BRATISLAVA 5. decembra (WEBNOVINY) – Poslednou pravou Škodovkou bol Favorit. Alebo ešte Felicia, ktorá je v podstate zaobleným Favoritom, no do Felicie sa už dali objednávať aj motory z koncernu Volkswagen, ktorý v tých časoch českú automobilku Škoda kúpil. Určite sa o tom nemusím podrobnejšie rozpisovať, veď Škodovku všetci dobre poznáme. Na Slovensku je vnímaná ako domáca značka a dodnes má na našom trhu najväčší podiel predajov.
Všetci teda dobre vieme, že príchod Octavie znamenal obrovský skok vo všetkých smeroch. Bolo to auto postavené na podvozkovej platforme Volkswagenu Golf, ktoré už plne využívalo koncernovú techniku a konkurencii sa mohlo smelo pozrieť do očí. Taká bola aj Fabia, ktorá zas vznikla na základoch Volkswagenu Polo.
Medzičasom prišla na trh Fabia druhej generácie, Octavia druhej generácie je už na odchode. Za tých pár rokov sa z ľudových vozidiel stali kvalitné a relatívne lacné „české Volkswageny“ a mám pocit, že sa tomu prispôsobilo aj vnímanie áut značky Škoda verejnosťou.
Rapid je však trochu iný. Povedal by som to asi tak, že s novou dizajnovou filozofiou (ktorej autorom je slovenský dizajnér Jozef Kabaň) a cenovou politikou Fabie loví vo vodách väčších sedanov. Škoda Rapid je úplne nový model, ktorý v ponuke tejto českej automobilky nič nenahrádza. Rapid je tu na to, aby vyplnil existujúcu medzeru medzi Fabiou a Octaviou. Toto je však iba oficiálna verzia.
To isté totiž Škoda tvrdila aj pri príchode Fabie – že to nie je nástupca Felicie. V skutočnosti ale Fabia nebola ničím iným ako nástupcom Felicie, tak ako je Škoda Rapid nástupcom Octavie. Tentokrát ale v trošku inom zmysle. Octavia sa určite neprestane vyrábať. Naopak, jej nástupca už klope na dvere a my už teraz vieme, že to bude o dosť väčšie auto, ktoré konečne nebude stáť na hranici strednej a nižšej strednej triedy, ale bude to plnohodnotný zástupca strednej triedy. Práve do tejto medzery, ktorá vznikne s príchodom novej Octavie, krásne zapadne Škoda Rapid.
Interiér
Škoda Rapid je veľké auto. Naozaj, vo vnútri je miesta habadej. Ako by som sedel v Octavii, akurát že som mal dojem, že vzadu je ešte viac miesta, ako v Octavii druhej generácie. Obrovský je aj kufor – batožinový priestor ponúka už v základnom stave až 550 litrov. Koniec koncov, Rapid musí mať veľký kufor, keďže nahradí Octaviu, ktorá je v tomto smere rekordérom.
Tak ako je Rapid moderný zvonku, vyzerá dobre aj vo vnútri. Rapid ale nie je tak komplexný model, určený pre všetky typy zákazníkov, ako napríklad Octavia, alebo aj Fabia. Z obidvoch týchto modelov napríklad existuje športová verzia RS, v prípade Rapidu nie je ostrá verzia RS v pláne. Rapid totiž hrá rolu lacného auta, ktoré poskytne svojmu majiteľovi obrovský priestor a kvalitu, no žiadne pozlátka.
Preto napríklad nečakajte v Rapide nejaké hliníkové, či nebodaj drevené dekoratívne plochy, akými môže byť ozdobený interiér Octavie. V Rapide napríklad nemôžete mať kožené čalúnenie sedadiel ani za príplatok. No a to by trošku vysvetľovalo aj postoj samotnej Škody k Rapidu – podľa nich nenahrádza Octaviu. Možno práve preto, lebo to nie je tak „variabilné“ auto. No rozmerovo ju v podstate nahrádza.
Motor
Ani ponuka motorov pre Škodu Rapid nie je zďaleka tak rozsiahla, ako portfólio agregátov dostupných pre Octaviu. Základnou motorizáciou je dokonca trojvalcový motor 1.2 HTP z Fabie. Nejazdil som s takýmto Rapidom, preto nechcem zbytočne maľovať čerta na stenu, no myslím si, že trojvalec v tak veľkom aute nemá čo hľadať. Áno, konštruktérom sa podarilo udržať hmotnosť Rapidu zhruba na úrovni Fabie, no do väčšieho auta sa toho zmestí viac, čiže pri plnom obsadení má základný motor plné ruky práce.
