BRATISLAVA 28. júna (WEBNOVINY) – Honda Civic je legenda. Všetci ju dobre poznáme. Do nášho povedomia sa zapísala ako rodinné, no mimoriadne športové auto. Jazdné vlastnosti Civicov v 90-tych rokoch patrili suverénne medzi najlepšie v triede. Nezabudnuteľné sú tiež ich vysokootáčkové benzínové motory V-TEC.
Dnes je všetko ináč. Bohužiaľ. Japonci zistili, že ich skvelé rodinné športiaky nemajú v Európe až taký veľký úspech, ako by si predstavovali. Zistili, že bez dieselového motora to v Európe nepôjde, a tak sa šiesta generácia Hondy Civic dala objednať už aj so vznetovým motorom pod kapotou. Ďalej zistili, že Európania chcú priestranné autá, a tak siedma generácia Civicu trochu pripomínala MPV.
V marci sa u nás začala predávať deviata generácia Hondy Civic. Jej dizajn je evolúciou „vesmírneho“ dizajnu ôsmej generácie tohto modelu. Spredu pôsobí nový Civic trochu konzervatívnejšie, zozadu je naopak ešte extravagantnejší. Dokáže už ale Honda na deviaty pokus novým Civicom dokonale uspokojiť rozmaznaných Európanov?
Interiér
Aj keď na to Civic zvonku vôbec nevyzerá, ide asi o najpriestrannejšie auto nižšej strednej triedy. Už v základnom stave ponúka jeho batožinový priestor objem až 477 litrov. To je však ešte nič oproti tomu, čo dokáže Civic so zadnými sedadlami. Nie len, že sa ich operadlá dajú sklopiť, čím vytvoria jednu rovinu s podlahou batožinového priestoru, ale vyklápať sa dajú aj sedáky. V takom prípade vznikne v interiéri za prednými sedadlami neuveriteľné veľký úložný priestor. Honda tvrdí, že sa tam zmestia aj dva bicykle a nie je dôvod tomu neveriť. Navyše, zadné dvere sa otvárajú naozaj doširoka, takmer až kolmo ku karosérii, čo výrazne pomáha pri nakladaní väčších predmetov.
Okrem toho, že je interiér nového Civicu mimoriadne priestranný a variabilný, v Honde nezabudli ani na vodiča. Za volantom novej Hondy Civic vás jej interiér príjemne „obklopí“. Je to také útulné auto. Samotný dizajn palubnej dosky je o čosi menej „sci-fi“ ako v prípade predchodcu, no aj tak pôsobí prístrojová doska Civicu na vodiča pomerne futuristicky. Mne sa to napríklad páči, inému sa to páčiť nemusí, no treba oceniť originalitu Hondy. Vyčnieva z radu ako dizajnom exteriéru, tak aj interiéru, a to sa dnes, keď všetky autá vyzerajú skoro rovnako, naozaj cení.
Motor
Japonci akosi ignorujú európsky „hit“ – „downsizing“ a práve z krajiny vychádzajúceho slnka k nám prichádzajú autá nižšej strednej triedy s tými najobjemnejšími motormi v rámci segmentu. V súčasnosti majú najväčšie turbodiesle, ktoré sa montujú do vozidiel segmentu C, objem 2,2 litra. Ide o tri autá a všetky sú z Japonska – Mazda 3, Toyota Auris a nami testovaná Honda Civic.
Motor je veľmi dobre odhlučnený, no dokonalo utlmiť vibrácie veľkého štvorvalcového turbodiesla nie je jednoduché. Do interiéru síce neprenikajú, no občas je možné si všimnúť prenos vibrácií na vonkajšie spätné zrkadlá.
