BRATISLAVA 11. júna (WEBNOVINY) – Prednedávnom sme testovali modernizované Audi A4 s motorom 2.0 TDI, šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom iba predných kolies. Ešte pred modernizáciou sedanu A4 však prišlo v Ingolstadte na rad Audi A5. „A-päťka“ je v podstate kupé verziou sedanu A4, takže zmeny sú prakticky totožné.
Obidva modely mali takmer identickú prednú časť pred faceliftom, príbuznosť teda ostala zrejmá aj po modernizácii. Aj A5-ka dostala nové svetlá na denné svietenie, ktoré už nevytvárajú pásy jednotlivých LED diód, ale svetelné pásy s novým tvarom svietia vcelku. Medzi najviditeľnejšie zmeny tiež patrí nová maska chladiča. Viac sa o modernizácii Audi A5 dočítate v tomto článku.
Interiér
Zatiaľ čo zvonku sú si Audi A4 a Audi A5 trochu podobné, zvnútra sú úplne rovnaké. Teda aspoň čo sa palubnej dosky týka. Má rovnaký tvar a je rovnako kvalitne vypracovaná. Iná pesnička je to už ale v oblasti priestorových pomerov. Zatiaľ čo na predných sedadlách je „A-päťka“ k svojim pasažierom až mimoriadne štedrá, tých vzadu veľmi nemá v láske. Aspoň nie tých vyšších. Chlapi s výškou nad 180 cm nebudú mať kam dať hlavu ani nohy. Kompaktnejšie stavané slečny ale nebudú mať žiaden problém. Odhliadnuc teda od toho, že Audi A5 je evidentne auto pre „alfa-samcov“, dalo by sa povedať, že je to auto pre mladú rodinu s dvomi deťmi. Dozadu sa traja ľudia nezmestia, no dvaja nižší ako 180 cm sa v tomto kupé odvezú až prekvapivo pohodlne.
Človek, ktorý si kupuje športové auto, resp. kupé je dopredu zmierený s tým, že praktickosť nebude veľmi silnou stránkou jeho nového auta. Audi A5 však patrí medzi niekoľko málo výnimiek. Do jeho kufra sa totiž v základnom stave zmestí 455 litrov batožiny, čo je na kupé veľmi slušné. Tento priestor je možné ešte ďalej zväčšovať sklápaním sedadiel. Tu však praktickosť Audi A5 nekončí.
Časté nastupovanie na zadné sedadlá áut vybavených iba jedným párom dverí je občas naozaj horor. Nie len že nastupujúci musí vykonať sériu dobre nacvičených gymnastických úkonov, niektoré autá nemajú pamäť na predchádzajúcu polohu predných sedadiel. Vodič si teda potom musí opätovne nastavovať sedadlo, čo je dosť otravné. V Audi A5 sa sedadlo posúva špeciálnym tlačidlom. Posunutie za vás vykoná elektromotor. Potom stačí odklopiť operadlo. Pri odklápaní predných sedadiel sa automaticky zasúva aj opierka hlavy. Všetko sa napokon vráti do pôvodnej polohy.
Motor
Pri pohľade na toto elegantné kupé by človek čakal, že pod tými maskulínnymi tvarmi sa ukrýva minimálne šesťvalec, ak nie osemvalec. Osemvalec je ale rezervovaný výhradne pre model RS5, šesťvalec pracuje pod kapotou verzie S5, no a pre bežné Audi A5 sú k dispozícii obyčajnejšie motory. Môžete mať aj šesťvalec, či už benzínový alebo naftový, no nami testovaný dvojlitrový štvorvalec je druhý najsilnejší motor, ktorý sa do Audi A5 montuje.
Ide o dobre známy agregát koncernu Volkswagen, ktorý sa vyskytuje vo veľa modeloch značiek Audi a Volkswagen. Najviac sa preslávil asi pod kapotou Golfu GTI. Motor si s dvojspojkovou prevodovkou celkom dobre rozumie ako vo Volkswagene, tak aj v Audi. V „A-päťke“ však motor prenášal svoju silu na všetky štyri kolesá. To ovplyvňuje aj spotrebu.
