Subaru je na Slovensku jedna z najmenších značiek vôbec. Modely tohto japonského výrobcu vždy patrili k raritám na cestách. Obvykle za to mohli vyššie ceny než u porovnateľnej konkurencie i menšia ponuka modelov a verzií. To pri novom modeli menom Subaru Crosstrek úplne neplatí.
Import znížil ceny modelu plošne o 5000 eur, a tak sa z drahšieho exotického auta stáva omnoho zaujímavejší artikel. Prinášame štyri body, ktoré by vás mohli presvedčiť na kúpu tohto stredne veľkého SUV a tri body, ktoré by vás mohli prinútiť rozmyslieť si to.
Pre toto kúpiť:
- Bezpečnosť
Subaru si už pred viac ako dvomi dekádami uzurpovalo pozíciu synonyma bezpečnosti podobne ako výrobcovia zo Švédska. Subaru patrí medzi značky s najväčším podielom vysokopevnostných ocelí v konštrukcii. Tie v kombinácii s mäkšími časťami tvoriacimi deformačné zóny chránia posádku.
Jazda na Renault 5: Ikona automobilového popu prišla do Bratislavy v novom vydaní - FOTO
Subaru verí v tzv. prstencovú konštrukciu vozidla, kde jednotlivé stavebné časti a dodatočné výstuže vytvárajú súvislé prstence okolo posádky pre maximalizáciu odolnosti vozidla pri náraze. K tomu patrí hŕba airbagov a ešte väčšia hŕba asistenčných systémov.
Dôležitým prvkom bezpečnosti je podľa Subaru aj rozloženie hmotnosti a pohon všetkých kolies. Ak je auto na ceste nevyrovnané, ani najlepšie asistenčné systémy nevedia zabrániť kolíziám v náročných podmienkach.
Autá Subaru majú preto dlhšie nosy – či ak chcete kapoty, ktoré skrývajú nízko položený motor s prevodovkou (ktorý v prípade nárazu zalezie pod kabínu a neohrozuje posádku), deformačné zóny a presúvajú hmotnosť tak, aby auto aj v prípade náročných podmienok stále jazdilo s istotou.
Z modifikovaných náročnejších crash testov EuroNCAP pritom Subaru získalo v roku 2024 plný počet 5 hviezd. Model tiež získal ocenenie Top Safety Pick+ od organizácie IIHS a bez problémov prešiel aj cez jeden z najťažších nárazových testov vôbec – tzv. test s minimálnym prekrytím.
- Terén
Časť týchto prvkov sa prenáša aj do tohto bodu. Subaru Crosstrek nie je len bežný crossover, ktorý sa na SUV hrá prostredníctvom rafinovaného dizajnu a zvýšeného posedu za volantom.
BMW predviedlo v Šanghaji jazdné vlastnosti z iného vesmíru, vďačí za ne týmto trikom - VIDEO, FOTO
Auto má serióznu svetlú výšku 220 mm, solídne prejazdové uhly (vpredu 19,3°, v strede 20,8°, vzadu 31,2°), a stály symetrický pohon všetkých kolies. Či sneh, či blato, Subaru sa dostane ďalej než väčšina SUV a to najmä preto, lebo veľká časť výrobcov už ani k SUV nedodáva pohon všetkých kolies a ak aj áno, cenu auta výrazne zvyšuje.
- Cena
Atribút ceny si žiada porovnanie s konkurenčnými automobilmi. Crosstrek patrí do mimoriadne silnej kategórie stredne veľkých SUV (v Európe) s dĺžkou okolo 4,5 metra (Crosstrek 4,495 m). Svojho zástupcu tam má prakticky každý výrobca.
Nie každý výrobca ale dokáže ponuke Crossteku konkurovať práve pre absencie kombinácií pohonu všetkých kolies s automatom, benzínovým motorom a bez dopingu v podobe zástrčiek – plug-in hybridy.
Najbližšie ku Crossteku má rozmermi napríklad Volkswagen Tiguan. Ten pohon všetkých kolies ponúkne jedine pri vyšších výbavách a s benzínovým dvojlitrovým turbomotorom, či s naftovým TDI. Naftové TDI 4Motion je v aktuálnej zľave od 49-tisíc eur. Benzínový motor 2.0 TSI s pohonom 4Motion kúpite od 40 790 eur. To je stále o viac ako 8-tisíc drahšie ako Crosstrek s dvojlitrovým motorom, ktorý v aktuálnej akcii štartuje na cene 31 390 eur.

