Prvá jazda: Audi S8

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Audi S8
Foto: Audi

BRATISLAVA 24. októbra (WEBNOVINY) – Možno si pamätáte na film Ronin z roku 1998. Bývalí agenti CIA, ktorých hrajú Robert De Niro a Jean Reno, sa spolu s ďalšími kumpánmi snažia ukoristiť záhadný strieborný kufrík. Nie sú však jediní, kto má o kufrík záujem. Na únik pred smrťou použijú práve Audi S8. Vtedy ešte jeho prvú generáciu s 4,2-litrovým osemvalcom, ktorý produkoval 360 koní a 430 Nm. Šofér vo filme si na misiu vyžiadal práve toto auto, pretože, ako povedal, je rýchle a dokáže skvelo vyštartovať.

Prvá generácia Audi S8 sa vyrábala v rokoch 1996 až 2002. V roku 2006 sa objavil jej nástupca, ktorý už pod kapotu dostal 5,2-litrový vidlicový desaťvalec. Tento motor pochádzal z Lamborghini Gallardo. Jeho objem bol však zväčšený o 0,2 litra, aby konštruktéri získali z motora vyšší krútiaci moment dostupný od nižších otáčok.

Tretia generácia tejto superlimuzíny bude uvedená na trh už na jar budúceho roka. Na rozdiel od predchodcu už nepoužíva veľký atmosférický motor. Všadeprítomný downsizing bol uplatnený aj v segmente športovo-luxusných limuzín a tak má najnovšie Audi S8 pod kapotu „iba“ štvorlitrový osemvalec. Motor má dokonca ešte menší objem, ako ten v prvom Audi S8, no agregát nového Audi S8 je prepĺňaný dvojicou turbodúchadiel. No a aké sú parametre?

Zatiaľ čo predošlé Audi S8 produkovalo 450 koní a 540 Nm, tretia generácia s prepĺňaným motorom sa môže pochváliť výkonom až 520 koní a krútiacim momentom 650 Nm. Napriek tomu, že výkon narástol o 15 %, spotreba paliva je až o 23 % nižšia. V praxi to znamená, že na každých 100 km si od vás nové Audi S8 vypýta o tri litre benzínu menej, ako to predošlé. V kombinovanom cykle mu totiž podľa údajov od výrobcu stačí iba 10,2 litra na 100 km.

Audi S8
Foto: Audi

Active noise control

Veľkú zásluhu na tak nízkej spotrebe má systém Cylinder on demand. Tento systém deaktivuje pri nízkom zaťažení motora štyri z ôsmich valcov – pri jazde strednou rýchlosťou na diaľnici sa tým spotreba paliva zníži až o 10 percent.

Štvorvalce všeobecne nemajú taký kultivovaný chod ako klasické motory V8, čo platí aj pre nový motor 4.0 TFSI, pokiaľ je aktívny systém Cylinder on demand. V týchto fázach vytvára kľukový mechanizmus motora, v závislosti od zaťaženia a otáčok, väčšie torzné kmity; vibrácie sa premieňajú na hluk prenikajúci do interiéru kabíny. Aj veľkoryso dimenzovaná výfuková sústava vytvára určitý nízkofrekvenčný zvuk, ktorý sa ani napriek inteligentnému ovládaniu klapiek nedá celkom eliminovať.

Keď motor V8 prepne na režim V4, aktivuje sa systém Active noise control (ANC), ktorý redukuje neželaný hluk aktívne generovaným cieleným antizvukom. Pri tom sa využíva princíp deštruktívnej interferencie. Keď sa prelínajú dve zvukové vlny s rovnakou frekvenciou, navzájom sa rušia. Predpokladom pre to je rovnaká veľkosť (výchylka) amplitúdy a fázový posun amplitúd o 180 stupňov.

