BRATISLAVA 21. marca (WBN/PR) – Aj keď je ešte len koniec marca, s prezutím zimných pneumatík na letné nie je dôvod ďalej čakať. Ak nebývate v horskej oblasti a priemerná denná teplota presiahne 7 stupňov Celzia, je čas na prezúvanie.
„Jazdiť zbytočne dlho na zimných pneumatikách sa neoplatí z troch dôvodov. Zimná pneumatika z mäkšej zmesi s prísadou siliky sa zbytočne derie, auto má vyššiu spotrebu a zimná pneumatika má na ceste reálne horšie vlastnosti ako letná a tento nepomer sa zhoršuje zvyšujúcou sa teplotou,“ hovorí Michal Jariabka z Centra bezpečnej jazdy. Poponáhľať sa s prezutím má aj jeden praktický prínos: vyhnete sa návalu v servisoch, ktorý býva najhorší v priebehu apríla.
Naopak, ak bývate v kopcoch alebo jazdíte po horských cestách, je vhodné ešte dva týždne počkať. Týka sa to aj nižších pohorí ako sú napríklad Štiavnické vrchy, ale aj doliny Liptova či Spiša, kde sa ranné teploty ešte stále hýbu medzi nulou a piatimi stupňami.
Pozrime sa, čo sa stane, keď neprezujete a jazdíte na zimných pneumatikách pri vyšších teplotách.
Fakt prvý: vyššia spotreba je istá
Odborníci sa zhodujú, že spotreba môže narásť až o 10 percent. Keďže na letných pneumatikách jazdíme výrazne viac ako na zimných (zimná sezóna netrvá zďaleka tak dlho ako letná), môžete to pocítiť výrazne na peňaženke.
Fakt druhý: ak vôbec neprezúvate, neušetríte nič (a máte v lete horšie jazdné vlastnosti)
Časť vodičov jazdí celý rok na zimných gumách a neprezúva vôbec s argumentom, že ušetria jednu sadu pneumatík. Ak však najazdíte viac ako 10 tisíc kilometrov ročne, neušetríte takto nič. „Zimné pneumatiky vydržia kratšiu dobu a navyše majú v lete horšie vlastnosti. Pneumatiky tak kupujete častejšie,“ dodáva M. Jariabka z Centra bezpečnej jazdy. Navyše zimná pneumatika kvôli strate špeciálnych prímesí, ktoré ju zmäkčujú, nevydrží viac ako štyri zimné sezóny. Následne stvrdne a je v zime úplne nepoužiteľná.
Fakt tretí: na ceste viac riskujete
Dojazdenie zimnej pneumatiky až na povolených 1,6 milimetra nie je dobrý nápad. Jej vlastnosti sú jasne horšie ako pri letnej. Test rakúskeho ÖAMTC ukázal, že pri osemdesiatke a mokrej ceste je brzdná dráha zimnej gumy dlhšia o 6,4 metra. Oveľa horšie vyznelo porovnanie na suchej vozovke: kým auto na letných plášťoch už stojí, auto so zimným obutím ešte ide 42 km/h. Hrozí aj aquaplaning: staré zimné pneumatiky stratili kontakt s cestou už pri rýchlosti 65 km/h.
Výnimka Rakúsko
„Ak cestujete do Rakúska, treba nechať zimné pneumatiky na kolesách až do 15. apríla. Zákon tu prezutie prikazuje fixne na 6 mesiacov (15.11.-15.4.) bez ohľadu na počasie. Ak vás zastavia rakúski policajti pri bežnej cestnej kontrole, zo skúsenosti sa najprv pozerajú na pneumatiky,“ dodáva M. Jariabka z Centra bezpečnej jazdy.
Kvalitnejšia letná pneumatika šetrí peniaze a zvyšuje bezpečnosť
Pri kúpe nových letných pneumatík hľadajte na informačnom štítku hodnoty B až C. Prečo? Oproti nekvalitným pneumatikám (hodnota F) majú lepšie brzdné vlastnosti a sú úspornejšie. Konkrétne brzdná dráha na mokrej ceste pneumatiky C oproti F je až o 11 metrov kratšia (pri B-čkovom plášti rozdiel narastie o ďalšie 4 metre). Práve tieto „metre navyše“ vás môžu zachrániť pred nehodou či nebodaj zrazením chodca na prechode.
Úspora je rovnako jasná: kvalitná sada pneumatík (B) ušetrí ročne oproti tým najlacnejším (F) až 170 eur (pri 20 tisíc kilometroch ročne). Vyššia investícia sa vám vráti do roka až dvoch.