BRATISLAVA 4. mája (WEBNOVINY) – Možno ste sa už stretli na ceste so situáciou, kedy sa dostanete na koniec dopravnej zápchy, poctivo si vystojíte celú kolónu, krokom sa presúvate na jej začiatok a tam nič. Žiadna nehoda, žiadne dopravné obmedzenie. Priznám sa, že v takýchto prípadoch som maximálne vytočený. Prečo? Lebo dôvodom zdržania je jednoducho ľudská hlúposť. Samozrejme, treba si priznať, že nebyť totálne prehustených a preťažených ciest, žiadne zápchy by neboli. S tým sa ale nedá nič robiť. Jediné, čo sa s tým robiť dá, je dodržiavať bezpečnú vzdialenosť.
Bezpečná vzdialenosť pred vami idúcim vozidlom pôsobí ako nejaký „tlmič“ rýchlosti. Keď si človek drží dostatočný odstup, stačí ubrať plyn a kým vaše auto dobehne to auto pred vami, v ideálnom prípade sa môže stať, že sa opäť pohne. Čo to znamená? Vy nemusíte zastaviť a ani autá za vami, takže zápchy sa nešíri. Ak by ste pokračovali rovnakou rýchlosťou a zastavili až na poslednú chvíľu, to isté môže spraviť auto za vami a ďalšie auto, a tak sa zápcha šíri. Potreba prudkého brzdenia sa pritom môže smerom dozadu stále zintenzívňovať až môže dôjsť k zrážke.
Nádherne zachytáva bezdôvodný vznik dopravnej zápchy nasledujúce video. Vodičom povedali, aby jazdili do kruhu rýchlosťou 30 km/h. Zo začiatku im to išlo, ale postupne sa začala tvoriť zápcha, pretože nikto nešiel presne tridsať s ideálnym odstupom od auta pred ním.
S riešením tohto problému prichádza ako prvá na svete spoločnosť Honda. Vyvinula totiž technológiu schopnú rozpoznať riziko dopravnej zápchy a zároveň predchádzať tomuto riziku. Honda vyvinula túto technológiu s vedomím, že akcelerácia a spomaľovanie jedného vozidla ovplyvňuje spôsob jazdy ďalších vozidiel za ním, čo môže viesť k vzniku dopravnej zápchy.
V spolupráci s výskumným strediskom pre vedu a technológiu pri tokijskej univerzite vykonala spoločnosť Honda experimentálne testovanie systému využívajúceho technológiu pre detekciu hrozby dopravnej zápchy. Výsledky skúšok preukázali, že systém pomohol zvýšiť priemernú rýchlosť približne o 23 % a znížil spotrebu vzadu idúcich vozidiel o 8 %.
S cieľom uviesť túto technológiu na trh zaháji spoločnosť Honda v máji jej testovanie na verejných komunikáciách v Taliansku a v Indonézii. Cieľom skúšok bude overiť účinnosť technológie pri minimalizácii dopravných zápch.
Namiesto poskytovania dopravných informácií, ktoré vodičovi umožňujú vyhnúť sa komplikáciám na ceste, monitoruje systém typické zrýchľovanie a spomaľovanie vozidla s cieľom určiť, či správanie vodiča v tomto smere môže prispieť k vytvoreniu dopravnej zápchy. Na základe vyhodnotených údajov poskytuje systém vodičovi príslušné informácie (vrátane zmeny farby podsvietenia displeja palubného terminálu) s cieľom prispieť k plynulosti jazdy, čo pomôže „vyhladiť“ intenzitu akcelerácie a brzdenia vzadu idúcich vozidiel, a tak predísť alebo minimalizovať riziko vzniku dopravnej zápchy.
Ďalším prínosom pre minimalizáciu rizika dopravnej zápchy a zníženie spotreby paliva môže byť zapojenie palubných terminálov do systému cloud serverov, ktoré vodiča informujú a synchronizujú spôsob jazdy s vozidlami idúcimi vpredu tým, že vo vhodnej chvíli aktivujú adaptívny tempomat tak, aby bola zachovaná konštantná vzdialenosť medzi vozidlami s najvhodnejším časovým odstupom.
Dopravné zápchy spôsobujú nielen zdržanie na cestách, ale zvyšujú emisie CO2 a riziko kolízií medzi vozidlami. V snahe o dosiahnutie „radosti a slobody mobility“ a „trvale udržateľnej spoločnosti, v ktorej si ľudia budú môcť užívať život“, ako je definované v ekologickej vízii spoločnosti Honda, chce automobilka usilovať o dosiahnutie mobility bez dopravných zápch na celom svete.