Audi S8 má v čalúnení stropu kabíny nenápadne integrované štyri mikrofóny. Každý z nich zachytáva zvukovú kulisu vo svojej oblasti. Elektronická riadiaca jednotka systému ANC z týchto signálov priebežne vypočítava vysoko diferencovaný priestorový obraz zvuku. Okrem toho využíva aj informácie o aktuálnych otáčkach motora od senzora polohy kľukového hriadeľa. Vo všetkých zónach kde systém identifikuje rušivé zvuky, vytvorí presne modulovaný antizvuk. V momentoch keď sa valce motora vypínajú a opäť aktivujú musí systém ANC reagovať zvlášť rýchlo a presne.

Audi S8
Foto: Audi

Antizvuk vysielajú reproduktory audiosystému vozidla. Pretože každý mikrofón a každý reproduktor musí pokrývať určitú oblasť kabíny, vzniká nepatrná nepresnosť: Antizvuk neeliminuje rušivý zvuk úplne, no iba natoľko, že ho posádka vozidla nepočuje. Systém Active noise control je vždy aktívny – bez ohľadu na to, či je zapnutý audiosystém vozidla a bez ohľadu na nastavenú úroveň hlasitosti. Funguje s obidvoma audiosystémami, ktoré sa montujú do Audi S8. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že tento systém funguje perfektne. Vôbec som nespozoroval rozdiel medzi štvorvalcovým a osemvalcovým režimom. Informuje vás o tom iba palubný počítač.

Potláčanie vibrácií

Aby vám nebolo málo, nie len že Audi S8 dokáže eliminovať neželané zvuky v kabíne, dokáže eliminovať aj vibrácie. To všetko pre maximálne pohodlie pasažierov. Pre nové Audi S8 totiž konštruktéri v Ingolstadte vyvinuli aj aktívne silentbloky. O čo ide?

Aktívne silentbloky motora kompenzujú aktívnymi fázovo posunutými protipohybmi vibrácie druhého rádu, ktoré vznikajú v režime chodu motora so štyrmi valcami. Najdôležitejšou súčasťou každého aktívneho silentbloku je elektromagnetický aktuátor. Elastická membrána prenáša rýchle pohyby aktuátora na hydraulickú kvapalinu silentbloku zachytávajúcu vibrácie motora. V kvapaline sa tieto umelo generované kmity prelínajú s vibráciami motora a interferenciou sa navzájom rušia. Aktívne silentbloky motora fungujú aj pri voľnobežných otáčkach motora, kedy pracuje všetkých osem valcov. Vtedy úplne eliminujú vibrácie štvrtého rádu.

Audi S8
Foto: Audi

Interiér

Stále ste s nami? To som rád. Ak ste predošlé odstavce preskočili, skúste si ich prečítať. Na Audi S8 je nespočetné množstvo technologických inovácií a zaujímavých systémov. Veď je to výkladná skriňa automobilky Audi. Tieto dve „vychytávky“, systém ANC a aktívne silentbloky sú však asi najpôsobivejšie.

Keď som k kráčal k novučičkému Audi S8, vedel som, že po otvorení dverí budem šokovaný kvalitou použitých materiálov a vysokou úrovňou dielenského spracovania. Aj keď som to predpokladal, nečakal som, že to bude až tak dobré, ako to v skutočnosti je. Ako prvé sa mi dostalo do rúk auto s veľmi pekným svetlým interiérom, ktorý bol dekorovaný karbónom. Karbónové obklady sú exkluzívne pre Audi S8. V Audi A8 nie sú k dispozícii. Mal som však možnosť jazdiť aj na aute s tmavohnedým interiérom obkladaným drevom. Môžem čestne prehlásiť, že tak kvalitné drevo som v aute ešte nevidel.

Komfort sedenia je neuveriteľný. Okrem všetkých možných klasických smerov nastavovania si v Audi S8 môžete zvoliť aj mieru bočného vedenia sedadiel ako v sedacej časti, tak aj na operadle. Operadlo si tiež viete v hornej časti zohýbať. V kombinácii s bedrovou opierkou si tak do značnej miery viete sami určiť tvar operadla. Nechýba ani masážna funkcia. Mal som možnosť vyskúšať masáž už vo viacerých autách, no väčšinou to bolo iba taká chodenie bedrovej opierky po chrbte. V Audi S8 máte na výber z piatich druhov masáži, ktoré sa na skutočnú masáž podobajú aspoň trochu.

