BRATISLAVA 22. marca (WEBNOVINY) – Lexus IS je už pomerne etablovaný model. Predstavený bol v roku 2005 a počas šiestich rokov predaja sa samozrejme nezaobišiel bez omladzovacej kúry. Dnes má za sebou IS-ko už druhý „chirurgický zákrok“. K najmarkantnejším zmenám došlo v interiéri, no isté detaily si môžete všimnúť zvonku. Za zmienku určite stoja LED diódy na denné svietenie, pozmenená grafika zadných svetiel a pribudli tri celkom nové metalické farby karosérie. Každopádne, Lexus IS je zase o niečo krajší a aj naďalej je to veľmi „šmrncovné“ auto.
Interiér
V interiéri je modernizácia asi najbadateľnejšia. Auto dostalo nový volant a grafika prístrojov je teraz pútavejšia. Interiér pôsobí celkovo veľmi luxusne. Musím však dodať, že iba pre laika. Áno, sú v ňom použité veľmi kvalitné materiály, všetko veľmi pekne lícuje a zo všetkého, čoho sa chytíte, je cítiť kvalitu. Veľmi na mňa zapôsobilo aj osvetlenie interiéru a celkovo príjemné svetelné detaily, ako napríklad podsvietený nápis „Lexus“ na prahoch dverí. Ak však do Lexusu presadnete z Toyoty, budú vám niektoré tlačidlá a ovládacie prvky až príliš povedomé. To by sa v aute prémiovej značky podľa môjho skromného názoru nemalo stať. Samozrejme, nemám nič proti koncernovému zdieľaniu súčiastok, dokonca aj celých áut, ale nech je to spravené tak, aby to zákazník nevidel. Nech je všetko zdieľané schované niekde pod plechmi a nie že sú to také komponenty, ktorých sa vodič dotýka a má ich neustále na očiach. Na druhej strane sú to iba detaily a kto Toyoty nepozná, nebude mu to vadiť.
IS-ko patrí síce medzi tie menšie modely strednej triedy, no predsa len je to stredná trieda a tlačiť sa v tomto aute nebudete. Na zadných sedadlách nie je o nič menej miesta, ako napríklad v BMW radu 3, alebo Mercedese triedy C. Pre vašu batožinu je tu kufor s objemom 398 litrov. Bohužiaľ, sedadlá sa nedajú sklopiť. V lakťovej opierke je však otvor, ktorý vám umožní prepravovať dlhšie predmety, ako napríklad lyže.
Motor
Centrom pozornosti v prípade tohto auta je práve motor. Ani nie tak motor samotný, keďže ide o rovnaký agregát, ako nájdete v modeli IS 220d, ale o jeho nastavenie. Kľúčovými boli dva parametre. Spotreba paliva a cena auta. V Lexuse chceli vytvoriť nový vstupný model, aby dokázali stlačiť cenu modelu IS nižšie a aby tak týmto modelom dokázali osloviť väčšiu cieľovú skupinu zákazníkov. Ďalším nemenej dôležitým parametrom bola spotreba. Už keď znížili výkon motora, aby mohli auto predávať lacnejšie, chceli, aby bolo mimoriadne úsporné. Upravili teda aj prevodovku – dostala dlhší stály prevod. Povedal by som, že veľmi dlhý. V meste v podstate využívate iba prvé tri stupne šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Ak sa aj dostanete na obchvat, nezaradíte tam šestku. Teda zaradíte, ale podtočený motor vás bude svojim hlbokým dunením otravovať. Ak chcete mať na otáčkomeri pre motor príjemných 2 000 ot./ min. (vtedy vrcholí aj krútiaci moment), potrebujete ísť rýchlosťou až 140 km/h.
Jazdil som aj so silnejším Lexusom IS 220d, ale nemali sme ho na redakčný test, takže o spotrebe paliva tejto verzie vám veľa nepoviem. Tipol by som si však, že bude paradoxne nižšia. To, že motoru uberiete 20 kW a 60 Nm teoreticky môže znížiť spotrebu paliva v meste až o pol litra, ako to udáva výrobca, ale realita je niekde inde. Práve kvôli veľmi nevhodnému sprevodovaniu spotreba možno aj narástla. Prečo? Motor musíte viac vytáčať. Medzi dvojkou a trojkou máte rozdiel takmer celých 1 000 ot./min. Ak teda chcete mať po preradení na trojku aspoň 1 500 ot./min, musíte dvojku vytočiť do 2 500 ot./min., čo sú pri snahe o úspornú jazdu pre diesel zbytočne vysoké otáčky.
V konečnom dôsledku sa mi podarilo v mestskom cykle dosiahnuť spotrebu 8 litrov nafty na 100 km. Výrobca udáva 6,3. Pri modeli IS 220d je to 6,8 a dovolím si odhadnúť, že do tých siedmich litrov by sa dalo so silnejšou verziou zmestiť. Na diaľnici si od vás Lexus IS 200d vypýta prijateľnejších 6,5 litra nafty na 100 km. Pri bežných okresných cestách je to ešte o niečo menej.
Jazda
Čo sa týka jazdných vlastností, Lexus IS je bez debaty výborné auto. Posed za volantom je naozaj veľmi dobrý, rovnako ako riadenie aj radenie. V Lexuse tak isto vedia, že tá správna náprava, ktorá ma auto poháňať, je zadná. Podvozkovo je na tom IS-ko výborne. Dokáže spájať športové jazdné vlastnosti s primeraným komfortom a veľmi dobrým odhlučnením. K tejto oblasti nemám absolútne žiadne výhrady. Kiež by bolo na trhu viac takýchto áut. Škoda len tej prevodovky, ktorá vám aj z auta s celkom slušným výkonom 110 kW (150 k) spraví krotké auto, ktoré na zošliapnutie plynového pedálu reaguje dosť flegmaticky.
Resumé
Nie je pochýb, že Lexus IS je jedno kvalitné auto, ktoré pôsobí veľmi reprezentatívne a za tie peniaze má ozaj čo ponúknuť. Nekupujte si však verziu 200d. Úspora 1 000 € oproti verzii 220d vám za to jednoducho nestojí. Ak mi neveríte, vybavte si predvádzaciu jazdu na oboch modeloch. Rozdiel vo výkonových parametroch motora síce nie je až taký výrazný, ale ťažší stály prevodový pomer urobí svoje.
Základná cena modelu – Lexus IS 200d: 30 200 €
Základná cena testovanej verzie – Lexus IS 200d Luxury: 38 200 €
Foto: Miroslav Glasa
Foto: Miroslav Glasa
Foto: Miroslav Glasa
Foto: Miroslav Glasa
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 2231 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 110 / 3600 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 340 / 2000 – 2800 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,2 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 6,3 / 4,4 / 5,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 398 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1540-1635 |
Rozmer pneumatík: | 245/45 R17 |
Dĺžka (mm): | 4585 |
Šírka (mm): | 1800 |
Výška (mm): | 1440 |
Rázvor (mm): | 2730 |