BRATISLAVA 11. júna (WBN/PR) – Škoda ako najväčší predajca automobilov prináša základné rady motoristom, ktorých vozidlo zasiahla povodeň. Cieľom prvých základných krokov, po opadnutí povodne, je pomôcť vodičom v ťažkej situácii a zmierniť následky povodne na ich automobil.
„Povodeň môže mať za následok ťažké poškodenie, ktoré motoristi často znásobia nesprávnym naložením s vozidlom po povodni. Pre vodičov, ktorí nestihli včas odviesť svoje vozidlo z dosahu povodne, ponúkame odporúčania v podobe základných krokov, ktoré je nutné urobiť bezprostredne po opadnutí vody. Tá poškodzuje predovšetkým motor, iné mechanické diely a hlavne elektroniku. Preto sme automobil rozdelili do troch zón podľa výšky hladiny, do ktorej boli vozidlá zatopené a detailne sme zmapovali škody, ktoré môže voda v jednotlivých zónach spôsobiť. Po prvých základných úkonoch odporúčame navštíviť autorizované servisy. Majú k dispozícií podrobnú špecifikáciu dielov v jednotlivých zónach, ktoré je v prípade zasiahnutia nutné vymeniť, prípadne vyčistiť,“ uviedol Roman Havlásek, šéf servisných služieb, ŠKODA AUTO Mladá Boleslav.
1. Odpojte batériu
V prípade, že ste nestihli včas odviesť svoje vozidlo z dosahu povodne, odpojte napájanie batérie. Zaplavenie má najničivejšie následky na elektroniku, ktorá je pod napätím. Odpojením batérie predídete skratovaniu prístrojov.
2. Prezrite automobil
Po opadnutí vody je nutné nechať vozidlo minimálne 1 – 2 dni sušiť. Následne automobil prezrite a skontrolujte rozsah možného poškodenia.
3. Neštartujte!
Škoda rozdelila automobil do troch zón: A – vozidlo zatopené po strechu, B – vozidlo zatopené 100 mm nad prahom a C – vozidlo zatopené 50 mm pod stredom kolies. Je dôležité, aby ste neštartovali v prípade, že voda zatopila vozidlo do zóny A alebo B. Ak naštartujete zaplavený motor, môže dôjsť k zásadnému poškodeniu.
4. Odtiahnite vozidlo
V prípade zatopenia motorovej časti je nutné vozidlo odtiahnuť do servisu. V servise sa vykoná prehliadka vozidla a diagnostika systémov, ktoré preveria rozsah poškodenia. Odporúčame navštíviť autorizované servisy, ktoré majú detailné informácie o modeloch a podrobnú špecifikáciu dielov v jednotlivých zónach, ktoré je pri zasiahnutí vodou nutné vymeniť, prípadne vyčistiť. Garantujú aj používanie kvalitných originálnych dielcov. Dlhšie zaplavenie vozidla môže mať vplyv aj na funkciu bŕzd a najmä ABS systému, preto odporúčame navštíviť servis aj v prípade, že nedošlo k zaplaveniu motora.
5. Likvidácia škody
Informácie o živelných pohromách nájdete v záručných podmienkach vozidla. Záruka výrobcu sa však na tieto prípady nevzťahuje. V rámci ďalšieho postupu ohľadom likvidácie škody je potrebné kontaktovať vašu poisťovňu. Následne po vykonaní servisnej prehliadky a opravy vzniknutých škôd vám v autorizovanom servise automaticky vykonajú zápis o oprave vozidla do servisnej knižky v časti Záznamy servisu.