Rada EÚ prijala nový míľnik politiky Fit for 55, nabíjacích a čerpacích staníc bude Európe viac

Nariadením o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR) sa zabezpečí väčšia verejná nabíjacia kapacita na uliciach v mestách a pozdĺž diaľnic v celej Európe.
elektromobil, nabíjacie stanice
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Rada Európskej únie v stredu prijala nariadenie o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR) čiže právny predpis o väčšom počte nabíjacích a čerpacích staníc v celej Európe. Cieľom je zníženie uhlíkovej stopy odvetvia dopravy.

„Tento nový právny predpis je míľnikom našej politiky Fit for 55, ktorou sa zabezpečí väčšia verejná nabíjacia kapacita na uliciach v mestách a pozdĺž diaľnic v celej Európe. Veríme, že v blízkej budúcnosti budú môcť občania nabíjať svoje elektrické vozidlá rovnako ľahko ako dnes na tradičných čerpacích staniciach,“ uviedla španielska ministerka dopravy, mobility a mestskej agendy Raquel Sánchezová Jiménezová.

Konkrétne ciele

AFIR stanovuje konkrétne ciele. Do roku 2025 musia byť rýchlonabíjacie stanice s výkonom najmenej 150 kW pre osobné automobily a dodávky nainštalované každých 60 kilometrov pozdĺž hlavných dopravných koridorov EÚ, takzvanej transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).

Nabíjacie stanice pre ťažké úžitkové vozidlá s minimálnym výkonom 350 kW sa musia zaviesť každých 60 kilometrov pozdĺž základnej siete TEN-T a každých 100 kilometrov vo väčšej súhrnnej sieti TEN-T do roku 2025 a úplné sieťové pokrytie musí byť od roku 2030.

Vodíkové čerpacie stanice obsluhujúce osobné aj nákladné vozidlá sa musia do roku 2030 zaviesť vo všetkých mestských uzloch a každých 200 kilometrov pozdĺž základnej siete TEN-T.

Jednoduché platenie

Námorné prístavy, v ktorých sa prijíma určitý minimálny počet veľkých osobných plavidiel alebo kontajnerových plavidiel, musia takýmto plavidlám od roku 2030 poskytovať elektrinu z pobrežnej elektrickej siete. Letiská musia od roku 2025 dodávať elektrickú energiu stojacim lietadlám na všetkých bránach a od roku 2030 na všetkých vzdialených stojiskách.

Používatelia vozidiel na elektrický alebo vodíkový pohon musia mať možnosť jednoducho platiť na nabíjacích alebo čerpacích miestach platobnými kartami alebo bezkontaktnými zariadeniami.

Odporúčané