Ani najvyššia výbava Premium za 36 690 eur nesiaha na cenu, na ktorej Tiguan a jemu podobní štartujú (cena už od bez príplatkov, v Subaru priplatíte len 690 eur za metalízu. Všetky tu uvedené ceny platia pre fyzické osoby a sú aj s DPH.
Karosársky a rozmerovo blízkym konkurentom je napríklad DS4. Jeho cena v základnej výbave Pallas s pohonom Hybrid 145 štartuje na úrovni 37 990. Vozidlo pohon všetkých kolies neponúka.
- Technika
Subaru zdokonaľuje svoj symetrický pohon všetkých kolies, benzínové boxer štvorvalce a lineárne CVT prevodovky už desiatky rokov a na trhoch, kde je značka väčšmi rozšírená patrí k najspoľahlivejším a zároveň k značkám a modelom, ktoré si zákazníci nechávajú najdlhšie.
Brabus vycítil príležitosť a vrcholný model Triedy E posunul o stupienok vyššie - VIDEO, FOTO
V čase, keď všetci výrobcovia musia elektrifikovať sa Subaru obrátilo na inú japonskú značku – na Toyotu a svoj súčasný hybridný pohon vyvíjala spolu s Toyotou. Aj tak si ale ide vlastnou cestou, keďže elektromotor integruje k svojej CVT prevodovke a ku svojim motorom s protichodnými piestami. Aktuálne ide už o druhú generáciu hybridného pohonu Subaru-Toyota.
Pre toto nekúpiť:
- Menší kufor
Tým, že sa Subaru sústredí na bezpečnosť, priestor v kabíne a aj rozloženie hmotnosti a pre tieto danosti nemieni obetovať vôbec nič, litrov voľného objemu v kufri má o poznanie menej, než konkurencia s podobnými vonkajšími rozmermi.
Pravda, Japonci rátajú objem batožinového priestoru menej kreatívne ako európski výrobcovia, ale vo všeobecnosti platí, že kufor Crosstreku je menší ako kufor Tiguanu, Peugeotu 3008, Renaultu Austral, či Citroenu C5 Aircross a ďalších rozmerovo podobných áut. Subaru ráta objem kufra podľa nemeckej metódy VDA. Kapacita je 326 litrov.
Podobne veľké autá s hybridným pohonom dosahujú pri meraní rovnakou metódou takmer 500 litrov a niekedy aj viac (Hybridný Renault Austral má 460 l). Aj karosériou a rozmermi najbližší konkurent menom DS 4 ponúkne o vyše 100 litrov objemu viac (430 l pri hybridnej verzii).
- Nižší výkon
Subaru Crosstrek si v tabuľke počíta celkový výkon 152 koní, čo znie na auto s hmotnosťou 1,5 tony slušne. Tento výkon je však súčtom výkonu atmosférického priamovstrekového štvorvalcového a dvojlitrového motora 2,0i a elektromotora.
Samotný spaľovací motor dodá 100 kW (136 k) a 198 Nm krútiaceho momentu. Výkon sa zratúvať môže, pretože pri plnej akcelerácii oba motory posielajú všetko na kolesá, no kombinácia CVT prevodovky, plynulého rastu výkonu a krútiaceho momentu a to až vo vyšších otáčkach a mechanické straty pre stály pohon všetkých kolies sú dôvodom len priemernej dynamiky systému.

Z 0 na 100 km/h zrýchli Crosstrek za 10,8 sekundy. Spomínaný Tiguan má síce motor s rovnakým objemom, no vďaka turbodúchadlu ponúkne o 52 koní viac, čo znamená, že z 0 na 100 km/h zrýchli za 7.1 sekundy. Crosstrek nie je žiadny slimák a pocit z jazdy je vďaka jazdným vlastnostiam a okamžitým reakciám systému veľmi dobrý, pretekár to tiež nie je.
Pri rozhodovaní treba teda zvážiť ako dôležitá je pre vás dynamika jazdy a pružnosť. Ak patríte k vodičom s ťažšou nohou, Crosstrek nie je pre vás. Ak ste skôr defenzívne ladený vodič, ktorý letieť nepotrebuje, Crosstrek vás nesklame.
- Menšia sieť predajcov a servisov
Subaru nie je mainstreamový výrobca. Drží si svoj smer a nie každému jeho ponuka vyhovuje. Aj keď sa v ostatných rokoch distribučná a servisná sieť rozširovala, platí, že na Slovensku je 11 dílerov so servisom a tri dodatočné servisy. To je približne o polovicu menší počet, než majú väčšie značky.
Pri výbere auta si tak treba zvážiť, či máte dílera so servisom dostatočne blízko, aby vás bežné úkony ako kúpa a garančné kontroly nestáli zbytočne veľa cestovania.