BRATISLAVA 19. novembra (WEBNOVINY) – Honda Civic bola doteraz v ponuke iba s jedným naftovým motorom. Išlo o 2,2-litrový turbodiesel s výkonom 150 koní. Práve tento motor mala pod kapotou aj nami testovaná Honda Civic. Jazdí s ním výborne, dokonca je tento motor aj prekvapivo úsporný.
V stále ostrejšej konkurencii však Honda v Európe stráca kvôli absencii menšieho vznetového motora. Práve preto príde začiatkom budúceho roka s ešte úspornejším agregátom. Disponuje výkonom 120 koní a krútiacim momentom 300 Nm a neskôr sa objaví aj v modeli CR-V.
Najľahší 1,6-litrový turbodiesel
Nový motor bol navrhnutý špecificky pre európsky trh. Má hliníkový blok aj hlavu valcov. Hrúbka stien valcov sa znížila na 8 mm – v motore 2.2 i-DTEC je 9 mm. To je pre dieselový motor naozaj výnimočná hodnota. Ďalej boli pri 1,6-litrovom motore i-DTEC použité ľahšie piesty a ojnice. Všetky jednotlivé diely boli upravené s dôrazom na minimalizáciu ich hmotnosti a rozmerov, najmodernejšie výrobné postupy potom pomohli hmotnosť ešte ďalej znížiť. Výsledkom je najľahší motor v danej kategórii. Je totiž až o 47 kg ľahší, ako 2,2-litrový motor.
Zníženie trenia
Hlavnou úlohou konštruktérov značky Honda bolo znížiť mechanické trenie 1,6-litrového motora i-DTEC na úroveň porovnateľnú s benzínovými motormi. Bola napríklad použitá kratšia a tenšia spodná časť piestu. Pri 1 500 ot./min. má 1,6-litrový motor i-DTEC približne o 40 % nižšie mechanické trenie než 2,2-litrový motor i-DTEC.
„Tým sa nielen znižujú emisie a klesá spotreba paliva; zlepšuje sa tým taktiež odozva motora na zošliapnutie i uvoľnenie plynového pedálu, vďaka čomu je jazda s ním zábavnejšia. Podarilo sa nám znížiť vnútorné trenie motora na hodnotu porovnateľnú so súčasnými benzínovými motormi, čo je vynikajúci výsledok“, vysvetľuje Tetsuya Miyake, vedúci vývoja nového 1,6-litrového motora i-DTEC.
Inteligentné turbodúchadlo
Turbodúchadlo Garrett 4. generácie použité v 1,6-litrovom motore i-DTEC má efektívnu konštrukciu s premenlivou geometriou a jeho otáčky sú presne riadené elektronickými systémami motora, čím sa minimalizuje tzv. turboefekt a je zaistená optimálna kombinácia záťahu v nízkych a stredných otáčkach a výkonu vo vysokých otáčkach. Turbodúchadlo má maximálny plniaci tlak 1,5 bar.
Účinný systém vstrekovania paliva a nasávania
Motor 1.6 i-DTEC značky Honda využíva solenoidové vstrekovače Bosch schopné pracovať s vysokými tlakmi až 1 800 bar. Vysoký tlak umožňuje rýchle vstrekovanie paliva a jeho jemnejšie rozprášenie. Tým sa zlepšuje premiešanie paliva so vzduchom, čo má za následok čistejšie a účinnejšie spaľovanie. To potom prispieva ku zníženiu emisií a spotreby paliva.
Konštruktéri značky Honda sa zamerali taktiež na zlepšenie objemovej účinnosti valcov. Toto zlepšenie sa podarilo dosiahnuť vďaka vysokému prietoku nasávania a otvoru v hlave každého valca, ktorý zaisťuje vírenie zmesi. Tým je dosiahnuté presné riadenie procesu spaľovania a zníženia horúcich zón vedúcich k nežiaducim emisiám. Prietok vzduchu motorom je riadený pomocou nízkotlakového a vysokotlakového systému recirkulácie spalín EGR (Exhaust gas recirculation), ktorý znižuje emisie oxidov dusíka.
Vedúci vývoja nového motora, Tetsuya Miyake, dodáva: „Nenašli sme žiadne konkurenčné motory, ktorým by sme sa chceli vyrovnať, pretože všetky takto stanovené ciele by boli príliš nízke. Rozhodli sme sa preto vytvoriť taký motor, ktorému sa budú chcieť vyrovnať naši konkurenti.”