BRATISLAVA 29. októbra (WBN/PR) – Výmenu letných pneumatík za zimné by vodiči už nemali odkladať, súčasné počasie aj predpoveď na ďalšie obdobie plne zodpovedajú podmienkam vhodným pre zimné pneumatiky. Tie zaručujú vyššiu bezpečnosť nielen na snehu a poľadovici, ale aj za sucha pri teplotách pod 7 °C. Pozornosť je potrebné venovať aj hĺbke dezénu zimných pneumatík.
Hoci tohtoročná absencia teplého babieho leta mohla vodičov primäť k tomu, aby svoj automobil pripravili na zimu v dostatočnom predstihu, ukazuje sa, že pre rad z nich sa ako už tradične stane signálom na prezutie pneumatík až prvý sneh. Pritom počasie, ktoré v súčasnom období v Slovenskej republike panuje, už zodpovedá podmienkam, pri ktorých sú zimné pneumatiky odporúčané. „Na použitie zimných pneumatík nie je rozhodujúcim faktorom sneh, ale teplota. Pod 7 °C totiž letné pneumatiky vykazujú výrazne horšie výkonnostné parametre ako zimné pneumatiky. To je spôsobené tým, že mäkšia behúňová zmes použitá pri zimných pneumatikách si zachováva svoju priľnavosť pri nižších teplotách,“ vysvetľuje Boris Tománek, Marketing & PR Manager spoločnosti Goodyear Dunlop Tires.
Použitie vhodných pneumatík počas zimného obdobia má výrazný vplyv na bezpečnosť. Aj za sucha pri teplote 0 °C je rozdiel v brzdnej dráhe zimnej a letnej pneumatiky 3 m, pri -10 °C je to 7 m a pri -20 °C dokonca 12 m. Na snehu a poľadovici sa tento rozdiel ešte zväčšuje.
Aj v dnešnej dobe sa vyskytuje rad vodičov, ktorí používajú celoročne letné pneumatiky. Ich hlavným argumentom je, že jazdia v meste, kde podľa ich názoru nie sú zimné pneumatiky potrebné.
„Ak pominieme argument o výrazne horšej výkonnosti letných pneumatík pri nižšej teplote, na ktorý títo vodiči evidentne nereflektujú, potom dúfame, že ich rozhodovanie ovplyvní skúsenosť z vlaňajšej zimy, kedy skutočné zimné podmienky panovali aj v najväčších mestách Slovenskej republiky,“ dodáva Boris Tománek. Napríklad, od novembra 2009 do marca 2010 Bratislave-letisko sa udržala súvislá snehová prikrývka 46, v Žilne 64 a v Košiciach-letisko 41 dní. V rovnakom období v Bratislava-letisko snežilo 47, v Žiline 37 a v Košiciach-letisko až 54 dní.
Pri zimných pneumatikách by vodiči mali venovať zvýšenú pozornosť hĺbke ich dezénu, ktorá by nemala klesnúť pod 4 mm. Je to kvôli bezpečnosti. „Zimná pneumatika s hĺbkou dezénu 6 mm má v porovnaní s novou zimnou pneumatikou o 20 % dlhšiu brzdnú dráhu na snehu. Pri hĺbke dezénu 4 mm je táto brzdná dráha dlhšia dokonca o 50 %,“ objasňuje Boris Tománek.