BRATISLAVA 30. marca (WEBNOVINY) – Keď zaparkujete vedľa seba pôvodný Mercedes triedy B a ten nový, nenájdete medzi nimi takmer žiadnu dizajnovú príbuznosť. Nové „Béčko“ už totiž bolo navrhované v najnovšom dizajnovom slohu tejto stuttgartskej automobilky. Ešte väčším rozdielom je absencia „sendvičovej“ podlahy v novej triede B. Vďaka tomu je auto nižšie. Nízka karoséria v kombinácii s ladnejšími tvarmi dodávajú novému Mercedesu triedy B trochu športovejší, no zároveň ženskejší vzhľad. Predošlé „Béčko“ bolo také hranatejšie a možno aj vďaka väčšej výške pôsobilo svalnatejšie. Dalo by sa teda povedať, že zmenou generácii vymenili v Stuttgarte triede B aj pohlavie.
Trochu to dáva aj logiku. Neviem, či to bol zámer, ale zdá sa mi, že triedy A a B si vymenili úlohy. Doteraz bolo „Áčko“ autom skôr pre dámy a ak muž hľadal v ponuke Mercedesu kompaktné, no priestranné auto do mesta, siahol po „Béčku“. Teraz to možno bude naopak. Nový Mercedes triedy A, ktorý bol nedávno predstavený na autosalóne v Ženeve, vyzerá naozaj veľmi športovo. S predošlým „Áčkom“ má spoločné akurát tak označenie. Vďaka tomu bude zrejme preferovaný u mužov, zatiaľ čo ženy, predovšetkým matky, siahnu po priestrannejšom a rodinnejšie orientovanom „Béčku“:
Interiér
Nový dizajnový smer Mercedesu je podľa môjho názoru celkom fajn, aj keď „Béčko“ možno nie je práve najkrajší Mercedes na svete. Za čo ale dizajnérom patrí veľká pochvala, je interiér. Vidieť v ňom jasný odkaz toho najlepšieho, čo má automobilka s trojcípou hviezdou v logu v súčasnosti v ponuke – modelu SLS AMG. Výduchy klimatizácie hviezdicovitého tvaru majú niečo do seba. Veľmi moderne tiež pôsobí voľne stojaci displej multimediálneho systému Comand. Vyzerá ako tablet, no na vrchu stredovej konzoly je umiestnený na pevno. Nedá sa odtiaľ zobrať, aj keď to tak možno vyzerá.
Kvalita spracovania interiéru je na vynikajúcej úrovni. Interiér nového Mercedesu triedy B pôsobí naozaj veľmi kvalitne, luxusne a prémiovo. Bol som zvedavý, či sa mi vôbec podarí nájsť niečo, čo v Mercedese „odflákli“. Už to skoro vyzeralo, že všetko vo vnútri tohto auta je dokonalé, ale napokon som našiel až jednu vec – nastavovanie intenzity podsvietenia prístrojov. Jednoduchá otočná palička nevyzerá práve najprémiovejšie, no účel plní. Až toľko kritiky mám na interiér nového Mercedesu triedy B.
Pre skalných prívržencov značky Mercedes-Benz mám ale ešte jednu novinku. V Stuttgarte sa rozhodli vymeniť pozíciu páčok smeroviek a tempomatu. Ponovom teda ovládate smerovky a stierače vrchnou páčkou, tempomat tou spodnou. Obidve ale ostali na ľavej strane. Takto to má aj nový Mercedes triedy M a okrem týchto nových áut to zrejme takto budú mať aj všetky nové nasledujúce modely.
Keďže Mercedes triedy B bol konštruovaný s dôrazom na priestrannosť a praktickosť interiéru, k tejto problematike sa asi ani nemusím vyjadrovať. Na zadných sedadlách je zruba toľko miesta, ako v najväčšej limuzíne značky Mercedes – v triede S. Batožinový priestor nie je najväčší, no ponúka slušných 486 litrov, ak využijete aj jeho druhé dno. Ak nie, po sklopení sedadiel vytvorí dno batožinového priestoru vo vrchnejšej polohe rovinu s operadlami sklopených sedadiel. Maximálna možná prepravná kapacita je 1545 litrov.
