V minulom roku sa na slovenský trh doviezlo menej ojazdených áut na obyvateľa ako do Českej republiky, a to na úrovni 42,3 percent. Napriek tomu sa slovenský trh vyznačuje jedným zaujímavým trendom – dovážajú sa sem výrazne mladšie vozidlá.
Veková štruktúra vozidiel
Minulý rok sa na Slovensko dostalo 59 360 ojazdených automobilov, zatiaľ čo do Českej republiky prišlo 140 397 vozidiel. Zaujímavý je však rozdiel vo vekovej štruktúre týchto vozidiel.
Škoda Auto má za sebou historicky rekordný rok, tržby dosiahli 27,8 miliárd eur
Na Slovensku bol podiel áut starších ako 10 rokov len 30,3 percent, v Českej republike až 49,1 percent. Výrazný rozdiel bol aj v prípade vozidiel starších ako 15 rokov – na Slovensku tvorili len 14 percent, v Českej republike až 23,2 percent.
„Na Slovensku sa dováža viac mladších a drahších vozidiel, čo je dôsledkom systému registračných poplatkov, ktoré sú odstupňované podľa objemu motora a ekologickosti vozidla,“ uviedol Martin Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia, ktorá monitoruje trhy s ojazdenými autami v oboch krajinách.
Najčastejšie dovezené značky
Tento systém poplatkov na Slovensku ovplyvňuje nielen počet dovezených vozidiel, ale aj ich vek. „Dovoz starších vozidiel sa potom stáva nevýhodným, pretože vysoké registračné poplatky robia tento proces neekonomickým,“ vysvetlil Pajer.
Slovensko vyniká v porovnaní s Českou republikou aj čo sa týka luxusných vozidiel. Zatiaľ čo medzi piatimi najviac dovážanými značkami v Českej republike sa nachádzal Ford, na Slovensku dominovali tri prémiové značky – Audi, BMW a Mercedes-Benz.
Najčastejšie dovezené značky však boli vo všetkých prípadoch rovnaké – Škoda a Volkswagen, ktoré mali veľmi podobné podiely na oboch trhoch (Škoda: 23,7 % v ČR, 23,8 % na SR; Volkswagen: 20,3 % v ČR, 20,6 % na SR).
Priemerný nájazd ojazdených áut
Významným faktorom, ktorý ovplyvňuje ceny ojazdených vozidiel, je vysoký registračný poplatok na Slovensku, ktorý môže v niektorých prípadoch dosiahnuť až 3 900 eur. Tento poplatok je jedným z dôvodov, prečo sa na Slovensku predávajú vozidlá za vyššiu priemernú cenu, ktorá dosiahla 11 500 eur, v porovnaní s Českou republikou, kde cena bola o niečo nižšia – 11 137 eur.
Tento rozdiel môže byť tiež dôsledkom vyššieho zastúpenia elektromobilov a elektrických hybridov na slovenskom trhu, kde bol ich podiel štyri percentá, zatiaľ čo v Českej republike len 1,7 percent. Slovensko zároveň vedie aj v počte predávaných hybridných vozidiel, s podielom 5,4 percent, oproti 2,6 percent v Českej republike.
Pri pohľade na priemerný nájazd ojazdených vozidiel na oboch trhoch sa ukazuje, že na Slovensku boli tieto vozidlá v priemere o 6 000 km viac jazdené než v Českej republike (155 000 km na Slovensku oproti 149 000 km v ČR). Kým v Českej republike sa autá predávajú o niečo pomalšie (v priemere za 70 dní), na Slovensku sa vozidlá predajú za 61 dní, čo môže byť dôsledkom menšej ponuky a rýchlejšieho rozhodovania zákazníkov.
Zaujímavé sú aj rozdiely v preferenciách týkajúcich sa farby vozidiel. Na Slovensku sa častejšie predávali biele a čierne autá, zatiaľ čo v Českej republike dominovali sivé a modré vozidlá. „Tieto rozdiely môžu súvisieť aj s väčším zastúpením firemných vozových parkov na českom trhu, kde sú častejšie tieto neutrálne farby,“ uviedol Pajer.
Celkovo slovenský trh s ojazdenými vozidlami vykazuje značnú diverzitu. Kým v Českej republike top desať modelov tvorilo až 31,5 percent trhu, na Slovensku to bolo len 20,1 percent. Tento fakt naznačuje širšiu ponuku rôznych modelov na slovenskom trhu a odlišnosti v preferenciách slovenských motoristov.