BRATISLAVA 21. decembra (WEBNOVINY) – Koncern Volkswagen pred časom predstavil tri novinky v najnižšom segmente A, teda v triede miniautomobilov. Prvým zo spomínanej trojky bol Volkswagen up!, ktorý mal výstavnú premiéru na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Neskôr prišla česká Škoda Citigo a napokon aj španielsky Seat Mii. Všetko sú to po technickej stránke rovnaké autá. Každé z trojčiat je však niečím výnimočné. Všetky tri modely majú rovnakú štartovaciu čiaru, no každý z nich sa uberá smerom, ktorý určuje logo na kapote. Seat by mal byť vášnivý a temperamentný. Vybrali sme sa teda do Barcelony zistiť, či je to naozaj tak.
Prečo Mii?
Aj vám sa zdá pomenovanie najmenšieho Seatu trochu zvláštne? Ľuďom zo Seatu to tak ale nepripadá. Potrebovali krátke a zvučné meno. Mii je vraj dobré preto, lebo foneticky sa takéto slovo vyskytuje vo viacerých jazykoch. V angličtine sa dá s týmto názvom celkom pekne pohrať: „Take me“ = „Take Mii“ a podobne. Určite vám napadnú aj veselé kombinácie v Slovenčine. Vyzerá to síce možno trochu zvláštne, no ten názov je fakt dobrý.
Dizajn
Zatiaľ čo Volkswagen up! pôsobí podľa môjho názoru trochu futuristicky a technokraticky, Škoda Citigo vyzerá tak normálnejšie, prirodzenejšie. Seat Mii má viac spoločného so Škodovkou ako s Volkswagenom, no vďaka iným nárazníkom, svetlám a maske chladiča pôsobí o čosi športovejšie, ako Citigo.
Interiér
Interiér pôsobí jednoducho. Záleží však od stupňa výbavy. Slabšie vybavené autá vyzerali vo vnútri naozaj stroho, no vďaka širokým možnostiam personalizácie sa dá z interiéru Seatu Mii urobiť celkom útulné miesto. Na zozname príplatkovej výbavy nechýba palubný počítač, bluetooth handsfree a dokonca ani navigácia s 5-palcovým dotykovým displejom. Tá je navyše odnímateľná a použiteľná aj mimo auta.
Podstatný je ale vnútorný priestor. Je neuveriteľné, ako sa konštruktérom podarilo využiť maličký pôdorys. Aj keď to tak možno nevyzerá, bez problémov sa v tomto miniaute odvezú štyria dospelí ľudia. Priestoru na batožinu veľa neostalo, no na daný segment je objem batožinového priestoru s hodnotou 251 litrov naozaj slušný.
Motor
Zákazník bude mať na výber dve verzie jednolitrového benzínového trojvalca. Slabšia produkuje 44 KW (60 k) a tá silnejšia 55 kW (75 k). My sme mali šťastie na silnejší motor. Auto malo navyše výbavu „Sport“, čo znamená o 10 % tuhšie tlmiče a o 15 mm nižšiu svetlú výšku.
Chod motora je na voľnobehu veľmi kultivovaný. Že motor beží, prakticky nie je počuť. Vo vyšších otáčkach je však charakteristický zvuk trojvalca zreteľný. Čo sa týka dynamiky, silnejší motor vie Mii celkom slušne rozhýbať. V aute sme pritom boli traja. Na zadok z tých 55 kW ale pochopiteľne nepadnete, aj keď auto patrí k tým najľahším v triede. Je to proste šikovné mestské „vozítko“, s ktorým určite nebudete brzdou premávky.
City Safety Assist
O systéme, ktorý dokáže malé trojičky ubrzdiť v prípade hrozby nehody aj bez vášho povelu, sa hovorí od momentu predstavenia Volkswagenu up!. Na Seate Mii sme si mohli tento systém vyskúšať aj na vlastnej koži. Naozaj to funguje. Je to síce zvláštne, keď sa blížite k prekážke a nebrzdíte, no Mii nás presvedčilo, že mu môžeme dôverovať. Systém je navrhnutý na situácie, kedy vodič nebrzdí vôbec, alebo zareaguje neskoro, prípadne nedostatočne zatlačí brzdový pedál. Akonáhle systém vyhodnotí, že hrozí náraz, natlakuje brzdový okruh na maximum a ak ani vtedy nezareaguje vodič, auto zastaví samé. Funguje to do rýchlosti 30 km/h.
Resumé
Seat Mii sa v uliciach Barcelony cítil ako doma. Nemali sme možnosť vyjsť si s ním mimo mesta, no aj tak sú pre toto miniautíčko ulice veľkomesta prirodzeným prostredím. Mii je obratné, celkom svižné a ľahko sa parkuje. Systém City Safety Assist sa vás uchráni od zbytočných nehôd z nepozornosti, ale ak by aj došlo k najhoršiemu, Mii získalo päť hviezdičiek v nárazových testoch organizácie Euro NCAP.
Predaj Seatu Mii odštartuje už začiatkom budúceho roka. Neskôr, ešte v priebehu roka 2012, sa objaví päťdverová verzia, pribudne možnosť objednať si automatickú prevodovku a k dispozícii by mala byť aj verzia spaľujúca CNG.
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 3 / 12 |
Zdvihový objem (cm3): | 999 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 55 / 6200 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 95 / 3000-4300 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 171 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 13,2 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km): | 4,7 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 251/951 |
Objem nádrže (l): | – |
Pohotovostná hmotnosť: | – |
Rozmer pneumatík: | – |
Dĺžka (mm): | 3557 |
Šírka (mm): | 1641 |
Výška (mm): | 1478 |
Rázvor (mm): | 2420 |