BRATISLAVA 26. septembra (WEBNOVINY) – Japonská automobilka Subaru vždy mala čo ponúknuť a inak to nebolo ani na frankfurtskom autosalóne. Tí, ktorí sú navždy poznačení čarom a úžasnými schopnosťami Imprezy WRX STi, mohli na autosalóne obdivovať novinku WRX STi. Ide o konkrétny exemplár, s ktorým rally legenda, Tommi Mäkinen, zajazdil rekordný čas na severnej slučke Nurburgringu.
Milovníkov športových áut príjemne navnadila aj presklená štúdia modelu BRZ. Tvary tohto kupé s pohonom zadných kolies, ktoré Subaru vyvíja v spolupráci s Toyotou, zatiaľ nepoznáme. Subaru nám však vďaka priehľadnej karosérii ukázalo techniku. Subaru sa nezaprie – aj pod kapotu tejto novinky implantuje boxer – plochý motor s protibežnými piestami.
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Nový model, nové motory
Hlavnou hviezdou expozície automobilky Subaru na frankfurtskom autosalóne bol však nový crossover XV. Ide už o sériovú verziu tohto auta, ktoré sa do predaja dostane už začiatkom budúceho roka. Auto prichádza s novým benzínovým motorom s objemom 1,6 litra. Samozrejme, je to boxer. V porovnaní s predchádzajúcim motorom s objemom 1,5 litra má výrazne lepšiu výkonovú charakteristiku v celom rozsahu otáčok, pričom je úspornejší. Agregát s objemom presne 1600 cm3 dosahuje maximálny výkon 84 kW (114 k) pri 5600 ot/min a maximálny krútiaci moment 150 Nm pri 4000 ot/min. Môže byť spriahnutý buď s manuálnou päťstupňovou prevodovkou s redukčnou prídavnou prevodovkou, alebo s novou bezstupňovou prevodovkou Lineartronic. V kombinovanom cykle pritom s manuálnou prevodovkou spotrebuje iba 6,5 l/100 km. S automatickou prevodovkou Lineartronic je táto hodnota ešte nižšia – iba 6,3 l/100 km.
Druhým benzínovým motorom je nová generácia agregátu s objemom 1995 cm3 s maximálnym výkonom 110 kW (150 k) pri 6200 ot/min a krútiacim momentom 196 Nm pri 4200 ot/min. Aj tento štvorvalec typu boxer je mimoriadne úsporný. So šesťstupňovou manuálnou prevodovkou si vypýta iba 6,9 litra na 100 km v kombinovanom cykle, s prevodovkou Lineartronic je to ešte o 0,3 litra menej. Oba motory využívajú duálne časovanie ventilov a spĺňajú emisnú normu Euro 5.
Tretím variantom je dvojlitrový turbodieselový boxer (1998 cm3), ktorého výkon 108 kW (147 k) prenáša na kolesá šesťstupňová manuálna prevodovka. Agregát, ktorý dosahuje maximálny krútiaci moment 350 Nm v rozmedzí 1600 až 2400 otáčok, má kombinovanú spotrebu iba 5,6 l/100 km.
Pohon všetkých kolies samozrejmosťou
Nebolo by to Subaru, keby to nebola „štvorkolka“. Nové Subaru XV nie je výnimkou. Všetky jeho varianty disponujú symetrickým stálym pohonom všetkých kolies. Konštrukcia stredového diferenciálu sa líši v závislosti od prevodovky. V prípade manuálnych prevodoviek je použitý stredový diferenciál prepojený s viskóznou spojkou, pričom základné rozdelenie krútiaceho momentu je 50:50 medzi prednou a zadnou nápravou. Pri prevodovke Lineartronic sa používa viaclamelová spojka so základným rozdelením krútiaceho momentu 60:40. Pri zmene trakcie sa distribúcia medzi predné a zadné kolesá v oboch prípadoch mení podľa aktuálnych jazdných podmienok.