Audi S8
Foto: Audi

Na záver ešte pripomeniem pár technologických zázrakov, ktoré síce nemajú premiéru v Audi S8, no v bežných autách ich tak skoro neuvidíte. V prvom rade, v aute je internet. Viete sa na neho pripojiť prostredníctvom Wi-fi zo svojho mobilu, alebo notebooku a bez problémov surfovať. Pochopiteľne, do auta musíte vložiť SIM-kartu schopnú takýchto dátových prenosov a za internet teda platíte už podľa cenníka vami zvoleného operátora.

Vďaka internetu využíva navigácia v Audi S8 Google Maps. Neorientujete sa teda v „kreslených“ mapách, ale v satelitných záberoch Zeme. To ale nie je všetko. Keďže auto vie, kde sa nachádza, vie aj, ktorým smerom idete a čo bude nasledovať. Inteligentné svetlá teda neosvetľujú zákrutu na základe pohybov volantu, ale na základe údajov z navigácie, čo by vo výsledku malo znamenať optimálne osvetlenie vozovky, nech je už jej tvar akýkoľvek. Navigácia dokáže pretlmočiť dáta z GPS aj prevodovke, ktorá na základe nich vie, či sa auto nachádza v meste, alebo mimo neho, či je na diaľnici, alebo na horskom stúpaní.

Jazda

No a ako toto auto jazdí? Ako by už len mohlo? Skrátka geniálne. Pri presune z letiska na okruh som sa potreboval najprv trošku zoznámiť s autom, a tak som zvolil pokojnejší štýl jazdy. Chcel som tiež vyskúšať, či je tá nová „eS-somička“ naozaj tak úsporná, ako to o nej tvrdia. Auto išlo až neuveriteľne tichúčko a jazda bola naozaj znamenite komfortná. Po chvíľke mi to ale nedalo a na výjazde z jedného z kruhových objazdov v Pamplone som pritlačil pedál plynu len o centimetrík viac. Okamžite som sa presvedčil, že 520-koňový osemvalec je tam, aj keď ho nepočuť. Osemstupňová automatická prevodovka bleskovo podradila o dva stupne, z výfukov sa ozval krásny dunivý zvuk osemvalca a auto s ľahkosťou vystrelilo. Väčšinu 62 kilometrov dlhej trasy som však prešiel pokojne, na diaľnici, s tempomatom nastaveným na 120 km/h (podľa tamojších predpisov). Po príjazde na okruh ukazoval palubný počítač priemernú spotrebu 10,6 litra na 100 km.

Audi S8
Foto: Audi

Najprv som nechápal, prečo prebieha medzinárodná prezentácia Audi S8 na okruhu. Áno, Audi S8 síce má výkon 520 koní, no je to komfortná luxusná limuzína s hmotnosťou 1975 kg. Pevná a extrémne ľahká hliníková karoséria Audi S8 váži síce iba 231 kg, no ani nechcem vedieť, koľko váži jedna taká masážna sedačka. To som ešte zabudol dodať, že aj zadné sedadlá môžu byť za príplatok elektricky polohovateľné.

Skrátka, aj keď má nová „eS-osmička“ ľahkú hliníkovú karosériu a výkon 520 koní, jej výbava z nej robí dvojtonový kolos. S ohľadom na rozmery auta je to v konečnom dôsledku naozaj nízka hmotnosť, no dve tony na okruhu nie sú len tak zanedbateľné. Audi to pochopiteľne vedelo, a tak mali všetky „eS-osmičky“, s ktorými sme jazdili na okruhu, príplatkové keramické brzdy. Tie zabezpečujú neslabnúci a mimoriadne pôsobivý účinok.