Na svoj objem je motor prekvapivo úsporný. V meste sa dá jazdiť aj za výrobcom udávaných 5,2 litra nafty na 100 km, no treba sa o to snažiť. Bez asketických prvkov v štýle jazdy sa spotreba blíži k šiestim litrom. Podobné je to aj mimo mesta. Spotreba dosť závisí od štýlu jazdy. Dá sa jazdiť aj za štyri litre, no normálnym štýlom bude spotreba o pol litra vyššia. Aj tak sa to ale dá považovať za sympatický výsledok. Jednotlivé prevodové stupne sú dosť dlhé a šestku v podstate nie je nutné zaradiť, kým nie ste na diaľnici. Pri 130 km/h točí motor iba 2100 ot./min. a spotreba sa pri tejto rýchlosti pohybuje okolo 6,3 l/100 km.
Bohužiaľ, ak si chcete za jazdy skontrolovať dojazd, teda koľko kilometrov ešte prejazdíte na palivo, ktoré máte momentálne v nádrži, musíte zastaviť. Z bezpečnostných dôvodov totiž Civic zobrazuje buď priemernú spotrebu, alebo dojazd. Nedá sa to prepínať za jazdy, aby to vodiča nerozptyľovalo a nezvyšovalo to riziko vzniku dopravnej nehody. V Honde však veľmi rýchlo zistili, že takáto „výchova“ vodičov im v Európe neprejde, a tak sa to na nových Civicoch bude dať prepínať aj za jazdy. My sme však testovali ešte jeden z prvých kúskov, ktorý touto „vymoženosťou“ nedisponoval.
Jazda
Za volantom Civicu sa vodič cíti príjemne, ideálnu polohu som si našiel takmer okamžite. Nová Honda Civic síce nemá viacprvkové zavesenie zadných kolies, ako jeho niektorí konkurenti, no je dostatočne stabilná a komfortná aj bez „multilinku“. Už keď konštruktéri nepoužili toto zložité a priestorovo náročné zavesenie kolies, je aspoň chvályhodné, že to vedeli maximálne zužitkovať vo forme veľkého batožinového priestoru (s praktickým dvojitým dnom podotýkam).
Musím tiež pochváliť jeden z mála naozaj fungujúcich „ekonografov“. Po stranách displeja zobrazujúceho aktuálnu rýchlosť sú umiestnené dva farebné grafy, ktoré zmenou farby znázorňujú úspornosť vášho jazdného štýlu. Farba mení odtiene plynulo od zelenej až po modrú. Je to pritom veľmi nenútené a človek to dokáže podvedome vnímať a riadiť sa podľa toho, keďže to má v zornom poli.
Mám ale aj jednu kritickú poznámku. Nami testovaný Civic bol síce vybavený parkovacou kamerou, no vodiča akusticky neupozorňoval na prípadné prekážky za autom. Ak ste teda zvyknutí cúvať tak, že sa pozeráte do spätných zrkadiel a na to, čo neuvidíte, vás upozorní zvukový signál, v Civicu s tým nepočítajte. Konštruktéri asi čakali, že sa vodiči pri cúvaní budú pozerať iba do kamery, no jej obraz nie je až tak kvalitný a hlavne dostatočne veľký, aby plnohodnotne postačoval.
Resumé
Nová Honda Civic na mňa pôsobila ako dospelé auto. Vyzerá to tak, že Honde sa naozaj na deviaty pokus podarilo vyrobiť jedno z najlepších áut v nižšej strednej triede. Bez debaty je Civic auto s najpriestrannejším a najvariabilnejším interiérom v segmente C, no konštruktéri riadne zapracovali aj na celkovom dojme z jazdy. Civic je veľmi tichý, komfortný a nič nerušiacim dojmom z jazdy pripomína autá z vyšších tried. Treba si však zvyknúť na jeho netradičný dizajn.
Základná cena modelu – Honda Civic 1.4 i-VTEC S: 15 590 €
Základná cena testovanej verzie – Honda Civic 2.2 i-DTEC Sport: 22 090 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 2199 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 110 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 350 / 2000 – 2750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 217 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,3 – 8,8 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,2 / 3,9 / 4,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 477-467/1210-1378 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Prevídzková hmotnosť: | 1438 – 1558 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R17 |
Dĺžka (mm): | 4300 |
Šírka (mm): | 1770 |
Výška (mm): | 1470 |
Rázvor (mm): | 2595 |