BRATISLAVA 27. júna (WEBNOVINY) – Skvelá Mazda RX-8 je podobne ako napríklad Honda Civic Type R obeťou emisnej normy Euro 5. Jej úžasný vysokootáčkový agregát s rotačnými piestmi totiž nedokázal splniť kritéria emisnej normy Euro 5 a tak sa už Mazda RX-8 nesmie v Európe predávať. Výrobca sa však nevzdáva a vyvíja novú generáciu Wankelovho motora.
Vývojové práce na novom wankeli začali už v roku 2007, kedy Mazda oslavovala 40-te výročie od prvého použitia motora tohto typu v sériovom aute. Agregát zatiaľ nesie interné označenie 16X Renesis. Jeho objem bol oproti predchodcovi zväčšený z 1 304 na 1 600 kubických centimetrov. Aj keď je objem spaľovacích komôr väčší, agregát je fyzicky menší. Z časti je vyrobený z hliníku, takže bude aj ľahší.
Pri vývoji novej generácie Wankelovho motora sa konštruktéri snažia čo najviac eliminovať nevýhody Wankelovho motora. Medzi tie najnepríjemnejšie v súčasnosti patrí nedostatok krútiaceho momentu v nízkych otáčkach a spotreba paliva. S vysokou spotrebou paliva súvisí aj vysoká produkcia emisií a preto vlastne Mazda RX-8 skončila. Nástupca by to všetko mal napraviť. Skôr ako v roku 2012 sa ho však nedočkáme.
Za najväčšiu slabinu súčasného motora označili konštruktéri príliš veľkú dieru v stene spaľovacej komory, v ktorej je osadená zapaľovacia sviečka. Nový motor preto namiesto sviečky bude na zapaľovanie zmesi vzduchu a paliva využívať laserový lúč. Ten bude vychádzať z veľmi kompaktného zdroja s priemerom iba 9 milimetrov a dĺžkou 11 milimetrov. To umožní lepšie kontrolovať okamih zapálenia zmesi a tak dosiahnuť nižšiu spotrebu paliva a zároveň nižšiu produkciu emisií.
Podľa neoficiálnych zdrojov plánuje Mazda vyriešiť problém s nedostatkom krútiaceho momentu u wankelov v nižších otáčkach použitím malého elektrického kompresora. Nebude teda poháňaný samotným motorom, ale elektrickou energiou a bude zapájaný iba v prípade potreby.