Ako to teda prebiehalo? Na štarte ma už pri 1700 ot./min. do sedačky poriadne zatlačilo 650 Nm, ktoré motor prenáša pochopiteľne na všetky štyri kolesá. Na stovke je Audi S8 za 4,2 sekundy. Blíži sa prvá ostrá zákruta. „Naložené“ mám už okolo 200 km/h, tak som si povedal, že by nebolo od veci nejako skrotiť tie dve tony. Keramické brzdy robia čo môžu, no fyzika je fyzika a dve tony nie sú sranda. „eS-osmička“ je na brzdách trochu nervózna, no nie je problém ju neustále držať na uzde. Keď už bola nájazdová rýchlosť akceptovateľná, zatočil som. Predné pneumatiky so šírkou 265 mm poskytujú autu dostatok priľnavosti, a tak dvojtonová Audinka s ochotou poslúchla. Hneď ako som videl, že pneumatiky držia, pridal som. Vtedy prišlo najväčšie prekvapenie. Audi S8 totiž využíva samosvorný medzinápravový diferenciál a aktívny športový diferenciál na zadnej náprave. To spôsobuje, že presne v takýchto situáciách prenáša čo najviac krútiaceho momentu na vonkajšie zadné koleso. To má v tej chvíli totiž najviac priľnavosti. V konečnom dôsledku to teda znamená, že vonkajšie zadné koleso vďaka aktívnemu diferenciálu auto doslova zatlačí do oblúku zákruty. Geniálne.

Potom sme mali možnosť prevetrať auto aj na úzkych kľukatých cestičkách v okolí cca. 60 km od okruhu. Až tam som si všimol, že auto až neuveriteľne maskuje rýchlosť. Áno, ide o vlastnosť charakteristickú, pre všetky veľké a luxusné limuzíny, no zrejme aj kvôli systému ANC a aktívnym silentblokom si na to v Audi S8 musíte dávať o to väčší pozor. Ak však aj náhodou nejakú zákrutu neodhadnete, zdá sa, že brzdy majú nekonečnú rezervu brzdného účinku a aktívny zadný diferenciál vám zakaždým pomôže na výjazde zo zákruty. Audi S8 tak svoju hmotnosť užasne maskuje, a preto mi ani na naozaj úzkych cestách neprišlo toto auto ťarbavé. Asi ani nemusím zdôrazňovať, že maximálny komfort je aj napriek pevnému podvozku neustále samozrejmosťou.

Resumé

Audi S8 je až neuveriteľne všestranné auto. Je to komfortná a mimoriadne luxusná limuzína, no jazdí tak dobre, že sa s ňou rozhodne nebudete hanbiť ani na okruhu. A to už je čo povedať. Otázne však je, pre koho je takáto kombinácia vhodná. Dobre situovaní a vysoko postavení zákazníci okolo päťdesiatky väčšinou volia Audi A8. „eS-osmička“ je určená tak isto prevažne pre úspešných mužov, avšak približne o desať rokov mladších.

Audi S8
Foto: Audi

Audi S8
Foto: Audi
Audi S8
Foto: Audi
Audi S8
Foto: Audi
Audi S8
Foto: Audi

Každopádne, ak máte o toto auto záujem, prichystajte si zhruba 111 900 €. Takáto totiž bola stanovená cena pre nemecký trh. Slovenskú cenu zatiaľ nepoznáme. Objednať sa Audi S8 bude dať niekedy v marci, alebo apríli, pričom prvé autá dorazia k zákazníkom v lete.

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

vidlicový, zážihový

Valce/ventily:

8/32

Zdvihový objem (cm3):

3993

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

382 / 5800

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

650 / 1700-5500

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

250 (e.o.)

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

4,2

Kombinovaná spotreba (l/100 km):

10,2

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

510

Objem nádrže (l):

Prevádzková hmotnosť:

1975

Dĺžka (mm):

5146

Šírka (mm):

1949

Výška (mm):

1458

Rázvor (mm):

2994

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Robert De Niro
Firmy a inštitúcie Audi