BRATISLAVA 26. júla (WEBNOVINY) – Lexus CT 200h je elegantný hatchback nižšej strednej triedy, ktorý je s cenou začínajúcou na 27 900 € vstupenkou do klubu majiteľov luxusných japonských automobilov značky Lexus. Ide ale o najdrahšie auto v nižšej strednej triede, keďže bežnú konkurenciu cenou prevyšuje tak o 10 až 15 tisíc eur a oproti prémiovým konkurentom (BMW radu 1, Mercedes triedy A a Volvo V40) je drahší o rovných 5000 €, keďže všetci svorne nastavili uvádzaciu cenu tesne pod 23 000 €. V čom je teda Lexus lepší? Minimálne v tom, že pod jeho kapotou pracuje hybridné pohonné ústrojenstvo. Je to ale naozaj výhoda? Oplatí sa investícia do hybridu? Pokúšali sme sa to zistiť počas týždňového redakčného testu.
Interiér
Treba uznať, že interiér Lexusu CT 200h pôsobí mimoriadne futuristicky. Bodaj by nie, keď sa hlavný multimediálny systém auta obsluhuje systémom „Remote Touch“ – niečím, čo pripomína počítačovú myš. Na 7-palcovom displeji, umiestnenom na vrchu palubnej dosky, je normálny kurzor myši, ktorým sa pohybuje prostredníctvom „joysticku“ na stredovej konzole. Skvelé je však to, že kurzor nie je úplne voľný, ale sám automaticky skočí na najbližšie tlačidlo, aby sa vodič nemusel rozptyľovať mierením počítačového kurzoru na to správne miesto počas jazdy.
Dojem „auta z budúcnosti“ dotvára aj premenlivá stupnica ľavého analógového „budíku“ na prístrojovom paneli. Za normálnych okolností je prístrojový panel osvetľovaný modrou farbou a spomínaná stupnica ukazuje, či jazdíte úsporne, neúsporne, alebo či sa momentálne dobíja batéria. V športovom režime sa tento zvláštny „budík“ zmení na otáčkomer a prístroje začne osvetľovať červené svetlo.
Všetko to vyzerá úžasne, moderne, kvalitne a draho, až kým nenarazíte na pár detailov, ktoré vás presvedčia o tom, že sedíte v japonskom aute. Jedným z nich je ovládanie vyhrievania sedadiel. Ide o malé potenciometre, ktoré treba najprv zatlačiť, aby sa vysunuli zo stredovej konzoly. Potom sa nimi dá otáčať, a tým plynulo meniť intenzitu vyhrievania sedadiel. Nápad je to pekný a ešte viac oceňujem funkčnosť takéhoto riešenia, ale pamätám si, že podobným systémom sa ladili výšky a basy na autorádiách z deväťdesiatych rokov minulého storočia.
Trochu „odfláknutý“ mi pripadá byť aj priestor na zadných sedadlách. Nie je tam vyústenie ventilácie a chýba stredová lakťová opierka. Napriek tomu, miesta je v aute dosť aj na zadných sedadlách, len batožinový priestor svojim základným objemom 275 litrov asi veľmi neoslní.
Motor
Dostávame sa k tomu najdôležitejšiemu, teda k hybridnému pohonnému ústrojenstvu Lexus Hybrid Drive. Práve vďaka nemu je Lexus CT 200h tak výnimočné auto. Zatiaľ totiž nemá v danom segmente konkurenciu. Pochopiteľne, ak nerátame Toyotu Prius, prípadne Toyotu Auris HSD, s ktorými Lexus CT 200h zdieľa svoje hybridné pohonné ústrojenstvo. Áno, pod kapotou Lexusu nájdete presne ten istý 1,8-litrový štvorvalec s výkonom 73 kW (99 k) a krútiacim momentom 142 Nm, ktorý používa aj Toyota. Benzínový motor pracuje v Atkinsonovom cykle a dopĺňa ho rovnaký elektromotor s výkonom 60 kW (80 k), ktorý disponuje krútiacim momentom 207 Nm prakticky od nulových otáčok. Výkony oboch motorov sa nesčítavajú matematicky. Výrobca udáva, že celkový výkon hybridného systému je 100 kW (136 k).
Aj keď Lexus CT 200h vyzerá dosť športovo, obzvlášť v edícii F Sport, od výkonu 136 koní sa nedajú čakať žiadne zázraky v oblasti dynamiky. Naopak, čo sa týka spotreby, je to rekordér. Teda aspoň v porovnaní s benzínovými motormi. Podľa optimistických údajov od výrobcu by sa spotreba paliva mala pohybovať okolo štyroch litrov vo všetkých jazdných cykloch. My sme reálne v meste jazdili so spotrebou okolo piatich litrov. Mimo mesta sa dá jazdiť aj za 4,5 litra benzínu na 100 km, no a na diaľnici je spotreba zhruba o liter vyššia.
