BRATISLAVA 13. apríla (WEBNOVINY) – Aj keď to tak zvonku možno nevyzerá, Land Rover neustále vylepšuje svoj model Discovery tak, aby sa trvalo udržiaval na špičke v rámci svojho segmentu. Dizajn štvrtej generácie sa oproti tej tretej výrazne nezmenil a inak to nebolo ani pri modernizácii štvrtej generácie pre rok 2012. Hranaté tvary sú pre model Discovery charakteristické a podľa môjho názoru je aj celkom dobré, že si to v Land Roveri uvedomujú a že nerobia žiadne radikálne zmeny len preto, že už nastal čas na modernizáciu. Ostré a robustné krivky boli v móde vždy a autám takéhoto razenia aj pristanú.
Interiér
V dnešnej dobe je už technologický pokrok rýchlejší ako módne či dizajnové trendy, a tak je modernizácia modelu Discovery viditeľnejšia vo vnútri. Auto dostalo displej medzi otáčkomerom a rýchlomerom s lepšou grafikou a úplne novú dotykovú obrazovku ovládajúcu multimediálny systém. Pomocou nej sa dokonca dá ovládať aj fungovanie pohonu všetkých štyroch kolies. K tomu sa ale dostaneme neskôr.
Podstatné je, že ponovom vyzerá interiér najväčšieho Land Roveru zase o čosi útulnejšie a hlavne modernejšie. Priestorové pomery sa pochopiteľne nemenili, a tak máte stále pocit, že sedíte za volantom takej menšej katedrály. Keď sa vodič obzrie spoza volantu dozadu, naskytne sa mu pohľad na takmer nekonečný sedemmiestny interiér modelu Discovery. Najlepšie je na ňom ale to, že ani v treťom rade sedadiel nepocítite priestorový deficit. Osoby s výškou 180 cm nebudú mať vzadu najmenší problém.
Nevýhodou je, že ak je potrebné použiť auto v sedemmiestnej konfigurácii, veľa miesta na batožinu neostane. Ak ale stačí päť miest, do kufra s kapacitou 1192 litrov sa zmestí aj menší bazén. Po sklopení operadiel sedadiel aj v druhom rade vzniká priestor s objemom až 2558 litrov. Obidve hodnoty sú pritom udávané pri naložení až po strop. Výhrady by som mal asi iba k nie práve najpraktickejším dvojdielnym dverám batožinového priestoru.
Motor
Trojlitrový vznetový šesťvalec, ktorý pracoval pod kapotou nami testovaného auta, je vybavený nie len priamym vstrekovaním paliva typu „common rail“ tretej generácie, ale aj paralelným sekvenčným prepĺňaním. Vďaka nemu nemá reakcia na plyn v tejto triede obdobu. Aj keď sa hmotnosť auta pohybuje okolo 2,7 tony, už aj so základným motorom vie vystreliť z miesta naozaj pôsobivo. Maximum krútiaceho momentu (520 Nm) je k dispozícii síce až pri 2000 ot./min., no až 500 Nm má vodič k dispozícii takmer ihneď – presnejšie, za 500 milisekúnd od zošliapnutia plynu.
Blesková reakcia na plyn bola naozaj jedným z mojich prvých postrehov počas testovania. Druhým postrehom bol mimoriadne tichý a kultivovaný chod vidlicového šesťvalca. Ďalšia vec, za ktorú auto vďačí nie len výbornému motoru, ale aj novej osemstupňovej automatickej prevodovke, je vynikajúca spotreba. Keď sa človek posadí za volant tohto malého rodinného domu, čaká, že to auto bude „žrať“ ešte aj trávu okolo cesty a peňaženka v jeho vrecku si už hľadá dobrý úkryt. Spotreba paliva ma ale veľmi milo prekvapila.
Počas testu sa spotreba v meste pohybovala v rozpätí 9,5 až 10 litrov nafty na 100 km. Mimo mesta to bolo tých 7,5 až 8 l/100 km. Na diaľnici pri 130 km/h palubný počítač ukazuje 11 litrov, no motor pritom točí vďaka osemstupňovej prevodovke necelých 2000 ot./min. Pri 100 km/h sa prevaľuje niekde okolo 1500 ot./min. Nový automat skrátka odvádza veľmi dobrú prácu.
