BRATISLAVA 20. júla (WEBNOVINY) – Viete, čo majú spoločné speváčka Madonna, bývalý pápež, britská kráľovná a komik Peter Sellers? Nie? Všetkých spája fakt, že našli zaľúbenie v niektorom z modelov Range Rover. Ak by sme chceli byť trochu morbídni, tak Range Rovery tvorili aj pohrebnú kolónu pri poslednej ceste Michaela Jacksona. Táto legendárna automobilka práve teraz oslavuje štyridsať rokov od začatia výroby svojho prvého auta. Tým bol v polovici roku 1970 Range Rover Classic prvej generácie.
Britská slávnosť v Portugalsku
My sme mali šťastie, že sme sa oslavy štyridsiatin Range Roveru mohli osobne zúčastniť. Ak si myslíte, že prebiehala niekde v Solihulle, kde má nielen svoju fabriku, ale aj pekný testovací okruh, mýlite sa. Oslavy prebiehali v portugalskom Porte a jeho bezprostrednom okolí. Dôvod bol jednoduchý – nie každému totiž vyhovujú britské jazdné zvyklosti a chlapci z Range Roveru sa rozhodli, že pre ich autá bude predsa len bezpečnejšie, ak sa prispôsobia oni a tak sa pre tentokrát hora vybrala k Mohammedovi.
Nemožno sa im čudovať. Súčasťou osláv bola totiž cestná aj terénna prezentácia budúcoročného modelu, v ktorom bude pod kapotou úplne nový 4,4-litrový motor s výkonom vyše 300 koní. Všetky testované autá mali najvyššiu výbavu Autobiography (to znamená, že v interiéri bola výlučne koža a drahé drevo, občas prevŕtané jedným z 19-tich reproduktorov high-endového audia). Čo bude stáť u nás, ťažko povedať, no cena určite presiahne 100-tisícovú hranicu – samozrejme v eurách. O zničenie takéhoto auta len preto, lebo si niekto pomýli stranu po ktorej sa v danej krajine jazdí, zrejme nikto nestojí.
Unikátne modely
Navyše zďaleka to nebolo najdrahšie auto, s ktorým sme v Portugalsku mohli jazdiť. Briti tam totiž z celej Európy pozvážali svoje najzaujímavejšie kúsky. Asi najcennejším bol jeden z troch testovacích pojazdných podvozkov, ktoré sprevádzali v roku 1970 uvedenie vôbec prvého Range Roveru. Bol to kompletný podvozok so sedadlom a motorom (bez karosérie), do ktorého sme sa mohli posadiť a krátko sa v ňom povoziť. Nechýbal ani legendárny pretekársky špeciál Beaver Bullet z roku 1985, ktorý svojho času zlomil 27 rýchlostných rekordov a ako prvý svojho druhu dosiahol v 24-hodinovej non-stop jazde rýchlostný priemer vyše 100 míľ (160 km) za hodinu. Počas pokusu bola každé dve hodiny 30-sekundová prestávka, keď sa prestriedali jazdci, umyli okná a dotankovalo palivo.
Zaujal aj unikátny hasičský Range Rover s pohonom 6×4 (to nie je preklep, mal zdvojenú zadnú nápravu) z roku 1973. Ten, na ktorom sme mohli jazdiť, používali švajčiarski záchranári pri železničných nešťastiach v Alpách a do súkromných rúk sa dostal v aukcii v roku 1996. Aj keď to znie neuveriteľne, auto má po tridsiatich siedmych rokoch najazdených len 48-tisíc kilometrov. K ďalším unikátom patrili napríklad Range Rover 300 TDi z roku 1995 – jeden z posledných vyrobených kusov prvej generácie, terénna sanitka z roku 1985, nepriestrelný britský policajný Range Rover z roku 1997, Range Rover LSE (skratka označuje verziu s predĺženým rázvorom) z roku 1992, ktorý bol ako prvý automobil 4×4 na svete vybavený pneumatickým pružením a niekoľko ďalších zaujímavých modelov.