Jazda
Lexus CT 200h je taká ovca vo vlčom rúchu. Vyzerá brutálne. Veľa ľudí si ho vďaka rovnakému bojovému sfarbeniu určite mýli s modelom IS-F. Problém však je, že toto auto nemá so športovým IS-F veľa spoločného. Zatiaľ čo Lexus IS-F bol skonštruovaný na to, aby porazil BMW M3, či Mercedes C63 AMG, Lexus CT 200h môže bojovať akurát tak s vysokou spotrebou. Áno, edícia F Sport vyzerá odhodlane a má aj športový podvozok s tvrdšími tlmičmi, ktorý by mimochodom bez problémov zniesol aj dvakrát taký výkon. Bohužiaľ, ten výkon tam jednoducho nie je.
Nie že by bol Lexus CT 200h lenivý, no hybridné pohonné ústrojenstvo pracuje dosť zvláštne. Po poriadnom zošliapnutí plynu iba vyletia otáčky motora do nebies a auto konštantne zrýchľuje. Zvuk motora nijako nesúvisí s momentálnou rýchlosťou a so zrýchľovaním sa nemení. Motor a kolesá si jednoducho žijú svoj vlastný život. Motor v tomto aute slúži iba ako generátor ťažnej sily, podobne ako na motorovom člne.
Toto auto teda naozaj nie je o športovej jazde, aj keď sa tak tvári. Je o nízkej spotrebe a ohľaduplnosti k životnému prostrediu. Ale naozaj je tá spotreba až tak prevratne nízka? Kolega ma obvinil z toho, že nemám rád hybridy a že s nimi neviem jazdiť a preto je spotreba taká „vysoká“. Spravili sme teda porovnávací test jazdných štýlov.
Dohodli sme sa na testovacom okruhu, ktorý bol dlhý 90 km a viedol z Bratislavy cez Pezinok, Pezinskú Babu a Pernek naspať do Bratislavy. Zámerne sme vybrali taký úsek, ktorý zahŕňaj aj kopec a zákruty, aby sa viac prejavil rozdiel v spotrebe v závislosti od športovejšieho a úsporne orientovaného štýlu jazdy.
Ja som tento úsek zvládol mierne svižnejšou jazdou za hodinu a dvanásť minút. Moja priemerná rýchlosť bola 68 km/h a palubný počítač ukázal priemernú spotrebu 5,7 l/100 km. Potom sme sa za volantom vymenili, vynulovali palubný počítač a kolega sa vydal na tú istú trasu. Trvalo mu to hodinu a tridsať minút. Pri priemernej rýchlosti rovných 60 km/h mu vyšla priemerná spotreba 4,9 l/100 km, čo síce je o takmer liter menej, no stále to nie je nejaká šokujúco nízka spotreba. Pri snahe o úspornú jazdu by možno dosiahol rovnakú spotrebu aj nejaký menší turbodiesel.
Resumé
Lexus CT 200h je veľmi zaujímavé auto. Vo verzii F Sport vyzerá tak dobre, že som si po týždni strávenom s týmto autom začal hovoriť, že to s tou ekológiou a celou hybridizáciou automobilového priemyslu nakoniec nemusí byť až také zlé. Potom som sa ale zamyslel nad spotrebou naposledy testovaného Renaultu Mégane Grandtour 1.6 dCi. Zistil som, že bola takmer úplne identická. Mégane pritom poháňa iba obyčajný vydarený vznetový motor, žiadna zložitá hybridná pohonná sústava.
Samozrejme, porovnávať Renault Mégane a Lexus CT 200h je ako porovnávať hrušky s jablkami, aj keď sú to podobne veľké autá. Obidve sú ale rovnako úsporné. Ide teda už iba o to, či chcete proste jazdiť lacno, alebo sa chcete voziť na futuristickom aute prémiovej značky s nápisom „Hybrid“ na zadných dverách, aby každý vedel, že ste ohľaduplní k životnému prostrediu.
Základná cena modelu – Lexus CT 200h Comfort: 27 900 €
Základná cena testovanej verzie – Lexus CT 200h F Sport: 34 700 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový zážihový + synchrónny elektromotor |
Valce/ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1798 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 73 / 5200 + 60 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 142 / 4000 + 207 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,3 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 4,1 / 4,0 / 4,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 275 / 375 / 985 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1410 – 1465 |
Rozmer pneumatík: | 215/45 R17 |
Dĺžka (mm): | 4320 |
Šírka (mm): | 1765 |
Výška (mm): | 1440 |
Rázvor (mm): | 2600 |