BRATISLAVA 23. októbra (WEBNOVINY) – Mitsubishi Motors Corporation vyvinulo ďalšie dve nové technológie, ktoré pomáhajú šetriť palivo – ľahký kompaktný zážihový agregát „4J10“ s objemom 1,8 litra obsahujúci novú generáciu technológie variabilného časovania sacích ventilov MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control) a najnovšiu verziu technológie zastavenia a naštartovania motora, systému Auto Stop & Go (AS&G).
Nový motor „4J10“ vybavený systémom AS&G bude najskôr poháňať japonskú verziu kompaktného crossoveru ASX, neskôr príde na rad Lancer a Lancer Sportback. S novým pohonným agregátom dosahujú všetky 3 vyššie uvedené modely zlepšenie úspory paliva až o 12% (v zmysle merania MMC tzv. „Japanese 10-15 mode). Nový motor sa do týchto modelov dostane už v priebehu tohto mesiaca. To však platí pre Japonsko. Každopádne, Európa by mala nasledovať čoskoro.
Motor MIVEC „4J10“
Nový motor „4J10“ (1,8 litra, radový 4-valec, 16 ventilov SOHC) využíva novú generáciu systému MIVEC, ktorý reguluje dobu otvorenia sacích ventilov kontinuálne. Nový systém MIVEC disponuje vylepšeným priebehom horenia zmesi a znížením trenia piestov o steny valcov, čo prispieva k zníženiu spotreby paliva pri zachovaní výkonu motora a krútiaceho momentu a tým pádom aj k zníženiu emisií CO2 oproti predchádzajúcemu motoru so systémom MIVEC „4B10“ (1,8 litra, radový 4-valec, 16 ventilov DOHC).
Po prvý raz použila spoločnosť MMC svoj systém variabilného časovania ventilov MIVEC v motore z dielne Mitsubishi Motors v roku 1992 s cieľom dosiahnuť väčšiu úsporu paliva pri akýchkoľvek otáčkach motora. Odvtedy bola technológia MIVEC využitá v množstve pohonných agregátoch Mitsubishi Motors, čo zásadným spôsobom prispelo k dosiahnutiu väčšej ohľaduplnosti voči životnému prostrediu (nižšie emisie CO2 + vyššia palivová efektívnosť) a k zvýšeniu výkonu motora. Doteraz používalo Mitsubishi Motors dva typy systému MIVEC. V jednom systém reguluje zdvih ventilov a dobu ich otvorenia v súlade s otáčkami motora zatiaľ čo v druhom, ktorý je použitý aj v motore „4B10“, systém variabilne časuje otváranie ventilov na kontinuálnej báze.
Nový vylepšený systém MIVEC použitý v novom pohonnom agregáte „4J10“ dokáže robiť to, čo robili oba predchádzajúce systémy, avšak súčasne a po celú dobu. To všetko vďaka jedinému mechanizmu, ktorý mechanicky reguluje zdvih sacích ventilov, časovanie a dobu trvania ich otvorenia umožňujúc týmto trom parametrom, aby fungovali súčasne a kontinuálne. Výsledkom čoho je, že nový systém zabezpečuje ideálne ovládanie činnosti ventilov, čo taktiež vedie k zníženiu „strát pri nasávaní“ vďaka využitiu časovania sacích ventilov pre riadenie objemu nasávanej zmesi, čo následne prispieva k úspore paliva. Navyše môže byť nový systém MIVEC aplikovaný aj vo ventilových rozvodoch SOHC, čo vedie k zníženiu hmotnosti a veľkosti motora vďaka zredukovaniu počtu dielcov.
Technické údaje nového motora 4J0 MIVEC:
Typové označenie motora | 4J0 MIVEC |
Počet valcov / ventilov | 16 ventilov SOHC radový 4-valec |
Vŕtanie a zdvih | 86.0 mm x 77.4 mm |
Zdvihový objem motora | 1798 cm3 |
Kompresný pomer | 10.7 |
Maximálny výkon | 102kW (139k) pri 6000 ot./min. |
Maximálny krútiaci moment | 172Nm pri 4200 ot./min. |
Nový Auto Stop & Go
Auto Stop & Go (AS&G) je systém, ktorý znižuje spotrebu paliva pomocou automatického vypnutia motora v momente, keď vozidlo zastaví na križovatke a pod. Spoločnosť MMC už momentálne používa túto technológiu v niektorých svojich modeloch s manuálnou prevodovkou určených pre európske trhy ako napr. crossover Mitsubishi ASX, či model Lancer.
Najnovšia verzia systému AS&G bola špeciálne vyvinutá pre modely vybavené CVT prevodovkou (prevodovkou s kontinuálne meniteľným prevodovým pomerom – variátorom). Novým prvkom tejto kontrolnej jednotky (AS&G ECU) vo vzťahu k systémovému riadeniu vozidla je, že nový AS&G je súčasne kontrolovaný motorom, CVT prevodovkou, systémom aktívnej regulácie stability (ASC) a klimatizáciou. Ostatné zmeny zahŕňajú použitie viac odolnej 12V batérie a meniča DC/DC (prevencia prerušovania zvuku audio systému a samovoľného resetovania naplánovanej trasy na navigačnom systéme pri opätovnom štarte motora).
Kombinácia AS&G s novým MIVEC motorom poskytuje rýchlejší opätovný štart motora a lepší výkon pri počiatočnej akcelerácii, ktorý je porovnateľný s vozidlom bez AS&G. Navyše, zvýšená bola aj úspora paliva, keďže nový MIVEC motor dovolí motoru opätovne naštartovať pri použití menšieho množstva nasávaného vzduchu a paliva pri udržaní nízkeho zdvihu ventilov pri štarte motora.
Nový AS&G tiež kontroluje a využíva brzdnú silu motora pre opätovný štart motora pomocou integrovaného kontrolného systému vozidla. To znamená, že vozidlo vo svahu zostane stáť až dovtedy, kým sa nezačnú poháňať kolesá.