BRATISLAVA 14. novembra (WEBNOVINY) – Ak by som mal byť úprimný, musím hneď na úvod povedať, že BMW radu 3 je mi veľmi sympatické auto. Priznám sa tiež bez mučenia, že na nové zatiaľ nemám, a tak pokukujem po tých jazdených. Tie autá majú geniálne jazdné vlastnosti, skvelé motory a techniku vôbec, príťažlivý dizajn, sú kvalitné, spoľahlivé a celé je to zabalené do pozlátka prémiovej značky. Čo viac si priať?
Je teda možné, že výsledok tohto testu bude trochu skreslený, no nemyslím si, že by tieto moje dojmy z „trojkového Bavoráka“ boli iba subjektívne. BMW radu 3 totiž býva často označované za najlepšie auto vo svojej triede aj v popredných motoristických médiách a podľa môjho názoru je toto hodnotenie objektívne.
Čo teda nová generácia „Trojky“ s označením F30? Predné partie sú úplne revolučné nie len v rámci radu 3, ale aj v rámci dizajnu celého produktového portfólia tejto mníchovskej automobilky. Zvyšok auta však do značnej miery pripomína predchodcu. BMW sa už predsa poučilo z čias šéfdizajnéra Chrisa Banglea a vie, že s evolúciou dizajnu musí ísť na svojich konzervatívnych zákazníkov pomalšie.
Auto však oproti predchodcovi pomerne výrazne narástlo. Zdá sa, že je takmer tak veľké ako „Päťka“ a keď som ho raz zaparkoval vedľa starej „Sedmičky“ (E32), zistil som, že tie autá sú prakticky rovnako veľké.
Interiér
Nárast veľkosti sa pochopiteľne prejavil aj v interiéri. O miesto na zadných sedadlách sa viac v novom modeli obávať nemusíte. Predné sedadlá sú však tie, na ktorých chcete v novom „trojkovom Bavoráku“ sedieť. Pochváliť musím neuveriteľný rozsah nastavenia vodičovho sedadla. Takto si nastaviť sedadlo umožňuje iba naozaj málo výrobcov. Nech mi to ostatní prepáčia ak sa mýlim, ale okrem BMW má takýto široký rozsah nastavenia sedadiel už asi iba Alfa Romeo. Hovorím teraz o manuálne nastaviteľných sedadlách. Tie elektrické sú na tom väčšinou o čosi lepšie v porovnaní s klasickými manuálnymi.
Vo verzii Sport sú však aj manuálne nastaviteľné sedadlá vybavené elektrickým nastavovaním bočného vedenia. Vďaka tomu si dokážete prispôsobiť „tesnosť“ sedadiel podľa svojich požiadaviek. Elektricky nastaviteľná je aj bedrová opierka.
Keďže s nastavením sedadla nebude mať naozaj nikto problém, dokonalá poloha za volantom prispôsobiteľná každej postave je teda v novom BMW radu 3 samozrejmosťou. Stredová konzola je po prestávke v minulej generácii opäť natočená na vodiča.
Palubná doska je tvarovaná veľmi príjemne, má zaujímavý dizajn, ktorý umocňujú dekorované plochy. Typ dekoračného materiálu súvisí s voľbou verzie modelu, podobne ako aj exteriérové doplnky a detaily.
Motor
Testovali sme verziu 320d, ktorá ako jedna z mála ešte má pod kapotou to, čo jej označenie napovedá, teda dvojlitrový turbodiesel. Skrátka úplne obyčajný motor. To je však iba zdanie, BMW totiž obyčajné motory nerobí. V tomto prípade ide iba o klasickú koncepciu (dvojlitrový vznetový štvorvalec), no parametre tohto motora sú naozaj neobyčajné – výkon 135 kW (184 k) a krútiaci moment 380 Nm, pričom výrobca udáva kombinovanú spotrebu 4,6 litra nafty na 100 km.