Na redakčný test sme dostali auto s druhým najslabším benzínovým motorom. Ide o turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec 1.2 TSI vyladený na 63 kW (85 k). Tento motor je už plne postačujúci aj pre tak veľké auto ako je Rapid. Naozaj, po dynamickej stránke nemám tomuto motoru čo vyčítať. Asfalt síce netrhá, no nie je to ani žiaden leňoch. Skrátka, viem si predstaviť, že už aj táto motorizácia pomôže Rapidu vzorne plniť úlohu rodinného auta. No medzi týmto agregátom a motorom 1.2 HTP je priepastný rozdiel.
Čo sa týka spotreby paliva, v meste sme nemali najmenší problém zmestiť sa do limitu, ktorý udáva výrobca, teda 6,5 litra benzínu na 100 km. Mimo mesta to už ale bolo komplikovanejšie. V tabuľke svieti údaj 4,4 litra, no my sme sa pod 5,5 l/100 km nedostali. Na diaľnici točí pri predpisovej 130-tke malý prepĺňaný motor veľmi slušných 3000 ot./min. a to aj napriek tomu, že má iba päťstupňovú prevodovku. Pri tomto tempe si od nás Rapid vypýtal niečo málo nad sedem litrov naturalu na 100 km.
Jazda
K jazdným vlastnostiam Škody Rapid v podstate nemám žiadne pripomienky. Posed za volantom je dobrý. Oveľa lepší ako vo Fabii, v ktorej sa sedí oproti Rapidu ako na barovej stoličke. Skrátka, Rapid vo viacerých ohľadoch pripomína skôr Octaviu, no cenou, ponukou motorov a výbavou má Rapid bližšie k Fabii.
Poloha za volantom je teda komfortná, škoda len samotných sedadiel, ktorých sedák má na môj vkus dosť vodorovný sklon a mizerné bočné vedenie. Tento problém však riešia príplatkové športové sedadlá, ktoré sú v podstate také normálne. Tie základné sú totiž až príliš jednoduché.
Riadenie a radenie – žiadne výhrady. Všetko funguje tak, ako má. To platí aj pre podvozok. Aj jazdnými vlastnosťami Rapid pripomína skôr Octaviu ako Fabiu, aj keď Octavia je v porovnaní s Rapidom predsa len o kúsok komfortnejšia. V zákrutách Rapid statočne drží stopu a na limite sa dostaví predvídateľná a ľahko korigovateľná nedotáčavosť. Skrátka, žiadne prekvapenia sa nekonajú.
Resumé
Škoda Rapid je rozmerovo približne to isté, čo Octavia druhej generácie, teda nový zástupca Škodovky v nižšej strednej triede. Nejde však o typického predstaviteľa tohto segmentu. Ide o auto, ktoré útočí na stále populárnejšie lacné sedany, ako napríklad Renault Fluence, Chevrolet Cruze, Hyundai Elantra alebo napríklad aj Fiat Linea. Ak by som mal porovnať Rapid s týmito autami, pôsobí na mňa porovnateľne a v niektorých prípadoch aj o dosť kvalitnejšie, no má minimálne jednu veľkú konkurenčnú výhodu – nie je to sedan, ale liftback, teda s vekom batožinového priestoru sa otvára aj zadné sklo, čo je oveľa praktickejšie.
Pri uvedení Škody Rapid na slovenský trh (6. novembra) bolo všetko super. Škodovka prišla s naozaj zaujímavou cenou a normálne som sa tak trochu začal obávať o konkurenciu. Veď už bez Rapidu mala Škoda k októbru 2012 trhový podiel až 22,56%, čo jej s prehľadom zabezpečilo prvé miesto. O dva dni neskôr však prišiel koncern PSA so svojimi sedanmi – Peugeot 301 a Citroën C-Elysée. Zatiaľ som nejazdil ani na jednom z nich, no mal som možnosť sadnúť si do vnútra a všetko si dobre poobzerať. Francúzske sedany síce pôsobia ešte o niečo lacnejšie, no aj ich cena je o vyše 2500 eur nižšia, takže to Rapid nebude mať zas až také ľahké…
V konečnom dôsledku to však zatiaľ vyzerá tak, že váhy sa predsa len naklonia na stranu Rapidu, ktorý napriek svojej skromnosti pôsobí o čosi serióznejším dojmom ako nové francúzske sedany.
Základná cena modelu – Škoda Rapid 1.2 MPI Active: 11 111 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Rapid 1.2 TSI (63 kW) Ambition: 13 299 €
Registračná daň na testované auto: –
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 8 |
Zdvihový objem (cm3): | 1197 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 63 / 4800 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 160 / 1500 – 3500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 183 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 11,8 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 6,5 / 4,4 / 5,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 550 / 1490 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1155 |
Rozmer pneumatík: | 185/60 R15 |
Dĺžka (mm): | 4483 |
Šírka (mm): | 1706 |
Výška (mm): | 1461 |
Rázvor (mm): | 2602 |