BRATISLAVA 4. januára (WEBNOVINY) – Už na budúci týždeň bude mať oficiálne uvedenie na slovenský trh nová generácia Citroënu C4. Novinka je oproti predchodcovi vo všetkých rozmeroch väčšia, no je však ľahšia vďaka laserovému zváraniu. Zväčšil sa aj batožinový priestor a priestor pre posádku.
Na pohon by mali slúžiť známe agregáty. Prisľúbené sú však aj nové „mikrohybridné“ motory e-HDi. Novinkou je tiež systém eTouch, ktorý je schopný v prípade nehody uskutočniť núdzové volanie. V prípade poruchy je tiež schopný lokalizovať pomoc. K fungovaniu systému je potrebná SIM-karta. Nová C4-ka bude mať virtuálnu servisnú knižku a cez internet dostupného poradcu ekologickej jazdy.
Nový Citroën C4 vyzerá úžasne, no nebude to mať až také ľahké. V roku 2011 sa totiž na trhu objaví aj tretia generácia obľúbeného Fordu Focus. Nová podvozková platforma Focusu sa od tej predošlej zásadne nelíši, no bola výrazne prepracovaná s dôrazom na maximálny pôžitok z jazdy. Radosť z jazdy, kvalita a úspornosť totiž patria podľa slov zástupcov automobilky medzi hlavné atribúty nového Focusu.
Ford zatiaľ nepredstavil paletu motorov ponúkaných v novej generácii modelu Focus, avšak potvrdené sú nové benzínové motory EcoBoost s priamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov. „Jedna-šestka“ nahradí súčasný atmosférický dvojliter a motor 2.0 SCTi nahradí atmosférickú „dva-trojku“. V ponuke vznetových motorov budú okrem iného známe motory 1.6 TDCi a 2.0 TDCi. Mali by však byť o 10 až 20% úspornejšie.
Peugeot nasadí v roku 2011 do boja silného hráča. Nová vlajková loď tejto francúzskej automobilky ponesie označenie 508 a v ponuke nahradí súčasne model 407 aj 607. Dizajnovo vychádza z konceptu „5 by Peugeot“, ktorý bol vystavený na marcovom autosalóne v Ženeve.
Hneď od začiatku predaja budú k dispozícii dve karosárske verzie – klasický sedan s dĺžkou 4,79 metra a kombi s tradičným označením SW a dĺžkou 4,81 metra. Zaujímavá bude aj motorická ponuka. V diesloch budeme zvedaví najmä na extra úsporný 1,6-litrový motor e-HDi FAP s výkonom 82 kW (112 koní), doplnený systémom Stop&Start a 6-stupňovou robotizovanou prevodovkou. Podľa predstaviteľov automobilky je totiž naozaj dynamický a pritom extrémne šetrný a produkujúci veľmi nízke emisie. Počas predstavenia bola jeho priemerná kombinovaná spotreba vyčíslená hodnotou 4,4 l/100 km, s emisiami len 114 g/km.
Okrem tohto motora budú mať priaznivci dieslov na výber dvojliter s výkonom 103 alebo 120 kW a 2,2-litrový 150 kW (teda vyše 200-koňový) agregát, ktorý bude poháňať aj top verziu GT. Alternatívou k nim bude benzínová 1.6-ka s výkonom 88 alebo 115 kW. Silnejšie verzie motorov bude možné kombinovať aj so 6-stupňovým automatom, slabšie (benzínové) pre zmenu s 5-stupňovým manuálom, výkonnejšie budú mať o jeden prevodový stupeň viac. O necelé dva roky príde aj hybrid s pohonom 4×4.
Z Francúzska k nám dorazí aj iná limuzína. Renault uvedie svoju novú vlajkovú loď Latitude. Po technickej stránke vychádza zo Samsungu SM5, s ktorým zdieľa aj výrobné linky v druhom najväčšom meste Južnej Kórey – v Busane. Samsung SM5 zase využíva platformu „D“ od Nissanu, na ktorej jazdí aj menšia Laguna. Ak to teda vezmeme takouto okľukou a zjednodušíme to, dostávame sa k tomu, že Renault Latitude je vlastne prerasteným Renaultom Laguna.
Trojpriestorový sedan Latitude má dĺžku 4,89 metra, čo je približne o 20 cm viac, ako má Laguna. Jeho šírka je 1,83 metra a na výšku meria 1,49 metra. Renault Latitude bude pravou luxusnou limuzínou, čiže môžete očakávať také luxusné prvky výbavy, ako napríklad masážne sedadlo vodiča, trojzónová automatická klimatizácia, audiosystém značky Bose, či adaptívne bi-xenónové svetlomety. Keďže auto zdieľa podvozkovú platformu s Lagunou, bude mať pohon predných kolies a pod kapotou sa dá očakávať podobná paleta motorov, ako v Renaulte Laguna.
Peugeotu 508 a Renaultu Latitude bude konkurovať aj kórejská Kia Optima. V ponuke nahradí súčasný sedan segmentu D, Kiu Magentis. Oproti predchodcovi je nový model dlhší, nižší a širší. Vďaka väčšiemu rázvoru osí kolies ponúka aj viac priestoru na zadných sedadlách.
