Čo ešte treba dokončiť, aby systém elektronického výberu mýta bol spustený bez problémov 1. januára 2010?
Zostávajú v podstate tri oblasti, v ktorých ešte treba dokončiť určité činnosti. Samotné dokončenie projektu, kde momentálne prebieha 28-dňová finálna skúška systému. Koncom tohto týždňa by sme chceli túto skúšku ukončiť. Potom nasleduje dopĺňanie všetkých dokumentov, podpisovanie podkladov pre Národnú diaľničnú spoločnosť, aby bola ukončená fáza výstavby služby. Paralelne prebieha samotná prevádzka systému. Sústreďujeme sa hlavne na včasnú registráciu všetkých prepravcov. A to je aj tretia, z môjho pohľadu možno najkľúčovejšia úloha dnešných dní. Potrebovali by sme, aby sa nám včasne zaregistroval čo najväčší počet prepravcov už v súčasnosti, aby sme v budúcnosti, hlavne k 1. januáru, zabránili zbytočným problémom, či už sú to stresy na hraničných priechodoch, dlhé rady, prípadne zápchy v mestách pri príjazdoch ku kontaktným alebo distribučným miestam.
Ste spokojný s doterajším vývojom registrácie dopravcov? Pred týždňom bolo zaregistrovaných okolo 1 500 automobilov. Koľko ich odvtedy pribudlo?
Možnosť predregistrácie do elekrtonického mýtneho systému bola prvýkrát umožnená všetkým prepravcom v polovici septembra, formou elektronického formulára na stránke Česmadu. Túto predregsitráciu sme 15. októbra umožnili takisto na ôsmich kontaktných miestach v krajských mestách. Samotná plná registrácia do mýtneho systému začala 25. novembra. Ku koncu predchádzajúceho týždňa bolo vydaných okolo 1 500 palubných jednotiek. Teraz evidujeme vyše 22 tisíc zaregistrovaných vozidiel. Je to stále málo v porovnaní s cieľovou skupinou okolo 60 tisíc vozidiel, ktoré by sme chceli mať zaregistrované v systéme. Na tomto mieste by som ešte raz využil príležitosť a vyzval všetkých prepravcov, aby využili možnosť včasnej registrácie. V našom superkontaktnom mieste v Inchebe máme nad rámec tendrových podmienok umiestených 25, ale plánujeme otvoriť až 50 miest, kde sa môžu prepravcovia zaregistrovať každý deň v týždni okrem nedele od 9:00 do 19:00.
Očakávate, že čím viac sa bude blížiť 1. januára, tak bude stúpať aj záujem dopravcov o registráciu?
Určite áno. Takto je prispôsobený aj harmonogram otvárania všetkých zákazníckych miest. K spusteniu služby by malo byť k dispozícii viac ako sto zákazníckych miest, na ktorých sa môže každý prepravca zaregistrovať do mýtneho systému. Ku koncu tohto týždňa, prípadne začiatkom budúceho týždňa plánujeme otvoriť ešte ďalšie dva superkontaktné miesta v Košiciach a Žiline. Doteraz je otvorených aj všetkých trinásť hraničných distribučných miest, na ktorých sa môžu prepravcovia takisto registrovať. K dispozícii je aj ďalších dvadsať distribučných miest v sieti čerpacích staníc našich partnerov (Slovnaft, OMV, Agip), tento týždeň pribudne ďalších dvadsať. Zákaznícke miesta otvárame podľa harmonogramu, ktorý zohľadňuje požiadavku, že s blížiacim sa štartom služby stále viac prepravcov si bude uvedomovať potrebu zaregistrovať sa.
Je reálne, aby bolo zaregistrovaných 60 tisíc vozidiel do konca tohto roka?
Stále som presvedčený, že áno. Potrebujeme, aby si prepravcovia našli čas, došli na niektoré z kontaktných, alebo zákazníckych miest a aby sa vlastne zaregistrovali.
O ktorý z dvoch spôsobov platenia mýta je medzi dopravcami väčší záujem?