Čísla samotné síce nie sú možno až také nízke, že by si človek povedal: „Toto je naozaj úsporné auto“. Treba si však uvedomiť, že Land Rover Discovery 4 je jedno z najväčších áut, ktoré sa u nás predávajú. Nedávno testovaný Range Rover Evoque s 2,2-litrový turbodieselom pod kapotou mal spotrebu len o niečo nižšiu. Pritom je zhruba o tonu ľahší.
Jazda
Land Rover Discovery 4 predčil moje očakávania aj po stránke jazdných vlastností. Ako už bolo povedané, na plyn reaguje bleskurýchlo, takže to auto nie je vôbec také ťažkopádne, ako možno vyzerá. Dokonca by som povedal, že je celkom svižné. Veď na stovke je za 10,7 sekundy od štartu. V zákrutách je to už ale o inom. Stabilizačný systém sa ozýva veľmi skoro. Ale ani sa mu nečudujem, keď musí držať pod kontrolou taký kolos. Discovery je skôr na pohodlnú jazdu. Vďaka vzduchovému pruženiu je to mimoriadne komfortné auto. Vzduchový podvozok je ale o čosi tvrdší ako napríklad klasické pruženie v Jeepe Grand Cherokee.
Ďalšou silnou stránkou tohto auta je jeho prejazdnosť terénom. Aj keď je to v podstate pohodlné rodinné auto, ktoré dokáže odviezť sedem ľudí, na rozdiel od MPV sa s ním človek nestratí, ani keď mu dôjde asfalt pod kolesami. S týmto autom sa dá úplne bez problémov prebrodiť aj cez 60 cm hlbokú riečku. Vďaka pneumatickému pruženiu sa ale dá svetlá výška dvihnúť zo štandardných 185 mm až na 310 mm. Potom sa Discovery môže brodiť aj cez 70 cm hlboký potok. Predný nájazdový uhol je 36,2°, uhol prejazdu je 27,3°a zadný nájazdovú uhol má hodnotu 29,6°, čo sú veľmi podobné hodnoty, ako má nekompromisný Jeep Wrangler. Redukčná prevodovka, ako aj uzávierka medzinápravového aj zadného diferenciálu sú pri tom v Discovery 4 samozrejmosťou.
Pohon 4×4 funguje automaticky, ako to už býva u tohto britského výrobcu zvykom. Vodič si iba zvolí povrch, na ktorom sa pohybuje a elektronika nastaví pohon za neho. Nemusí zápasiť so žiadnymi pákami. Ak chce aktivovať redukčnú prevodovku, stačí stlačiť tlačidlo. Diferenciály sa zamykajú na dotykovej obrazovke multimediálneho systému.
Resumé
Land Rover Discovery 4 je všestranne nadané auto. Nie je to len akési dvihnuté päťmiestne kombi, ako väčšina SUV. Odvezie sedem ľudí, čím v podstate konkuruje aj niektorým MPV-čkam. Čo sa týka schopností v teréne, spoločne s Jeepmi patrí medzi to najlepšie, čo sa dá kúpiť. No a úplne najlepšie je na ňom to, že aj keď ide o obrovské a ťažké auto, z nádrže mu ubúda ako normálnym autám, ktoré ani zďaleka nedokážu to, čo Discovery.
Základná cena modelu – Land Rover Discovery 4 TDV6 S: 48 667 €
Základná cena testovanej verzie – Land Rover Discovery 4 TDV6 SE: 57 772 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | vidlicový, vznetový |
Valce/ventily: | 6/24 |
Zdvihový objem (cm3): | 2993 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 155 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 520 / 2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,7 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 9,7 / 7,8 / 8,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 1192 / 2558 / 280 |
Objem nádrže (l): | 84 |
Pohotovostná hmotnosť: | 2580 – 2767 |
Rozmer pneumatík: | 255/55 R19 |
Dĺžka (mm): | 4835 |
Šírka (mm): | 2022 |
Výška (mm): | 1882 – 2095 |
Rázvor (mm): | 2885 |