medzi Českom a Slovenskom – v susednej republike je možné zistiť, či je auto v exekúcii. U nás taká možnosť nie je. Ako to riešite u nás, chceli by ste to dostať do legislatívy?
Toto je pre nás problém číslo jeden. Je to jedna z vecí, ktorá nám stojí v úspechu v tejto krajine. Stratíme niekoľko tisíc eur mesačne kvôli podvodníkom, čo má za následok exekúcie. Keď si preveríme autá cez kontrolu originality, ale tá nie je prepojená s exekútorskými údajmi, my si to auto kúpime a okamžite na to prídu exekútori. Väčšinou je samozrejme exekučná cena vyššia ako je reálna cena auta, preto prichádzame takýmto spôsobom mesačne o približne päť áut, hoci pri 60 až 100 prípadoch sa nám podarí presvedčiť dlžníkov, aby vyplatili auto z exekúcie.
Plány v tejto oblasti sú také, aby sa centralizovali údaje do jednej databázy exekučných pohľadávok. Fungovať by to malo tak, že keď odkupujete auto a to nie je v danej databáze, tak po momente odkúpenia nebude môcť nikto zasiahnuť do tohto procesu a nárokovať si akékoľvek pohľadávky.
Hovorili sme o legislatíve. Nedávna prekvapivá snaha z radov SNS o kriminalizáciu stáčania kilometrov u vás akosi zostala bez povšimnutia. Nechceli ste sa výraznejšie aktivizovať?
Lobujeme nepretržite už desať rokov v Česku, aby bolo stáčanie kilometrov trestným činom, aby to bolo tak, ako to funguje na západe už 30-40 rokov. To vytvára medzi ľuďmi na cestách istú pohodu. Nemusia sa obávať, že majú stočené kilometre a že sa im kedykoľvek môže pokaziť auto. Pretože ak má auto najazdených 300 alebo 400-tisíc kilometrov a ukazuje jeho majiteľovi 100-tisíc, tak mu dáva pocit, že je bezpečné, no ono nie je. Môže sa každú chvíľu pokaziť a ohroziť životy aj nás, ostatných účastníkov cestnej premávky. Je to veľmi, veľmi dôležitá záležitosť. Lobujeme veľmi intenzívne posledných desať rokov v českom parlamente a určite budeme jedného dňa úspešní. Zároveň sme sa pridali k lobistom aj na Slovensku, aby sme mohli prezentovať tento problém v parlamentne a boli sme veľmi šokovaní a prekvapení, že sme boli odmietnutí slovenským parlamentom. Naďalej však veríme, že jedného dňa zistia a pochopia dôležitosť kriminalizácie tohto činu a my budeme lobovať a neprestaneme, kým sa stáčanie kilometrov nestane trestným činom. Nakoniec sa bude musieť aj Slovensko postupne zosúladiť so západom. Nechápem prečo by niekto odmietal legislatívne zmeny, ktoré by mali pomôcť každému, kto sa pohybuje na cestách.
Ako vnímate internet a moderné technológie, ktoré stále viac pomáhajú vytvárať konkurenčné prostredie? Aké máte skúsenosti a zároveň aj plány v tejto oblasti?
Internet dáva priestor transparentnosti, porovnávaniu cien a súťaživému prostrediu. Zároveň sa dozviete detailný pôvod auta a myslím si, že v súčasnosti sa veľa obchodu začína presúvať na pôdu internetu a to by mohlo pomôcť aj nám. Keď si presne stanovíme, čo naša cieľová skupina požaduje, čo je pre nich dôležité a zameriame sa na to, už teraz sa teším ako budeme rozvíjať tento obchodný model založený na internetovom predaji.
Aké kroky chcete podniknúť v tejto oblasti v najbližších rokoch?
V konečnom dôsledku si myslím, že bude možné kúpiť si jazdené auto cez internet, tak ako nové auto. Jednoducho bez toho, aby zákazník videl to auto, s tým, že budeme musieť striktne garantovať jeho vlastnosti a predávať autá, ktoré majú menej ako tri roky. Chceli by sme prepracovať tento obchodný model tak, aby zákazníci zo Slovenska z Košíc, Prešova alebo z iného mesta prišli k nám na stránku, vyberú si auto hoc aj z Bratislavy a budú si ho môcť rovno aj kúpiť. Najdôležitejšie je, aby potom dostali to auto a boli spokojní, pretože je presne v takom stave, v akom ho opisuje naša stránka. Keďže by to mali byť autá do troch rokov, nemyslím si, že by to bol problém.
Je istá mienka rozšírená medzi ľuďmi, že v AAA Auto je veľa pokazených áut. Čím myslíte, že to je? Zaoberáte sa takýmito informáciami?
Keď si vezmete, že naša spoločnosť predá okolo 550-tisíc jazdených áut a na Slovensku ich predá okolo 60-tisíc, keď si vezmete, aký máme podiel na trhu, koľko predáme jazdených áut, je jasné, že istá časť z nich sa pokazí. Podľa našich výsledkov je to pod hranicou 5%, čo znamená, že je obrovské množstvo spokojných kupcov. Každopádne jazdené autá sa kazia, špeciálne tie najlacnejšie a ak sa auto pokazí, tak automaticky viníme za to predajcu. Presne preto poskytujeme 12 mesačnú záruku, ktorú má na starosti QBE Insurance, ktorá patrí celosvetovo medzi TOP 10 poskytovateľov poistenia. Majú objektívny prístup k poistným udalostiam a napriek tomu, ak sa aj stane, že odmietnu nahradiť poistnú udalosť auta, urobíme to my, pretože nám veľmi záleží na dobrom mene našej spoločnosti. V konečnom dôsledku máte sortiment, kde sa kazia autá viac, najmä lacné autá, ktoré aj keď kompletne skontrolujete a dáte na nich nižšie zmluvné záruky, zákazníci budú viniť v konečnom dôsledku vás, ak sa niečo stane. To je však jedna z tých zvláštností tohto odvetvia.
Ani v našom osobnom záujme nie je kupovať zlé autá. Keď ich kúpime, prechádzajú úplnou kontrolou, vrážame do nich naše peniaze na opravy, pretože máme záujem dlhodobo pôsobiť na trhu a nemáme záujem iba o krátkodobý zisk. Chceme, aby sa k nám zákazníci vracali. Takže to, že to ľudia hovoria, je najmä preto, že predávame tak veľa áut, nie preto, že by boli zlé. Má zákazník problém? Pokazilo sa auto? Tak nech príde, my sa budeme snažiť to vyriešiť, alebo to inak vykompenzovať. Túto oblasť berieme naozaj vážne. A napriek tomu to celé považujem za zvláštnosť, lebo sme pri kúpe jazdeného auta veľmi striktní, čo sa týka požiadaviek na jeho stav.
Samozrejme, nemôžete veriť všetkému, čo sa dočítate na internetových fórach. Robili sme prieskumy a zistili sme, že za negatívnymi kampaniami na fórach bola zo 60-80% konkurencia. A keďže nám naozaj záleží na dobrom mene značky, snažíme sa každý problém vyriešiť k spokojnosti nášho zákazníka.
Zhováral sa Ján Hološ