BRATISLAVA 10. júla (WEBNOVINY) – Hneď na úvod musím podotknúť, že hoci Peugeot 5008 nemá úlohu stať sa nosným modelom predajov automobilky Peugeot, z určitého hľadiska ide o veľmi významný model. Tým hľadiskom je dizajn. Všimnite si, že Peugeotu 5008 chýba obrovská „tlama“ v prednej časti, ktorá bola charakteristickou dizajnovou črtou súčasných Peugeotov. Vyzerá to teda tak, že Francúzi sa konečne umúdrili a že v oblasti dizajnu automobilky Peugeot svitá na lepšie časy.
Interiér
Interiér, jeho praktickosť a vnútorný priestor, ktorý Peugeot 5008 ponúka, sú azda jeho najväčšími prednosťami. Ak by ste raz náhodou potrebovali niekomu vysvetliť pojem „praktický interiér“, posaďte ho do Peugeotu 5008 a hneď mu bude všetko jasné. Pohodlné sedenie na predných sedadlách je viac-menej samozrejmosťou, no Peugeot prikladá bonus v podobe dopredu sklápacieho sedadla spolujazdca, aby bolo možné prepravovať aj mimoriadne dlhé predmety. Druhý rad sedadiel tvorí trojica samostatne nastaviteľných a posuvných sedadiel.
My sme testovali 7-miestnu verziu. Dvojica zadných sedadiel je ukrytá v podlahe batožinového priestoru. Neviem si predstaviť jednoduchšiu manipuláciu so sedadlami. Či už chcete sedadlá vyklopiť, alebo sklopiť, stačí potiahnuť za príslušnú slučku. Do posledného radu sedadiel sa nastupuje cez zadné dvere a to odklopením sedadiel v druhom rade. Nastupovanie nie je práve najjednoduchšie, no deti, pre ktoré sú tieto miesta primárne určené, to zvládnu ľavou zadnou. Ak však nie je druhý rad sedadiel posunutý celkom dozadu, aj na sedadlá v treťom rade sa zmestia dospelí. O tom, že nejde iba o núdzové sedadlá, svedčí aj fakt, že cestujúcim je k dispozícii napríklad lakťová opierka, alebo aj držiak na fľašu.
V základnom stave ponúka batožinový priestor Peugeotu 5008 679 litrov objemu. Po sklopení sedadiel a naložení až po strechu je to dokonca 2506 litrov. Ak však cestujete v sedemmiestnej konfigurácii, na batožinu vám bohužiaľ veľa miesta neostane.
Motor
Ak sa rozhodnete pre dvojlitrový turbodiesel HDi s výkonom 110 kW (150 k), ktorý je kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, nebude silnou stránkou vášho auta iba interiér. Dovolím si totiž tvrdiť, že práve tento agregát je pre Peugeot 5008 optimálnou pohonnou jednotkou. Autu totiž prepožičiava veľmi slušnú dávku dynamiky. Pravdou však je, že väčšinu testu som jazdil s prázdnym autom. Pochváliť musím aj odhlučnenie interiéru. Počas jazdy motor takmer nepočuť. Typický dieselový klepot sa ozýval iba na voľnobehu.
So slušnou dynamikou paradoxne korešponduje prijateľná spotreba paliva. V meste sa dá jazdiť aj za výrobcom udávaných 7,6 litra nafty na 100 km, no reálnejší bude asi údaj osem litrov nafty na 100 km, čo v mestskej premávke nie je na také veľké a ťažké auto zlý výsledok. Práve naopak. Svojou skromnosťou vás Peugeot 5008 poteší aj pri výletoch mimo mesto, kde si od vás nevypýta viac ako šesť litrov nafty na 100 km. Pri diaľničných presunoch rýchlosťou 130 km/h sa spotreba paliva pohybuje niekde okolo siedmich litrov.
Ako som už naznačil vyššie, nie len dynamické vlastnosti sa môžu zhoršiť, ale aj spotreba môže narásť pri „dovolenkovom“ naložení auta, na ktoré je Peugeot 5008 takpovediac predurčený. Myslím si však, že vždy to dopadne lepšie, ako v prípade slabšieho vznetového agregátu s objemom 1,6 litra, ktorý je síce za normálnych okolností úspornejší, no z naloženým autom by sa trápil viac, čiže aj jeho spotreba paliva by možno bola vyššia, nehovoriac o dynamických vlastnostiach.
Jazda
Podobne ako väčšina konkurenčných modelov v tejto triede, aj Peugeot 5008 stojí na podvozkovej platforme modelu nižšej strednej triedy, čiže Peugeotu 308. Podvozok teda z princípu nie je stavaný na tak veľkú a ťažkú karosériu, čiže jazdné vlastnosti sú väčšinou otázkou kompromisov. Keďže podvozok je naladený komfortne, niekoho možno prekvapia väčšie náklony karosérie v zákrutách. Ak ale jazdíte s vedomím, že nesedíte za volantom hatchbacku nižšej strednej triedy, všetko bude v poriadku. Peugeot 5008 sa proste na nič nehrá a jazdí presne tak, ako to očakávate od auta tejto kategórie.
Resumé
Aj keď osobne považujem autá kategórie MPV za nudné rodinné „približovadlá“, Peugeot 5008 ma naozaj zaujal. Interiér vodiča príjemne obklopí a za volantom Peugeotu 5008 sa cítite ako za volantom bežného a oveľa menšieho auta. Nedá mi nespomenúť aj dojmy z kvality vypracovania interiéru, ktoré sú viac než dobré. Ako už bolo vyššie uvedené, motor je výkonný a úsporný zároveň. Praktickosť interiéru je kapitola sama o sebe a navyše pri šoférovaní nemáte pocit, že riadite autobus, takže: „Otcovia mnohopočetných rodín, zbystrite svoju pozornosť“.
Základná cena modelu – Peugeot 5008 1.6e VTi Trendy: 17 900 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 5008 2.0 HDi Premium: 26 300 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1997 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 110 / 3750 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 340 / 2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,6 / 4,9 / 5,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 679 / 2506 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1593 |
Rozmer pneumatík: | 215/50 R17 |
Dĺžka (mm): | 4529 |
Šírka (mm): | 1837 |
Výška (mm): | 1622 |
Rázvor (mm): | 2727 |
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk