Prvá jazda: Audi A1 Sportback

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Audi A1 Sportback
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 31. januára (WEBNOVINY) – Koncom minulého roka sme v tomto článku informovali, že ingolstadstká automobilka Audi plánuje predstaviť aj praktickejšie päťdverové prevedenie svojho najmenšieho modelu – Audi A1. Podľa vzoru väčšej „A-trojky“, dostala aj najmenšia „A-jednotka“ prívlastok Sportback. Na rozdiel od väčšej sestry, ktorá v prevedení Sportback vyzerá ako malé kombi, „A-jednotka“ si ponechala športovo strihnutý kabát aj vo verzii Sportback. Vonkajšie rozmery sa oproti trojdverovej verzii zmenili iba minimálne. Auto je v zadnej časti o pár milimetrov širšie a vyššie, vďaka čomu sa konštruktérom podarilo získať o čosi viac miesta na zadných sedadlách. Oproti trojdverovej sestre verzia Sportback ani veľmi nepribrala. Päťdverové Audi A1 je iba o 25 kg ťažšie, ako to trojdverové.

No a ako to teda na tých zadných sedadlách vyzerá? Ja si myslím, že úplne v pohode. Nemali sme síce možnosť odviezť sa na zadných sedadlách počas dlhšej cesty, no zdalo sa mi, že sedák zadných sedadiel sa dosť prudko zvažuje. Jeho predná časť je príliš vysoko, oproti tej zadnej, ktorá sa spája s operadlom. Kolegovi z iného média sa zas zdalo, že operadlá zadných sedadiel sú príliš kolmo. Obidvaja sme sa však zhodli na tom, že miesta je vzadu dosť. Audi A1 Sportback sa bude vyrábať v dvoch prevedeniach – v štvormiestnom a päťmiestom. Štandardne bude „A-jednotka“ Sportback zrejme štvormiestna, no päťmiestne auto by sa malo dať objednať bez akéhokoľvek príplatku.

A čo zvyšok? Aj keď ide o vstupný model do sveta štyroch kruhov, aj malá „A-jednotka“ je typické Audi. Nezaprie sa štýlovým a mimoriadne kvalitne vypracovaným interiérom. V podstate ide o auto veľkosti Fabie, ktoré využíva podvozkovú platformu Volkswagenu Polo, no ako bonus navyše ponúka „A-jednotka“ punc výnimočnosti. Pozornosť púta nie len extravagantným exteriérom, no človeka, ktorý si potrpí na kvalitu a detaily, si Audi A1 udrží aj potom, ako sa posadí dovnútra.

Audi A1 Sportback
Foto: Ondrej Rabatin

Jazda

Na medzinárodných novinárskych prezentáciách nových modelov veľa času nebýva. Na „A-jednotku“ Sportback sme mali iba pár hodín. Stihli sme teda vyskúšať len dve autá, no mali sme šťastie na dve najzaujímavejšie verzie. Začali sme motorom 1.4 TFSI, konkrétne verziou, ktorá produkuje 103 kW (140 k) a 250 Nm. Energický motor spolupracoval s presnou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Už s takto motorizovaným Audi A1 je radosť jazdiť. Prepĺňanému benzínovému motoru nechýba sila v akýchkoľvek otáčkach. Tento agregát bude navyše v blízkej budúcnosti vybavený systémom Cylinder o demand, o ktorom sme písali v článku o Audi S8. Rovnakým spôsobom, ako sa vypínajú štyri valce v osemvalci „S-osmičky“, „A-jednotka“ bude vedieť vypnúť dva valce v štvorvalci 1.4 TFSI. Spotreba má potom klesnúť pod päť litrov benzínu na 100 km.

Mali sme šťastie a do rúk sa nám dostala aj najsilnejšia verzia s motorom 1.4 TFSI vyladeným až na 136 kW (185 k). Krútiaci moment ostal paradoxne rovnaký. Na tak malé auto je však 250 Nm aj tak celkom slušná porcia. Každopádne, tento motor už spolupracuje so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic, na ktorej sa dá radiť pomocou pádiel pod volantom. Prevodovka radí bleskovo a tak nemá najmenší problém stíhať ručičke otáčkomera, ktorá pod plným plynom letí hore neuveriteľne rýchlo.

Podvozkovo je na tom Audi A1 Sportback výborne. Prekvapivo aj s tými obrovskými 18-palcovými kolesami, ktoré mala nami testovaná najsilnejšia verzia. Španielske cesty ale mrazy nepoznajú, a tak by ste tam diery hľadali len ťažko. Šoférovať tak malé, ľahké a výkonné auto na tak kvalitnom povrchu a v úzkych serpentínach bol neuveriteľný zážitok. Zábavu nám kazilo iba ESP, ktoré aj keď bolo vypnuté, neverilo našim šoférskym schopnostiam a stále čosi otravne šomralo. Čo už, „A-jednotka“ si svojho majiteľa stráži ako oko v hlave.

Audi A1 Sportback
Foto: Ondrej Rabatin

Audi A1 Sportback
Foto: Ondrej Rabatin
Audi A1 Sportback
Foto: Ondrej Rabatin
Audi A1 Sportback
Foto: Ondrej Rabatin
Audi A1 Sportback
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Audi A1 Sportback vyzerá byť veľmi sympatické mestské auto. Oproti pôvodnej trojdverovej verzii nestratilo nič zo svojej štýlovosti a zadným párom dverí navyše získalo viac praktickosti. Zadné dvere znamenajú jednoduchší prístup k zadným sedadlám, čo je praktické pri odkladaní hocijakých drobností. Nehovoriac o nastupovaní pasažierov dozadu.

Mali sme šťastie na tie najsilnejšie motory, takže asi nikoho neprekvapí, keď poviem, že na tak malé auto bohato stačí aj tá 140-koňová „jedna-štvorka“. Pre tých najnáročnejších je tu však aj 185-koňový motor. Pozor len na 18-palcové kolesá. Na kvalitnom asfalte sa s nimi jazdilo vynikajúco, no po skúsenostiach s Fabiou RS, ktorú poháňa v podstate ten istý motor, by som väčšie ako 17-palcové kolesá neodporúčal.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Audi