V súčasnosti proces registrácie každého prepravcu začína rozhodnutím, do akého spôsobu platenia mýta chce vstúpiť. Teraz v drvivej väčšine prevažujú prepravcovia, ktorí sa registrujú do režimu predplateného platenia mýta. Prepravcovia majú možnosť využiť takisto ďalší distribučný kanál, ktorým sú aj vydavatelia palivových kariet. Tí sa primárne zameriavajú na prepravcov, ktorí majú záujem vstúpiť a byť zaregistrovaní v režime následného platenia mýta na faktúru.
b>V súvislosti s palubnými jednotkami sa často diskutovalo, či budete za ne vyberať odplatu. Nakoniec vyberáte za ich požičanie zálohu 50 eur a poplatok 1 euro. Nakoľko máte zabezpečené palubné jednotky od dodávateľa?
SkyToll od začiatku hovorí, že zabezpečí dostatočný počet palubných jednotiek, ktoré sú potrebné k prevádzkovaniu služby. Máme zabezpečený dostatočný počet palubných jednotiek. Stále upozorňujeme, že v súčasnosti neexistuje nástroj, ktorý motivuje prepravcov k efektívnemu využívaniu palubných jednotiek. Napríklad, podľa oficiálnych štatistík 60 tisíc dopravcov používa diaľnicu D2 trikrát do roka. V podstate počas prvých troch – štyroch mesiacov prevádzky mýtneho systému nebude efektívne využívaných viac ako 60 tisíc palubných jednotiek. Všetky tieto náklady sa v konečnom dôsledku prenášajú do budúcnosti a takisto na budúceho prevádzkovateľa mýtneho systému, ktorým bude štát.
Ako postupuje výstavba mýtnych brán? Tých bude 46, z toho šesť pevných a 40 prenosných, pričom postavených je 26.
Výstavba brán postupuje podľa harmonogramu, aby k spusteniu služby boli všetky k dispozícii. Medzi mýtnymi systémami na Slovensku a v Českej republike, či Rakúsku, je pritom základný principiálny rozdiel. Tam mýtne brány zabezpečujú samotný výpočet mýta, na Slovensku hovoríme o kontrolných bránach, tie na výpočet mýta neslúžia. Na výpočet mýta sa používa palubná jednotka, ktorá posiela neustále signál o svojej pozícii a na základe toho sa robí výpočet mýta. Na kontrolných bránach sa kontroluje, či sú vozidlá vybavené palubnou jednotkou, či jej parametre sú nastavené tak, ako majú byť, aby zodpovedali parametrom vozidla. V podstate sa kontroluje správnosť výberu mýta. To je podstatný rozdiel, čo sa týka brán na Slovensku a v okolitých krajinách.
Ako pokračuje 28-dňový skúšobný test, ktorý by sa mal skončiť 20. decembra?
Tento test začal 23. novembra. Cieľom celého testu sú dve základné úlohy. Prvou je preverenie pripravenosti všetkých služieb na prevádzku mýtneho systému, ktoré sa používajú na podporu zákazníckych služieb. A paralelne k tomu prebieha test, ktorý má preveriť správnosť výpočtu mýta. V systéme máme viac ako 2 tisíc vozidiel, ktoré využívajú spoplatnenú cestnú sieť pre mýto. Vozidlá jazdia po cestách v štandardnej prevádzke a každý deň sa kontroluje správnosť výberu mýta.
Samotné zavedenie mýta je ešte podmienené súhlasom Národnej diaľničnej spoločnosti na základe výsledkov testu?
Celý postup schválenia výsledkov a podmienok pre udelenie povolenia na spustenie mýtneho systému je presne popísaný v tendrových podmienkach. Samotný test je len jedným z ďalšieho množstva dokumentov, ktorý je potrebné získať k spusteniu mýtneho systému, po tom, čo Národná diaľničná spoločnosť schváli všetky naše výstupy, či už z fázy návrhu, alebo prebiehajúcej výstavby služby.
Potom by už vlastne nemalo nič brániť, aby sa mohlo mýto začať vyberať?
Teraz tomu nič nebráni a verím, že ani o pár dní nebude nič brániť, aby mýtny systém na Slovensku bol spustený v plánovanom termíne 1. januára 2010.
Zhováral sa Martin Benko