BRATISLAVA 25. februára (WEBNOVINY) – Dnes už nie je veľkým prekvapením, keď nové auto získa v nárazových testoch organizácie Euro NCAP päť hviezdičiek, teda plný počet. Nová Honda Civic nie len že získala päť hviezdičiek, ale okrem toho si od skúšobných komisárov vyslúžila aj ocenenie „Advanced NCAP“ za bezpečnostné inovácie.
Spoločnosť Honda bola ocenená za svoj systém pre zmierňovanie následkov kolízie CMBS (Collision Mitigation Brake System), čo je autonómny radarový systém umožňujúci núdzové brzdenie. Pri rýchlostiach nad 15 km/h zaznamenáva pohybujúce sa i stojacie vozidlá v jazdnej dráhe približne 100 m pred vozidlom. Pokiaľ systém zistí, že hrozí zrážka s niektorou s týchto prekážok, je aktivovaný proces zložený z troch fáz. V prvej fáze, obvykle približne 3 sekundy pred nárazom, je vodič na hroziace nebezpečenstvo upozornený vizuálnym a zvukovým výstražným signálom.
V druhej fáze, pokiaľ systém zistí, že riziko kolízie stále pretrváva, (obvykle približne 2 sekundy pred nárazom) je trikrát silno pritiahnutý bezpečnostný pás vodiča a automobil začne automaticky mierne brzdiť. V konečnej fáze, kedy sa nehode už vyhnúť nedá, pritiahne systém CMBS bezpečnostné pásy cestujúcich na predných sedadlách (pomocou vratných predpínačov, ktoré majú odlišnú konštrukciu než pyrotechnické zariadenia, aktivované pri samotnej kolízii) a začne intenzívne brzdiť. Na tomto brzdení sa môže podieľať i vodič tak, aby bol dosiahnutý maximálny brzdný účinok, akého je vozidlo schopné.
Všetky opatrenia, ktoré systém CMBS prijme, sú vratné: pokiaľ je nehode zabránené, napríklad pokiaľ sa vozidlo v poslednom okamihu prekážke vyhne, je napätie bezpečnostných pásov uvoľnené a vizuálne a zvukové výstrahy ustanú.
Na základe štúdie štatistík nehôd v Nemecku a po prepočte získaných údajov na celú Európsku úniu Honda odhaduje, že pokiaľ by systémom CMBS boli vybavené všetky automobily, bolo by možné každý rok úplne predísť 200 000 až 250 000 nehodám alebo aspoň zmierniť ich následky.
Michiel van Ratingen, generálny tajomník organizácie Euro NCAP, k tomu uviedol: „Deviata generácia modelu Civic urobila veľký dojem a dosiahla výborné výsledky vo všetkých oblastiach hodnotenia, čím sa vyrovnala svojim rivalom v tomto konkurenčnom trhovom segmente. Automobil dosiahol dobré hodnotenia vďaka dostupnosti bezpečnostných asistenčných systémov a môže byť navyše voliteľne vybavený systémom pre zmierňovanie následkov kolízie (CMBS).“
Jeep Compass šokoval iba dvomi hviezdičkami
V dnešných dňoch je oveľa väčšie prekvapenie, keď auto päť hviezdičiek v testoch Euro NCAP nezíska. V tom prípade sa mu na konto pripíšu štyri hviezdičky a väčšinou sa príde na to, že zisku piatich hviezdičiek zabránila buď nejaká nepredvídateľná maličkosť, alebo auto nemá v základnej výbave isté bezpečnostné prvky. Jeep Compass však nezískal štyri hviezdičky. Nezískal ich ani tri, ale iba dve. Takéto výsledky dosahujú dnes už iba čínske automobilky. V čom bol teda problém?
Každému je jasné, že Jeep nie je nejaká podradná mongolská automobilka. Testy organizácie Euro NCAP sú proste príliš náročné a veľmi dôkladné. Jasné, že kabína s pasažiermi ostala po náraze neporušená, no Euro NCAP zachádza do takých detailov, ako sú tvrdé štruktúry palubnej dosky, stĺpiku riadenia, volantu a skrinky zapaľovania, ktoré predstavujú pri čelnom náraze isté riziko.
Horšie to však bolo pri bočnom náraze na stĺp. Hrozia totiž smrteľné poranenia hrudníka. Ďalším problémom sú aktívne opierky automobilky Jeep, ktoré nespĺňajú podmienky Euro NCAP. Za ochranu dospelých teda Jeep Compas získal iba 22 bodov, čo je 61 % z plného počtu.
Deti ochraňuje Compass lepšie. Nazbieral 37 bodov, čo predstavuje 76 % z maximálneho počtu bodov. Prepadol však na ochrane chodcov, čo je tradičná slabina vozidiel kategórie SUV. V tejto disciplíne sa mu ušlo iba 8 bodov, čo je iba 23 %. Za asistenčnú výbavu má Compass iba 3 body (43 %), pretože pripomínanie nezapnutých bezpečnostných pásov tiež nespĺňa kritériá Euro NCAP.