Motor
Nový Mercedes triedy B je v ponuke so štyrmi motormi – dvomi benzínovými a dvomi naftovými. V podstate však ide iba o jeden zážihový a jeden vznetový motor, každý v dvoch výkonových verziách. My sme si vyskúšali ten silnejší benzínový s označením B200. Ide o 1,6-litrový turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec, ktorý produkuje 115 kW (156 k) pri 5300 ot./min. a 250 Nm už od 1250 ot./min.
Tento benzínový motor je až neuveriteľne pružný. Jeho krútiaci moment vrcholí pri ešte nižších otáčkach, ako krútiaci moment dieselovej verzie. Vďaka tomu nemáte pocit, že by existovalo nejaké „hluché“ miesto v celom spektre otáčok motora. Naozaj ťahá prakticky už od voľnobehu, takže sa dá radiť oveľa skôr a znížiť tak spotrebu.
Už keď sme pri tej spotrebe, v meste nám palubný počítač ukázal priemernú hodnotu 8,8 l/100 km. Pri výlete mimo mesto sa spotreba pohybuje okolo 6,5 litra na 100 km. Na diaľnici, kedy pri rýchlosti 130 km/h točí motor 2500 ot./min. by spotreba nemala prekročiť hranicu ôsmich litrov.
Jazda
S novým „Béčkom“ sa jazdí veľmi príjemne. Vďaka nižšej konvenčnej podlahe si môže vodič užívať výhody nižšej polohy za volantom. Ako som už spomínal, motor je nie len mimoriadne pružný, ale 156 koní postačí aj na svižnejšiu jazdu. V nami testovanom aute spolupracoval tento motor so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorej nie je čo vyčítať. Dráhy radenia sú mimoriadne presné.
Podvozkovo ma nové „Béčko“ veľmi prekvapilo. Je o dosť tvrdšie, ako som čakal. V zákrutách sa teda správa sebavedomo, no neviem, či toto je práve najvhodnejšie naladenie pre rodinné auto. Zo zadnej nápravy som mal dokonca pocit, že je už trošku pritvrdá. Na tento typ auta pochopiteľne. Kvôli tvrdému pruženiu sa občas na nerovnostiach ozvalo aj pohyblivé dno batožinového priestoru. Viem si ale predstaviť, že konštruktéri rátali s tým, že toto auto bude mať často obsadené aj zadné sedadlá a plný kufor. Pri väčšom zaťažení by potom malo byť správanie auta optimálne.
Majitelia automobilov iných značiek si v prípade kúpy Mercedesu budú musieť zvyknúť aj na trochu inak fungujúci tempomat. Ak máte nastavenú istú rýchlosť a zrazu ju znížite napríklad o 30 km/h, nové „Béčko“ sa na nižšiu rýchlosť nedostane zotrvačnosťou, ale zabrzdí a to dosť razantne, ak ste rýchlosť znížili výrazne. Ak to nečakáte, môže to byť nepríjemné. Čo je zase veľmi dobré, keď idete na tempomate a potrebujete preradiť, napríklad do kopca, činnosť temomatu sa po zmene rýchlostného stupňa opäť obnoví. Ďalšou zvláštnosťou je, že elektronická parkovacia brzda sa sama nepovolí, pokiaľ sa snažíte rozbehnúť a zabudnete na ňu.
Resumé
Na dizajn nového „Béčka“ by si možno majitelia predošlej generácie museli trochu zvykať. Na druhej strane, nová filozofia môže pritiahnuť množstvo nových zákazníkov. Auto už nie je také vysoké, ako jeho prvá generácia, má nižšie umiestnené ťažisko aj nižší posed. V kombinácii s tvrdšie naladeným podvozkom sa toto auto naozaj nemusí hanbiť za svoje schopnosti v zákrutách. Napriek tomu však „Béčko“ nestratilo nič zo svojej praktickosti a vo vnútri ponúka dokonca ešte o čosi viac priestoru, ako jeho predchodca.
Základná cena modelu – Mercedes-Benz B180: 22 800 €
Základná cena testovanej verzie – Mercedes-Benz B200: 28 170 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1595 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 115 / 5300 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 250 / 1250-4000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 220 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,6 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,3 / 5,0 / 6,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 486 / 1545 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1395 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 4359 |
Šírka (mm): | 1786 |
Výška (mm): | 1557 |
Rázvor (mm): | 2699 |