Dynamické parametre tohto dvojlitrového turbodiesela sú teda nadpriemerné a výrobcom udávaná spotreba neuveriteľne nízka. Je vôbec reálne, aby tak veľké a tak výkonné auto dokázalo jazdiť za 4,5 litra nafty na 100 km? No predstavte si, že sa to podarilo aj nám v rámci redakčného testu. Nešlo však o kombinovanú spotrebu, ale o jazdu mimo mesta, po okreskách a mimo diaľnic. Vtedy sa dá s novým BMW 320d reálne jazdiť za 4,5 litra nafty na 100 km, svižnejším tempom za rovných päť litrov.
V momente, kedy sa vyberiete na dlhšiu trasu a na diaľnici nastavíte tempomat na 130 km/h, ručička otáčkomera sa vďaka osemstupňovej automatickej prevodovke pohodlne usadí na 2000 ot./min. Pri tomto tempe by spotreba paliva nemala presiahnuť 5,5 litra nafty na 100 km. V meste sme počas testu jazdili za 6,5 l/100 km.
Jazda
Prvú chvályhodnú vlastnosť si všimnete hneď pri prvých metroch jazdy – to keď sa snažíte auto vyparkovať z preplneného parkoviska. „Bavoráky“ boli vždy známe svojim veľkým „rejdom“ a nová „Trojka“ nie je výnimkou. Keďže vpredu nezavadzajú žiadne polosi, kolesá sa dajú vytáčať do naozaj veľkých uhlov, čo prepožičiava tomuto relatívne veľkému sedanu manévrovateľnosť malých mestských áut. Riadenie má dosť strmý prevod, čo mu dodáva ten správny športový charakter. Odpor riadenia, dokonca aj jeho prevod je však variabilný. Dá sa meniť v závislosti od režimu, v ktorom momentálne celé auto funguje.
K dispozícii sú štyri režimy – od Eco Pro, kde celý elektronický „manažment“ robí všetko pre minimalizáciu spotreby paliva, cez Comfort a Sport až po Sport +, kedy sa čiastočne vypína stabilizačná kontrola (resp. funguje v dynamickom režime). Riadenie a adaptívne tlmiče v podstate fungujú iba v dvoch režimoch, v komfortnom a športovom.
V komfortnom režime je nové „trojkové“ BMW naozaj pohodlné. Nerovnosti tlmí ukážkovo, no keď sa občas pritrafí nejaká tá diera, niekde tam v diaľke predsa len počuť tupý náraz. Nie je to až také dokonalé ako napríklad na BMW radu 5. V športovom režime sa zas rýchlosťou, akou je schopné prechádzať zákruty, môže porovnávať so športovými autami.
Riadenie ma však trochu sklamalo. Áno, v podstate je perfektné, je priame a presné, no nemá takú spätnú väzbu, akú malo riadenie predchodcu. Zdalo sa mi tiež, že ani v tom športovom režime nemá riadenie až taký odpor, aký by sa na športovo ladené BMW patrilo a aký malo vlastne aj riadenie predošlého „trojkového“ BMW.
Resumé
K čomu sme dospeli? Že nová generácia „trojkového“ BMW je opäť o čosi lepšia ako tá predošlá a že aj nový model sa môže smelo postaviť na pomyselné stupne víťazov v rámci strednej triedy. Je v tom ale háčik. Ak má byť niečo úplne najlepšie v rámci svojho segmentu, človek má tendenciu zachádzať do tých najmenších detailov a hľadať chyby, ktoré tam možno ani nie sú. Preto hovorím, že riadenie novej „Trojky“ možno nie je také dobré, aké mala tá predošlá a celkovo na mňa nový model pôsobil v porovnaní s predchodcom akosi subtílnejšie, aj keď je väčší. Neviem, či to je dobré, alebo zlé a či je to vôbec podstatné. Nič to ale nemení na veci, že BMW radu 3 rozhodne patrí medzi to najlepšie v strednej triede.
Základná cena modelu – BMW 316i: 28 900 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 320d: 35 500 €
Registračná daň na testované auto: 787 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1995 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 135 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 380 / 1750-2750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 230 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 7,4 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,4 / 3,9 / 4,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 480 |
Objem nádrže (l): | 57 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1505 |
Rozmer pneumatík: | 205/60 R16 |
Dĺžka (mm): | 4624 |
Šírka (mm): | 1811 |
Výška (mm): | 1429 |
Rázvor (mm): | 2810 |