Seat Ibiza je auto, ktoré netreba predstavovať. Je „ostrieľaným hráčom“ v segmente B, no od nedávna konkuruje jeho kombi verzia s prívlastkom ST aj hŕstke „kombíkov“ v tomto segmente. Kombi verziu svojich malých automobilov ponúka iba Peugeot, Renault a Škoda. Teoreticky by sme mohli započítať aj Mini Clubman. Ten však kráča vlastnou cestou. Ak teda chcete malé rodinné kombi, máte na výber dvoch Francúzov a dvoch „Nemcov“ (jedného českého a druhého španielskeho).
Čo sa týka dizajnu, Ibiza ST je o 18 cm dlhšia, ako jej štandardná verzia. Dizajnérom sa podarilo novou zadnou časťou plynulo nadviazať na prednú časť. Z auta teda nemáte taký pocit, ako by malo iba „nalepený“ kufor.
Interiér
Interiér Seatu Ibiza môže byť vyhotovený v niekoľkých farebných prevedeniach. Nami testované biele auto malo čierny interiér s kontrastnými bielymi, resp. svetlosivými prvkami. To, že svetlá časť palubnej dosky je z príjemne mäkkého plastu, je celkom potešujúce. Rovnaký materiál na lakťovej opierke dverí a ich čalúnení zas až tak príjemne nepôsobil.
V aute mi chýbal teplomer chladiacej kvapaliny. Musím však pochváliť kvalitu ozvučenia. Za týždeň jazdenia som si tiež nezvykol na malý priestor na zasunutie kľúča do spínacej skrinky. Trochu v tom prekáža vystupujúci tvar palubnej dosky.
Čo sa týka priestrannosti, Ibiza ST je na tom s miestnom na zadných sedadlách rovnako ako jej troj a päťdverové prevedenie. Rázvor osí kolies sa totiž nezmenil. Narástol iba kufor. Ten skrýva pod platóm praktické „korýtko“ na menšie predmety, ktoré vám budú k dispozícii aj počas jazdy. V základom stave ponúka batožinový priestor 430 litrov. Ten sa dá samozrejme zväčšiť sklopením zadných sedadiel. Aj keď to nie je práve najpraktickejšie, k dispozícii potom máte až 1 164 litrov úložného priestoru.
Motor
Nový vznetový štvorvalec koncernu Volkswagen s objemom 1,6 litra sme si v Ibize vyskúšali v jeho najsilnejšej verzii. Tá produkuje 77 kW (105 k) a môže sa pochváliť krútiacim momentom s hodnotou 250 Nm. Nový motor s priamym vstrekovaním Common Rail je oproti predchodcovi o čosi kultivovanejší. Zaujímavejšia je však prevodovka.
Zo Seatu Ibiza som mal pocit, ako keby bol zakomplexovaný, že nemá šesťstupňovú prevodovku. Aby si na to jeho majiteľ ani náhodou nespomenul, dostala päťstupňová manuálna prevodovka neuveriteľne dlhé stupne. Pri rýchlosti 90 km/h ukazuje otáčkomer na piatom prevodovom stupni iba niečo okolo 1 500 ot./min. Pri rýchlosti 140 km/h je to rovných 2 500 ot./min.. To síce dynamike jazdy veľmi neprospieva, ale pomáha to znižovať spotrebu paliva. Samozrejme, v reálnych medziach.
Výrobca udáva spotrebu v meste 5,1 litra nafty na 100 km, pričom mimo mesta je to neuveriteľných 3,6 litra. My sme sa k týmto hodnotám ani len nepriblížili. Mimo mesta sme jazdili so spotrebou mierne presahujúcou 5 litrov nafty na 100 km. Na diaľnici nám palubný počítač ukazoval hodnoty okolo siedmich litrov a rovnakú spotrebu sme dosiahli aj v mestskej premávke.
Jazda
S Ibizou sa mi napriek spomínaným dlhým prevodom jazdilo celkom dobre. Vodič má za volantom príjemne nízky posed. Pasažieri na zadných sedadlách pritom sedia o niečo vyššie, aby aj oni mali dobrý výhľad na dianie na ceste. Radenie je presné, ako sme na to zvyknutí pri autách koncernu Volkswagen.
Mal som možnosť jazdiť s Ibizou na 15-palcových, aj na 16-palcových kolesách. Všimol som si, že Ibiza ma príjemne tuhší podvozok, ako ostatné konkurenčné autá, ale táto Ibiza ST jazdila na 17-palcových diskoch kolies. To sa mi už zdalo dosť tvrdé. Na 17-palcových kolesách jazdí najsilnejšia verzia Cupra, kde je to akceptovateľné, priam žiaduce. Od rodinného kombi ale očakávate komfortnejšiu jazdu a tak vám bohato postačia aj 16-palcové disky kolies.
Resumé
Ako som spomínal vyššie, Ibiza ST má v podstate iba troch konkurentov. Seat je orientovaný na športovejších vodičov a je to vidieť aj na Ibize ST. Ak teda potrebujete malý rodinný kombík a ste športovejšie založený vodič, myslím si, že zo spomínanej štvorice, vás zrejme najviac osloví Ibiza ako svojím športovejším dizajnom exteriéru, tak aj športovo pôsobiacim interiérom a veľmi dobrým jazdným vlastnostiam. S testovanou motorizáciou je Ibiza úsporné auto, no zázraky udávané výrobcom nečakajte. Motor je dostatočne silný a keby nebolo dlhého sprevodovania, vďaka nízkej hmotnosti by bola Ibiza ST s týmto motorom aj mimoriadne svižné auto.
Základná cena modelu – Seat Ibiza ST 1.2i 12v Reference: 9 785 €
Základná cena testovanej verzie – Seat Ibiza ST 1.6 TDI (77 kW) Sport: 14 050 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1598 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 77 / 4400 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 250 / 1500 – 2500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 188 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,9 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,1 / 3,6 / 4,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 430 / 1164 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1225 |
Rozmer pneumatík: | 215/40 R17 |
Dĺžka (mm): | 4227 |
Šírka (mm): | 1693 |
Výška (mm): | 1445 |
Rázvor (mm): | 2469 |