BRATISLAVA 1. decembra (WEBNOVINY) – Súčasný Seat Ibiza bol predstavený v roku 2008. Jeho dizajn teda ešte stále pôsobí aktuálne a teraz je vďaka zaujímavým akciám ešte dostupnejší. Prednedávnom sme testovali Seat Leon s akčnou výbavou Copa. Seat ponúka podobný balík výbavy aj pre Ibizu. V tomto prípade zahŕňa 15-palcové kolesá z ľahkej zliatiny, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, rádio s CD a mp3 prehrávačom a ovládačom pod volantom, tempomat, predné hmlovky s osvetľovaním zákrut, či špeciálne čalúnenie sedadiel, alebo vrecká na zadnej strane predných sedadiel. Testovaný Seat Ibiza 1.4i 16v stál s touto výbavou iba 10 364 €. Bolo v ňom pritom všetko to, čo človek potrebuje. Chýbal mi iba palubný počítač.
Interiér
Musím priznať, že Ibiza je síce lacná, ale nízku cenu trochu cítiť v interiéri. Tvrdé plasty sú aj na takých miestach, na akých sa to už dnes nenosí. Dosť nepríjemné sú kompletne plastové výplne dverí. Látku vodič nenájde ani v miestach, kde si zvykne o dvere opierať lakeť. Pôsobí to trochu neútulne, no to je asi tak všetko. Interiér Ibizy je celkovo veľmi kvalitne prevedený. Škoda len tých nepríjemných plastov.
Poloha za volantom je výborná. Stredová konzola je dokonca natočená na vodiča – evidentný prejav športovej orientácie značky Seat. Komfortne sa usadiť ale nebudú mať problém ani ďalší pasažieri. Priestor na zadných sedadlách by som kvalifikoval asi ako priemer segmentu B. Rovnako je to aj s batožinovým priestorom, ktorý poskytuje 292 litrov.
Motor
Nami testovaná Ibiza mala pod kapotou atmosféricky plnenú benzínovú „jedna-štvorku“. Motor má výkon 63 kW (85 k). Je teda papierovo silnejší, ako trojvalcová „jedna-dvojka“, no silnejšia verzia trojvalca je podľa mňa pocitovo živšia. Štvorvalec je taký nejaký vlažný. Je to nízkootáčkový motor. Výkon vrcholí už pri 5000 ot./min., takže sa skôr spolieha na krútiaci moment, no ani toho nie je na rozdávanie (132 Nm pri 3800 ot./min.). Ak Ibizu, tak najlepšou voľbou by bol nový štvorvalcový motor prepĺňaný turbodúchadlom – 1.2 TSI.
Bohužiaľ, testovaná Ibiza nemala palubný počítač, takže vám neprezradím, aká bola spotreba paliva. Pri rýchlosti 90 km/h točí motor na piatom prevodovom stupni zhruba 2500 ot./min. Pri 130-tke je to už 3500 ot./min. Nie je to síce málo, ale vzhľadom na to, že prevodovka je iba päťstupňová, je to pochopiteľné.
Jazda
Napriek slabšiemu motoru sa mi jazdilo s Ibiziou veľmi dobre. Podvozok je totiž naozaj vydarený. Ak by som mal porovnať malé koncernové hatchbacky, zrejme by som si vybral práve Ibizu. Pôsobí športovejšie ako Polo a je aj o čosi lacnejšia. Fabia druhej generácie jazdí ešte na podvozku Fabie prvej generácie, takže možno aj preto by som sa ako športovejšie orientovaný vodič rozhodoval medzi Polom a Ibizou. No a Ibiza je celkovo takou športovejšou alternatívou Volkswagenu Polo, takže preto zrejme Ibizu.
Resumé
Seat Ibiza je naozaj sympatické auto. Zaujme dynamickým dizajnom a členstvo Seatu v koncerne Volkswagen je zárukou kvality. Ako už bolo povedané, jazdí na novšom podvozku, ako Fabia a pôsobí trošku športovejšie ako Polo. To sú dôvody, pre ktoré by som Ibizu odporúčal. Okrem toho, že už základné ceny sú veľmi lákavé, teraz prichádza Seat s akčnou výbavou Copa, vďaka ktorej sa dá získať za výhodnú cenu množstvo prvkov z inak príplatkovej výbavy.
Základná cena modelu – Seat Ibiza 1.2i 12v Entry: 8 596 €
Základná cena testovanej verzie – Seat Ibiza 1.4i 16v Reference Copa: 10 238 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1390 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 63 / 5000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 132 / 3800 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 177 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 11,8 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,0 / 4,7 / 5,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 292 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1075 |
Rozmer pneumatík: | 185/60 R15 |
Dĺžka (mm): | 4052 |
Šírka (mm): | 1693 |
Výška (mm): | 1445 |
Rázvor (mm): | 2469 |