Deti chcú červené autá a okrem farby vnímajú aj tvar, rodičia vyberajú kombi

Zaujímavosťou je, že až 45 percent rodinných áut predaných na Slovensku v roku 2025 má automatickú prevodovku.
Červené auto, deti
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Výber rodinného auta sa čoraz častejšie neriadi len výkonom motora, objemom kufra či spotrebou. Svoje do rozhodovania majú čo povedať aj deti, minimálne pokiaľ ide o farbu vozidla. Vyplýva to z prieskumu AutoTrader Group, najväčšej online platformy na predaj ojazdených áut v Spojenom kráľovstve, podľa ktorého až 37 percent rodičov priznáva, že ich deti ovplyvnili pri kúpe auta.

Okrem farby deti vnímajú aj tvar auta a čím sú staršie, tým viac ich zaujíma výbava, napríklad dostupnosť zástrčky pre iPad.

— Karolína Topolová, generálna riaditeľka AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO

Najvplyvnejšou spotrebiteľskou skupinou sú podľa nej deti z tzv. generácie alfa (3 – 13 rokov), ktoré pri výbere auta najviac rozhodujú o farbe. Najobľúbenejšie odtiene sú červená (28 %), modrá (21 %), čierna (14 %) a ružová (13 %). Chlapci pritom preferujú červenú, dievčatá ružovú.

Najžiadanejšími rodinnými vozidlami sú kombi

Z dát siete AAA AUTO vyplýva, že slovenské rodiny najčastejšie siahajú po praktických kombi modeloch, pričom najpredávanejšími modelmi sú Škoda Octavia a Volkswagen Passat. Značka Škoda má v top 10 hneď troch zástupcov. SUV modely však zaznamenávajú rastúci trend a kombi autá postupne dobiehajú.

Zaujímavosťou je, že až 45 percent rodinných áut predaných na Slovensku v roku 2025 má automatickú prevodovku. Pokles zaznamenali dieslové motory, hoci naftové autá ešte stále dominujú s podielom 54 percent. Za posledných päť rokov ale stratili až šestinu trhu. Ich miesto nahrádzajú vozidlá s alternatívnym pohonom.

„Kým pred piatimi rokmi bol rodinný elektromobil raritou, dnes už viac ako tretina všetkých batériových áut predaných v slovenských Áčkách patrí práve rodinám,“ dodala Topolová.

Dôležitá je nielen farba, ale aj technický stav

Topolová zároveň apeluje na rodičov, aby boli deťom pri výbere auta vzorom. „Zapojenie detí do výberu automobilu sa im hodí v budúcnosti, keď si budú chcieť auto kúpiť sami. Najmä pri jazdenkách je dôležité, aby si okrem odtieňa karosérie skontrolovali históriu a technický stav vozidla,“ vysvetlila na záver.

Viac k osobe: Karolína Topolová
Firmy a inštitúcie: AAA AutoAURES Holdings

Odporúčané