Výrobca síce udáva, že v meste toto auto spotrebuje 8,8 litra benzínu na 100 km, no pripravte sa na to, že budete jazdiť za 10 litrov. Pri troške snahy sa to dá znížiť spotreba na 9,5 l/100 km. Existuje však ešte jedna cesta – systém Audi drive select. Ak ste ochotní obetovať trochu jazdnej dynamiky, spotreba v meste vie v úspornom režime klesnúť na rovných deväť litrov. Auto však nereaguje na plyn tak ochotne, ako v ostatných režimoch a drží motor takmer na voľnobežných otáčkach.
Mimo mesta sa dá jazdiť minimálne za sedem litrov benzínu na 100 km. Reálne sa však spotreba pohybuje medzi 7,8 až 8,0 l/100 km, čo je o dva litre viac, ako udáva výrobca. Paradoxom ale je, že spotreba vôbec nenarastie, pokiaľ sa vydáte na diaľnicu. Vďaka výborne nastavenému siedmemu rýchlostnému stupňu sa pri rýchlosti 130 km/h spotreba pohybuje medzi 7,4 a 7,8 litra naturalu na 100 km.
Jazda
Oproti Audi A4 má „A-päťka“ výrazne pevnejší podvozok. Nie je to však objektívne porovnanie, pretože „A-štvorku“ sme testovali so štandardným podvozkom na 16-palcových diskoch kolies, „A-päťka“ mala „sedemnástky“ a príplatkový športový podvozok. Rozdiel to bol teda evidentný. Nemusíte sa však báť, že by bolo Audi A5 so športovým podvozkom príliš tvrdé. Je to síce športové kupé, no povedal by som, že je to skôr taký „hltač kilometrov“, ako ozajstný športiak. Na to má Audi modely ako S5 a RS5.
Aj keď je teda podvozok „A-päťky“ naozaj pevný, rozhodne nie je nekomfortný. Naopak. Jazdí sa s ním veľmi príjemne. V zákrute však toto auto nepozná pojem bočný náklon. Široká a nízka karoséria sa ani nehne. Posed je mimochodom geniálny, ale od takéhoto auta človek nič iné ani nečaká.
Jediné výhrady by som mal k pohonnému ústrojenstvu. Auto je aj v tejto konfigurácii celkom dynamické, no mám dojem, že pohon quattro a automatická prevodovka ho dosť spomaľujú. V nižších otáčkach funguje prevodovka výborne, no keď motor točíte do vysokých otáčok a manuálne radíte, chvíľu jej to trvá. Preto by som volil verziu s manuálnou prevodovkou. Pohonu všetkých štyroch kolies sa však nezbavíte. Ten sa dodáva s týmto motorom štandardne. Iste, auto má vďaka nemu lepšiu trakciu, no Golf GTI zvláda výkon motora preniesť iba na jedinú nápravu, tak prečo by to nezvládlo aj Audi? Neviem. Je to škoda, pretože náhon na všetky kolesá niečo váži a aj vďaka tomu sa pohotovostná hmotnosť tohto Audi A5 vyšplhala na 1625 kg.
Resumé
Audi A5 je krásne kupé a nepoznám chlapa, ktorý by nechcel takéto auto vlastniť. Toto konkrétne testované auto jazdilo výborne, no mohlo by aj o chlp lepšie nebyť automatickej prevodovky a pohonu 4×4. Život je však otázkou priorít. Niekto si potrpí na komfort a nechce sa obťažovať radením, ja si rád zaradím aj sám, ak by som vedel, že by to auto bolo s manuálnou prevodovkou svižnejšie. Našťastie má Audi v ponuke pre model A5 tak širokú škálu motorov, že si vyberie každý.
Základná cena modelu – Audi A5 1.8 TFSI: 34 050 €
Základná cena testovanej verzie – Audi A5 2.0 TFSI quattro S tronic: 43 040 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1984 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 155 / 4300-6000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 350 / 1500-4200 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 245 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 6,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,8/ 5,8/ 7,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 455 |
Objem nádrže (l): | 61 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1625 |
Rozmer pneumatík: | 225/50 R17 |
Dĺžka (mm): | 4621 |
Šírka (mm): | 1854 |
Výška (mm): | 1372 |
Rázvor (mm): | 2751 |