Každé z týchto originálnych áut sme si mohli odjazdiť. A to nie na nejakom uzavretom asfaltovom okruhu pod dohľadom inštruktorov, ale sami a v teréne. Inštrukcie boli jednoduché – na prístrojovej doske máte štartovací kľúčik a po poľných cestách a vinohradoch vyznačenú trať. Keď ju prejdete, vráťte auto namiesto a zoberte si iné, ktoré je práve voľné.
Pre motoristického novinára, zvyknutého na to, že pri drahších autách mu najprv osobne predstavia aj tú najmenšiu skrutku v testovanom vozidle a potom celý čas vedľa neho sedí nervózny inštruktor a tlmí jeho nadšenie, jednoducho absolútny raj. Malo to jednoduchý zmysel – Range Rover mal až do súčasnosti len tri generácie a tri modelové rady, pričom tretí, ktorý reprezentuje kompaktné SUV s označením Evoque, bude predstavený až tento rok na jeseň v Paríži. Každý generačný skok a nový model teda predstavoval legendu a Briti si (správne) povedali, že lepšie než stokrát o nich hovoriť je, ak nám ich dajú aspoň raz vyskúšať.
Prierez históriou
Niekomu môže pripadať označenie „legenda“ prisilné, ale fakty hovoria jasnou rečou. Prvotným cieľom, definovaným niekedy v polovici šesťdesiatych rokov minulého storočia, bolo vyrobiť unikátne auto, aké tu ešte nebolo. Malo mať komfort luxusných limuzín, v teréne vlastnosti drsného offroadu, byť ideálnym dopravným prostriedkom na dlhé cesty a zároveň univerzálnym pracovným autom.
Cieľ sa postupne darilo napĺňať, hoci to nebolo vždy jednoduché. Veľmi dlho sa Range Rover kvôli nákladom vyrábal len trojdverový, zadné dvere na ňom pribudli až v roku 1981, teda jedenásť rokov od začiatku výroby. Ľuďom to však príliš nevadilo, pretože sa stále vyrábala iba prvá generácia a dopyt po nej bol viac než slušný. Druhá generácia bola uvedená do predaja až v roku 1994 a tretia už pribudla vo viac-menej štandardnom sedemročnom odstupe.
Foto: SITA
Foto: SITA
Foto: SITA
Foto: SITA
Foto: SITA
Medzitým sa však udialo niekoľko podstatných vecí, kvôli ktorým si toto auto titul legenda naozaj zaslúži. Napríklad v roku 1977 medzi štvorkolkami zvíťazil na najdlhšej rely na svete Londýn – Sydney, merajúcich 30-tisíc kilometrov, dva roky na to vyhral premiérovú rely Paríž-Dakar, v roku 1985 od neho odvodený špeciál Beaver Bullet prekonal vo svoje kategórii 27 rýchlostných rekordov. Má však aj niekoľko „civilných“ rekordov. V roku 1989 sa stal prvou štvorkolkou na svete, do ktorej sa sériovo začal montovať protiblokovací systém ABS, v roku 1992 ako prvý model 4×4 dostal trakčnú kontrolu pod označením ETC a taktiež aj pneumatické pruženie.
Výnimočný systém Terain Response, komplexne automaticky upravujúci jazdné vlastnosti auta v závislosti od terénu, po ktorom sa pohybuje bol napríklad do Range Roverov zavedených relatívne nedávno – v roku 2006. Malé jubileum automobilka (už to tak možno napísať, pretože počas akcie nám jej predstavitelia potvrdili, že Range Rover sa oddelí od Land Roveru a ďalej bude prezentovaný ako plnohodnotná samostatná značka, nielen ako luxusná nadstavba nad štandardným modelovým radom) oslávila v roku 2002, keď bol v Solihulle vyrobený polmiliónty exemplár a väčšie, teda štyridsať rokov od začiatku výroby, oslavuje práve v týchto dňoch.
Počas osláv však rozhodne nebola reč len o minulosti. Predstavili nám aj už spomínaný vylepšený model Range Roveru na rok 2011 s úplne novým motorom a 8-stupňovou automatickou prevodovkou – ten sme podrobili pomerne náročnému testu na ceste aj v teréne – a reč bola aj o úplne novom modeli Evoque. Viac si o nich môžete prečítať v samostatnom článku.