Od začiatku júla sa na Slovensku výrazne zmenili registračné poplatky pri zápise automobilov. Do platnosti totiž vstúpila novela zákona o správnych poplatkoch, ktorú parlament schválil ešte v marci tohto roka.
V rámci nej poslanci podporili pozmeňujúci návrh Mariána Viskupiča zo strany Sloboda a Solidarita. Ten zohľadňuje ekologický princíp a tabuľku výkonov upravuje na rozsah 33 až 1 000 eur.
Výška registračného poplatku
Maximálna výška registračného poplatku sa tak znížila z 3 900 na 1 000 eur. Na nové autá bude maximálny poplatok 400 eur. Veľmi staré a zároveň veľmi výkonné autá majú poplatok maximálne 1 000 eur.
Novela zákona o poplatkoch pri zápise vozidiel si bude vyžadovať úpravy, aj výpadok elektronických služieb
Ľudia by vďaka zmenám mali ročne ušetriť 27 až 30 mil. eur. Z 370-tisíc prepisov ročne by mal klesnúť, alebo pri 33 eur zostať na rovnakej úrovni, registračný poplatok vo viac ako 95 % prípadoch.
Ministerstvo vnútra SR v tejto súvislosti upozornilo, že novela prináša okrem zmeny spôsobu výpočtu poplatkoch pri zápise aj možnosť objednať si zadnú tabuľku s evidenčným číslom menšieho rozmeru.
To si bude vyžadovať úpravy v informačných systémoch. Z tohto dôvodu nebudú podľa hovorkyne rezortu Zuzany Eliášovej k dispozícii 1. a 2. júla elektronické služby Národnej evidencie vozidiel, dostupné budú opäť v pondelok 3. júla v ranných hodinách.
Dovoz starých ojazdených áut
Na Slovensko by sa vďaka týmto zmenách mohlo dovážať menej starých ojazdených áut. Ako ešte v marci pre agentúru SITA uviedol výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak, Slovensko poskytovalo úľavy zo základnej hodnoty poplatkov na základe veku automobilu.
Nemecké diaľnice budú zaťažené mýtom pre osobné automobily
Čím staršie a menej ekologické, tým väčšiu zľavu ponúkol štát vlastníkovi a držiteľovi. Naopak, čím novšie a ekologicky lepšie vozidlo, tým menšia zľava. Aktuálnu zmenu označil za prelomovú, keďže otočila logiku z pohľadu uplatňovania zľavy.
Slovensko má dlhodobý problém s dovozom starších jazdených áut. Najpočetnejšiu skupinu vlaňajších individuálnych dovozov tvorili vozidlá do desiatich rokov. Za celý rok 2022 ich na Slovensku pribudlo asi 15,6 tisíca a predstavovali tak viac ako štvrtinu všetkých dovozov.
Na ďalších dvoch priečkach sú autá do päť a do pätnásť rokov. Obe tvoria niečo viac ako pätinu všetkých dovozov. Slováci si však zo zahraničia doviezli aj vozidlá staršie ako 15 rokov. Spolu ich bolo približne 9,6 tisíca, čo predstavuje asi 16 % podiel.