BRATISLAVA 15. marca (WEBNOVINY) – V Opli si povedali, že by nebolo zlé, keby sa im podarilo vyvinúť novú generáciu modelu Combo rýchlo a lacno. A ako sa to dá urobiť najrýchlejšie a zrejme aj najlacnejšie? Kúpiť hotové auto a predávať ho pod svojou značkou. Opel sa dohodol s Fiatom, s ktorým už predtým zdieľal niektoré motory, že mierne upraví Fiat Doblo a bude ho predávať ako nový Opel Combo. Fiat súhlasil.
Interiér
Nič prevratné vo vnútri nečakajte. Je to v podstate osobná verzia úžitkového auta. Šokujúci je iba obrovský vnútorný priestor predĺženej verzie. Inak je to prezlečený Fiat. Majiteľom Dobla by bola palubná doska dôverne známa, no volant, páčky pod volantom a niektoré ovládacie prvky by spoznali aj majitelia iných Fiatov.
Nový Fiat Doblo sme si mali možnosť vyskúšať ešte v roku 2010, kedy prišiel na slovenský trh. Nové Combo dorazilo v minulom roku a do rúk sa nám dostalo až teraz. Testovaný Fiat mal najvyššiu výbavu, ktorá aj napriek zameraniu auta púta farebnou palubnou doskou. Opel sme dostali v základnej výbave, ktorá nemala napríklad ani diaľkové ovládanie centrálneho uzamykania. Viem, nie je to životne dôležitá vec, no v dnešnej dobe je to mimoriadne nepraktické a nadával som komplet celý týždeň, počas ktorého sme mali auto k dispozícii.
U áut tejto triedy je však asi najpodstatnejšia prepravná kapacita. Na výber je niekoľko verzií. V ponuke sú dve dĺžky a dve výšky. Combo môžete mať ako dvojmiestny van ale aj ako sedemmiestny mikrobus. Možností je naozaj veľa. My sme dostali päťmiestnu verziu s predĺženým rázvorom, z čoho ťažil najviac batožinový priestor. Aj na zadných sedadlách je miesta dosť, no nohy si tu ako v limuzíne nepreložíte cez seba. Zato v batožinovom priestore by sa možno dalo aj spať.
Už v základnom stave by sa malo do tejto verzie Oplu Combo zmestiť 4200 litrov nákladu. Sklopením zadných sedadiel získate ďalších 400 litrov. Aj bez sklápania sedadiel sa však dá do kufra naložiť neuveriteľné kvantum vecí. S týmto autom sme boli na lyžovačke a bez problémov sme do kufra po uhlopriečke naložili štyri páre lyží a jeden snowboard. Myslím, že to hovorí za všetko.
Motor
Zatiaľ čo testovaný Fiat mal pod kapotou to najsilnejšie, čo sa do neho dá objednať, v Opli pracoval turbodiesel z opačného konca ponuky. Je neuveriteľné, že do tak veľkého auta Opel montuje 1,3-litrový motor. Nevedel som si predstaviť, ako sa s tak malým motorom môže vôbec veľké Combo hýbať. Najprv som test odmietol, no v Opli ma nakoniec presvedčili, že to nie je až také zlé.
Auto som si predsa len prebral a bol som príjemne prekvapený. Naozaj to nebola až taká katastrofa. Všetko totiž dokáže zachrániť prevodovka. Kedysi neboli ani naftové motory a aj ľahké nákladná auta bežne jazdili s litrovými benzínovými motormi pod kapotou. Vďaka mimoriadne krátkej prevodovke si poradili aj s ťažším nákladom.
Motor 1.3 CDTI v Opli Combo má kultivovaný chod, no odhlučnenie nie je na takej úrovni, ako v prípade osobných áut. Pri jazde je ho teda počuť o čosi viac, ako by sme čakali. Reakcie na plyn sú celkom dobré a motor sa nechá ľahko vytáčať. Pod zaťažením však nevládze. Má síce na daný objem neuveriteľný výkon 66 kW (90 k), no pri vyšších rýchlostiach to skrátka nie je ono. Toto auto je stvorené hlavne do mesta, na diaľnici sa vyslovene trápi.
V meste dokáže Combo 1.3 CDTI jazdiť za 6,5 litra nafty na 100 km. Mimo mesta je spotreba ešte o pol litra nižšia. Problémom je však diaľnica. Aby bolo auto dostatočne dynamické, má krátku prevodovku. Tá má ale bohužiaľ iba päť stupňov a pri rýchlosti 100 km/h už motor točí 2500 ot./min., čo je na danú rýchlosť a naftový motor celkom dosť. Pri 130 km/h už otáčkomer ukazuje 3300 ot./min., pričom musíte mať plynový pedál takmer na podlahe. Mal som dojem, že 140 km/h je maximálna rýchlosť. Palubný počítač ukazoval počas diaľničného presunu priemernú spotrebu vyše osem litrov na 100 km. Stačilo však rýchlosť znížiť na 120 km/h a spotreba okamžite klesla na 7,5 l/100 km/h. Motor 1.3 CDTI skrátka nemá rád rýchlosť.
Jazda
S Oplom Combo sa jazdí bez problémov. Je jasné, že v prípade tohto auta sme neobjavovali jeho charakter na hraniciach ovládateľnosti. Išlo o týždeň úplne bežného jazdenia. Nemusíte sa však báť nejakého kolísavého podvozku. Combo zvláda zákruty s prehľadom, ale jeho pruženie je dostatočne komfortné na to, aby z vás aj pri nízkom zaťažení nevytriaslo dušu.
Resumé
Opel Combo je obrovské auto a po praktickej stránke mu nemám čo vyčítať. Možno len ťažšie sa zatvárajúce bočné posuvné dvere, s ktorými majú slabší ľudia problém (prípadne aj silnejší, ale nevedia ako na to). Jeho batožinový priestor je fakt obrovský. Nepotrebujete žiadne strešné nosiče, zmestia sa tam aj lyže.
Otázny je však motor 1.3 CDTI. Viem si predstaviť, že nejakému drobnému podnikateľovi, ktorý potrebuje auto na mestský rozvoz, tento motor úplne postačí. Do auta pre kuriéra, ktorý bežne jazdí aj po diaľniciach, by som však volil určite iný motor. Nie len preto, že tento je slabý, ale je možné, že pri veľkom zaťažení bude mať vyššiu spotrebu ako silnejšie motory. Veď naftový dvojliter vo Fiate Doblo spotreboval mestskom režime iba o liter nafty viac ako Combo s motorom 1.3 CDTI. Spotreba mimo mesta bola dokonca rovnaká. Bohužiaľ, v starom teste údaj o spotrebe paliva na diaľnici chýba, ale verím tomu, že dvojliter by bol úspornejší. Minimálne už len kvôli tomu, že sa dodáva so šesťstupňovou prevodovkou a jednoducho z princípu, že Dieselov motor je najúspornejší pri čiastočnom zaťažení. Ak neustále pracuje pod vysokým zaťažením, spotreba prudko narastá.
Základná cena modelu – Opel Combo Combi 1.4i L1H1: 15 480 €
Základná cena testovanej verzie – Opel Combo Combi 1.3 CDTI L2H1: 17 520 €
Registračná daň na testované auto: 0 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1248 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 66 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 200 / 1500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 156 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | – |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 6,0 / 4,6 / 4,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 4200 / 4600 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1420 |
Rozmer pneumatík: | 195/60 R16 |
Dĺžka (mm): | 4740 |
Šírka (mm): | 1832 |
Výška (mm): | 1880 |
Rázvor (mm): | 3105 |