BRATISLAVA 6. apríla (WEBNOVINY) – Keď sa vedenie Land Roveru rozhodlo, že automobilka rozšíri svoju ponuku modelov smerom nadol, možno ešte netušili, že to bolo jedno z ich najlepších rozhodnutí. V roku 1998 prišla na trh prvá generácia modelu Freelander a okamžite sa stala najpredávanejším modelom značky. Land Rover totiž dokázal týmto sympatickým modelom osloviť oveľa širšiu skupinu ľudí a Land Rovery tak nekončili už iba v garážach lesníkov, ale napríklad aj u zástupkyní nežnejšieho pohlavia.
Na úspech pôvodného Freelanderu bez problémov nadviazala nová generácia modelu s „prozaickým“ označením Freelander 2. Druhá generácia bola predstavená už v roku 2006 a aj keď je jej dizajn iba miernou evolúciou dizajnu jej predchodcu, po technickej stránke je to vo všetkých smeroch lepšie auto. Je totiž verejným tajomstvom, že prvý Freelander nepatril práve medzi najspoľahlivejšie autá. Pri návrhu druhej generácie modelu sa však konštruktéri vyhli rovnakým chybám a nový model vyzerá byť na tom so spoľahlivosťou za tých pár rokov jeho predaja oveľa lepšie.
Interiér
Zatiaľ čo zvonku pôsobí Freelander 2 majestátne a trúfam si povedať, že trochu aj luxusne, vo vnútri možno budete sklamaní. Interiér je totiž dosť strohý. Pravdou však je, že použité materiály sú väčšinou kvalitné. Výrobca to tak zrejme urobil zámerne a my mu to schvaľujeme. Land Rover Freelander 2 sa totiž nebojí ani drsných podmienok a ak sa s ním ocitnete v teréne, oceníte odolné a dobre umývateľné materiály v interiéri. Tlačidlá a ovládače na stredovej konzole možno pôsobia trochu gumovo, ale sú prehľadné a dostatočne veľké na to, aby sa dali obsluhovať aj v rukaviciach. Freelander 2 sa skrátka roboty nebojí a dáva vám to pocítiť aj v interiéri.
S priestrannosťou nebudete mať problém ako vpredu, tak ani na zadných sedadlách. Batožinový priestor už v základnom stave ponúka veľmi slušných 755 litrov objemu a po sklopení zadných sedadiel vznikne úložná plocha s takmer rovnou podlahou a objemom až 1670 litrov.
Motor
Do Freelanderu 2 sa montujú iba dva motory. My sme si vyskúšali vznetovú verziu, ktorá je navyše po novom vybavená systémom Stop/Start. Motor sa teda pri každom zastavení a vyradení do neutrálu vypne, aby šetril palivo. Po zatlačení spojkového pedálu sa agregát opäť naštartuje. Vznetový štvorvalec produkuje z objemu 2,2 litra 118 kW (160 k) a 400 Nm. Počas testu sa mi zdal byť veľmi úsporný, no pri pohľade na údaje o spotrebe paliva udávané výrobcom som zostal prekvapený.
Výrobca totiž udáva, že v meste by si mal Freelander 2 vystačiť iba s 8,5 litra nafty na 100 km. V mimomestskej premávke by to potom malo byť iba 5,7 litra. Pokiaľ sa však dobre pamätám, pri úspornej jazde sa dá spotreba mimo mesta stlačiť aj pod 7 litrov. Pri svižnejšej jazde sa do tých ôsmich litrov určite vojdete. V meste to pri opatrnej jazde možno bude aj výrobcom udávaných 8,5 litra, no tých 10 litrov vidím reálnejšie. Každopádne, na takmer 1,8 tony vážiace auto to považujem za priaznivú spotrebu.
Jazda
Keďže ide o terénne SUV, za volantom sa sedí dosť vysoko. Mal som pocit, že na pedále viac stúpam zhora, ako by som ich tlačil dopredu. Dá sa však na to bez problémov zvyknúť. Riadenie je presné a má primeraný odpor. Kulisa šesťstupňovej manuálnej prevodovky je mimoriadne presná. Jednotlivé stupne sú dosť dlhé, takže auto možno neoslní akceleráciou, ale pri vyšších rýchlostiach je tichšie a úspornejšie, keďže motor točí menej otáčok. Freelander 2 2.2 TD4_e nie je s výkonom 160 koní žiaden pretekár, no s manuálnou prevodovkou sa dá výkon motora dobre dávkovať a určite s ním nebudete brzdou premávky.
Pruženie je príjemne komfortné. Autu sa pri prudšej akcelerácii z pohľadu vodiča opticky dvíha kapota a pri intenzívnejšom brzdení sa zas „zabára“ do asfaltu. Bočné náklony nie sú našťastie až také evidentné. Auto je však v zákrutách prekvapivo sebaisté. Aj keď nie som práve najväčším fanúšikom vozidiel kategórie SUV, musím priznať, že Land Rover Freelander 2 bolo jedno z najpohodlnejších áut, aké sme na Webnovinách testovali. Na naše cesty je to ideálne auto na prekonávanie dlhších vzdialeností. Musím pochváliť aj diaľkové svetlá, ktoré vám potiahnutím páčky spravia z noci deň.
Freelander 2 sa však na rozdiel od svojich konkurentov nestratí ani v teréne. Dokáže prebrodiť pol metra hlbokú vodu a vďaka svetlej výške 210 mm a vhodne tvarovaným previsom karosérie je jeho predný nájazdový uhol 31°. Cúvaním zvláda Freelander 2 o tri stupne viac.
Celé ovládanie pohonu 4×4 je plne automatizované. Vo Freelanderi 2 nenájdete redukčnú prevodovku ani manuálne uzávierky diferenciálov. Otočným ovládačom systému „Terrain Response“ si iba navolíte jeden zo štyroch režimov jazdy (bežná jazda, tráva/štrk/sneh, bahno a vyjazdené koľaje, piesok) a o viac sa nestaráte. Dokonca si ani nemôžete vybrať, či chcete mať poháňanú iba prednú nápravu, alebo obidve. Elektronika to urobí za vás. Ja týmto moderným elektronickým systémom veľmi neverím a radšej si nastavím všetko manuálne. Preto som mal pri jazde v teréne s Freelanderom 2 trochu obavy. Tie ma však veľmi rýchlo prešli. Systém „Terrain Response“ funguje výborne, stačí ho iba správne nastaviť.
Resumé
Ak hľadáte pohodlné a úsporné auto, ktoré by navyše malo občas aj niečo preniesť, alebo by ho nemal zaskočiť výlet do terénu, máte viacero možností. Ak trváte na prestížnej značke, výber sa zužuje. Potom je to však jednoduché. Ak sa chcete iba predviesť, siahnite po nemeckých SUV, ktoré možno majú o niečo luxusnejšie pôsobiaci interiér. Freelander 2 však ťaží zo skúseností automobilky s vývojom terénnych áut a myslím si, že v teréne by v danom segmente len ťažko hľadal premožiteľa.
Základná cena modelu – Land Rover Freelander 2 2.2 TD4_e E: 26 518 €
Základná cena testovanej verzie – Land Rover Freelander 2 2.2 TD4_e SE: 33 185 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 2179 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 118 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 400 / 2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 181 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 11,7 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,5 / 5,7 / 6,7 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 755 / 1670 |
Objem nádrže (l): | 68 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1770 |
Rozmer pneumatík: | 235/60 R17 |
Dĺžka (mm): | 4500 |
Šírka (mm): | 1910 |
Výška (mm): | 1740 |
Rázvor (mm): | 2660 |
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk