BRATISLAVA 31. januára (WEBNOVINY) – Úchvatný dizajn Jaguaru E-Type je dielom Malcoma Sayera. Jaguar E-Type je často označovaný za najkrajšie auto sveta. Dokonalo zachytáva anglickú kultúru 60-tych rokov minulého storočia. Aj preto mu patrí čestné miesto v trvalej expozícii Múzea moderného umenia v New Yorku.
Ako už bolo povedané, auto malo výstavnú premiéru v roku 1961 a okamžite sa stalo ikonou vo svete športových automobilov. Vyrábalo sa 14 rokov a za ten čas vzniklo vyše 70 000 kusov. Jeho uvádzacia cena bola v prepočte 2 620 €, čo by dnes znamenalo asi 44 135 €. Jaguar E-Type je vyhľadávaným zberateľským kúskom a dnes za auto v dobrom stave zaplatíte zhruba 20 000 €. Ceny najvzácnejších kúskov sa však môžu vyšplhať až na 100 000 €.
Jaguar E-Type sa vyrábal v troch sériách. Tá prvá sa vyrábala už od spomínaného roku 1961 do roku 1968. Pôvodne slúžil na pohon 3,8-litrový šesťvalec, ktorý produkoval 198 kW (269 k). Vďaka tomuto motoru a aerodynamickej karosérii bol v tom čase Jaguar E-Type jedným z najrýchlejších sériovo vyrábaných áut na svete. Dosahoval totiž maximálnu rýchlosť 241 km/h. Práve modely z prvých rokov produkcie a s týmto motorom pod kapotou sú najcennejšie. Od októbra 1964 sa Jaguar E-Type predával s motorom zväčšeným na 4,2 litra.

Foto: andoniscars.blogspot.com

Foto: andoniscars.blogspot.com

Foto: andoniscars.blogspot.com

Foto: netcarshow.com
Druhá séria (facelift) prišla v roku 1969. Autá mali „otvorené“ svetlá bez sklenených krytov, iný zadný nárazník, väčšie a inde umiestnené smerovky a zadné svetlá sa ocitli pod nárazníkom. K zmenám došlo aj v interiéri. Palubná doska bola mierne pozmenená, rovnako ako prepínače a ich rozmiestnenie. Auto dostalo iné sedadlá. Za príplatok sa ponúkala klimatizácia, či posilňovač riadenia.
Autá vyrábané v rámci tretej série (1971-1975) dostali nový 5,3 litrový vidlicový dvanásťvalec. Výrazný nárast výkonu to však neznamenalo. S väčším motorom boli posilnené aj brzdy a posilňovač riadenia sa stal súčasťou sériovej výbavy. Napriek všetkému, autá zo série 2 a 3 nie sú považované za také pekné ako autá z pôvodnej prvej série a tak sú teda dostupnejšie.