Pod kapotou sa objavia špičkové agregáty. Naftu bude zastupovať nový 1,7-litrový štvorvalec VGT s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 330 Nm. Tento agregát sa môže pochváliť najvyšším litrovým výkonom v porovnaní s konkurenčnými vznetovými motormi rovnakého objemu, ktorý predstavuje až 83 koní na liter. Neskôr by sa mala objaviť ešte silnejšia verzia tohto motora, ktorá by mala disponovať výkonom 118 kW (160 k).
K dispozícii bude aj dvojlitrový benzínový motor CVVL, ktorý sa môže pochváliť litrovým výkonom 85 koní na liter. Jednoducho matematikou sa dopracujeme k celkovému výkonu 125 kW (170 k). Obidva motory sa budú štandardne dodávať so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a tak isto sa bude dať k obidvom motorom objednať aj šesťstupňový automat.
V auguste okorení európsky trh nové SUV značky Saab. Model s označením 9-4X bude technicky vychádzať z Cadillacu SRX. Po dizajnovej stránke je nový model 9-4X typickým Saabom. Od konceptu 9-4X BioPower, ktorý bol vystavený už v roku 2008 na autosalóne v Detroite, sa sériová verzia líši iba minimálne.
Zo začiatku predaja budú na výber iba dva motory. V obidvoch prípadoch ide o vidlicové šesťvalce umiestnené vpredu naprieč. Prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky poháňajú všetky štyri kolesá. Inteligentný pohon XWD rozdeľuje krútiaci moment medzi jednotlivé kolesá a elektronický samosvorný diferenciál eLSD dokáže na zadné koleso s lepšou trakciou poslať až 50 % krútiaceho momentu.
Základnou pohonnou jednotkou bude benzínový šesťvalec s objemom 3 litre, ktorý produkuje 195 kW (265 k). Na stovku rozbehne tento motor dve tony vážiaci Saab 9-4X za 9 sekúnd. Silnejšia verzia Aero, ktorá jazdí na 20-palcových diskoch kolies (slabšia verzia má 18-tky), je poháňaná známym turbodúchadlom preplňovaným 2,8-litrovým motorom, ktorý nájdete aj v modeli 9-5 Aero, či Insignii OPC. Ten disponuje výkonom 221 kW (300 k) a vďaka krútiacemu momentu 400 Nm rozbehne Saab 9-4X Aero na stovku za 8,3 sekundy. Neskôr sa možno objaví aj vznetová motorizácia.
Nové zaujímavé vozidlo v tomto segmente predstaví aj britský Range Rover. Ide o model Evoque, ktorý sa bude vyrábať v trojdverovom aj v päťdverovom prevedení. Tento luxusný crossover má za úlohu pritiahnuť k značke nových zákazníkov. Predaj novinky odštartuje niekedy v priebehu leta a jej ceny budú začínať niekde okolo cifry 35 000 €.
Range Rover Evoque sa bude dodávať s preplňovanými štvorvalcami. Na výber budú dve verzie vznetového motora s objemom 2,2 litra. Slabšia produkuje 110 kW (150 k), zatiaľ čo tá silnejšia disponuje výkonom 140 kW (190 k). Vrchol ponuky bude tvoriť benzínový agregát 2.0 Si4, ktorý dosahuje výkon až 176 kW (240 k).
Karty vo vyššej strednej triede poriadne zamieša aj nová generácia Audi A6. Predošlá generácia Audi A6 mala na dĺžku takmer 5 metrov a tak je novinka o 12 mm kratšia. Meria teda 4 915 mm. Naopak, rázvor osí kolies narástol, aby mali cestujúci na zadných sedadlách k dispozícii ešte viac priestoru. Rázvor má hodnotu 2 912 mm, čo predstavuje nárast 69 mm.
V rámci zmeny generácií neklesajú iba rozmery, ale aj hmotnosť. Karoséria nie je v prípade Audi A6 celohliníková, akú má napríklad Audi A8, ale jej základ tvorí vysokopevnostná oceľ. Blatníky, kapota a dvere sú však z hliníkovej zliatiny, čo sa podpísalo na znížení hmotnosti. Hliníkové je aj šasi, ktoré dopĺňajú konvenčné oceľové pružiny. Za príplatok je k dispozícii aj aktívne vzduchové pruženie.
Novinka zdieľa platformu s Audi A7. V podstate by sa dalo povedať, že Audi A7 je „štvordverovým kupé“, ktoré je technicky odvodené zo sedanu A6. Rozdiel je však iba v tom, že Audi A6 prišlo neskôr. Obidve autá sú si podobné nie len rozmermi, ale ich palubná doska je takmer navlas identická.
Mníchovčania začnú predávať krásne nové kupé – novú generáciu BMW radu 6. Oproti svojmu predchodcovi je nové BMW radu 6 takmer rovnako dlhé, no je výrazne širšie a nižšie. Narástol aj rázvor osí kolies, z čoho by mohli profitovať cestujúci na zadných sedadlách. Batožinový priestor ostáva nezmenený a disponuje kapacitou 450 litrov.
O motoroch zatiaľ nemáme žiadne informácie. Dá sa však očakávať konvenčné portfólio pohonných jednotiek. Nemali by chýbať prepĺňané benzínové šesťvalce a osemvalce. S najväčšou pravdepodobnosťou budú v predaji aj verzie so vznetovými šesťvalcami. Do konca roka by sa mal objaviť aj kabriolet.