Test: Subaru BRZ – nech žije boxer a pohon zadných kolies

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Subaru BRZ
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 17. októbra (WEBNOVINY) – Subaru sa už dobrých 40 rokov profiluje ako výrobca vozidiel s pohonom 4×4. Od roku 1972 totiž, až na pár výnimiek, brány tovární automobilky Subaru opúšťali iba autá s obidvomi poháňanými nápravami. Subaru však patrí spoločnosti Fuji Heavy Industries a v tejto spoločnosti má zas takmer 17-percentný podiel Toyota. To vysvetľuje existenciu modelu Trezia, ktorý je vlastne Toyota Yaris Verso so súhvezdím Plejád na kapote. Nemá typický pohon 4×4 ani plochý motor typu boxer.

V roku 2012 prichádza automobilka Subaru s ďalšou výnimkou. Opäť to nie je čistokrvné Subaru. Sú tam nejaké tie gény Toyoty, no toto auto nám na tvári vyčarilo ďaleko väčší úsmev ako Subaru Trezia. Dámy a páni, Subaru BRZ je pre nás najpríjemnejším prekvapením tohto roku a určite najlepším športovým autom v danej cenovej kategórii.

Interiér

Subaru BRZ vyzerá úžasne ako zvonku, tak aj zvnútra. Nejdem však rozoberať dizajn tohto auta, keďže v Toyote si kúpite presne také isté. Dizajn sa dá nazvať vydareným a príťažlivým, no nie je to ani Subaru, ani Toyota. To auto má vlastný dizajnový štýl, ktorý ale dokáže zaujať. Obzvlášť v kombinácii s nádhernou modrou metalízou, ktorá už od nepamäti zdobí karosérie najsilnejších verzií modelu Impreza, ponovom už iba WRX STi.

Subaru BRZ
Foto: Ondrej Rabatin

Čo je ale najúžasnejšie na interiéri Subaru BRZ, je poloha za volantom, samotné riadenie, radenie a vôbec všetko, čo súvisí s ovládaním auta. Subaru by normálne mohlo zorganizovať prednášky pre konštruktérov ostatných automobiliek, na tému „Ako usadiť vodiča za volantom“. V ďalšom semestri by zas mohli navštevovať predmet „Ideálne riadenie“ a potom „Presnosť radenia“.

V technickom preukaze tohto japonského skvostu svieti v kolónke počtu miest na sedenie „2+2“. V tomto prípade ide o naozaj veľmi výstižný opis množstva miesta v novom športovom Subaru. Vpredu sú dve plnohodnotné sedadlá, no tie zadné sú skôr núdzové. V tomto prípade to však nie je veľmi podstatné. V mimoriadnych situáciách vzadu nejaké to dieťa alebo útlu slečnu bez problémov odveziete.

Naopak, batožinový priestor s objemom 243 litrov je na danú kategóriu naozaj slušný, čo zo Subaru BRZ robí ideálne Gran Turismo. BRZ-ko vás nenechá v štichu, ani keď potrebujte previezť niečo rozmernejšie. Operadlá zadných sedadiel sa dajú sklopiť a to dokonca do jednej roviny s podlahou batožinového priestoru.

Subaru BRZ
Foto: Ondrej Rabatin

Motor

Plochý štvorvalec s protibežnými piestami (boxer) pod kapotou tohto auta je technickým skvostom. Z objemu dvoch litrov produkuje výkon 147 kW (200 k) bez akéhokoľvek prepĺňania. Motor dosahuje plný výkon až pri 7000 ot./min., čiže ide o poctivý vysokootáčkový motor. Jeho športové naladenie dokazuje aj veľmi vysoko položený vrchol krútiaceho momentu – všetkých 205 Nm je k dispozícii až od 6400 do 6600 ot./min.

Nemusíte sa báť, že by tento dvojliter nemal dostatok síl v nízkych otáčkach. Prečo ale sú jeho maximá až tak vysoko? Z jednoduchého dôvodu – aby sa pri plnom nasadení motor neustále pohyboval iba od maxima výkonu po maximum krútiaceho momentu, kde klesnú otáčky po preradení na vyšší rýchlostný stupeň. Takto sú ladené aj pretekárske motory okruhových áut.

Motor je však mimoriadne účinný a prekvapivo úsporný. Výrobca udáva, že v meste toto auto potrebuje 10,4 litra benzínu na 100 km. Nám sa pri troche snahy podarilo udržať osemlitrový priemer. Mimo mesta sa dá jazdiť za neuveriteľných 6,5 litra, pričom sa bavíme o športovom aute s výkonom 200 koní. Na diaľnici si pri maximálnej povolenej rýchlosti Subaru BRZ z nádrže potiahne iba sedem litrov každých 100 km. Pri rýchlosti 130 km/h motor točí síce 3400 ot./min., no posádku to nijako neobťažuje. Zaujímavé veci sa začínajú diať zhruba až od tých 4000 ot./min.

Subaru BRZ
Foto: Ondrej Rabatin

Jazda

Ešte som len odišiel z predajne automobilov značky Subaru na Rožňavskej ulici v Bratislave, kde som si auto prebral, a kým som došiel po prvý semafor, na tvári som mal úsmev od ucha k uchu. Vôbec som pritom nešiel rýchlo. Bol som iba rozčarovaný z toho, ako to auto geniálne funguje ako celok.

Veľkú pochvalu si zaslúži presný chod radiacej páky, ktorá má ten taký športovo-chlapský odpor. Tuhé je aj riadenie. Je však mimoriadne priame a na dnešnú dobu veľmi komunikatívne. Je skvelé, že komunikačný kanál v riadení medzi povrchom cesty a dlaňami vodiča nijako neprerušuje prenos výkonu. Subaru BRZ má totiž pohon zadných kolies.

Pred zadokolkami majú niektorí ľudia prehnaný rešpekt, možno až strach. Áno, zadokolky vedia byť zákerné. Pretáčavý šmyk sa predsa zvláda oveľa ťažšie ako ten nedotáčavý, no keď človek rozumie šoférovaniu a cíti, čo auto v danom momente robí, alebo sa chystá spraviť, jazda so zadokolkou je neporovnateľne zábavnejšia, ako jazda na aute s pohonom predných kolies alebo 4×4.

Subaru BRZ
Foto: Ondrej Rabatin

Pri normálnej jazde rozdiel ani nespoznáte. Spozná ho iba ten, ktorý cíti, že auto zatáča oveľa ľahšie. Kto to necíti už pri jazde mestom na nákup, nemal by zadokolku provokovať v hraničných situáciách a možno by vôbec nemal jazdiť rýchlo ani na aute s predným pohonom či 4×4.

Kto sa však dokáže s autom zžiť, čo je v prípade Subaru BRZ veľmi jednoduché, bude sa mu až rozum zastavovať nad tým, čo toto nové Subaru dokáže pri ostrej jazde. Vďaka mimoriadne nízko položenému ťažisku sa prakticky vôbec nenakláňa, takže zákruty pre toto auto nepredstavujú žiaden problém. Do otáčok sa motor ženie s mimoriadnou ľahkosťou a zvuk, ktorý pritom vydáva, je proste brutálny. Jednoducho nádhera. A pozor, nerobia to výfuky. Tie sú takmer úplne tiché. Za všetku tú krásu môže iba mechanický zvuk plochého motora s protibežnými piestami.

Resumé

Subaru BRZ je najlepšie auto na svete. Ja viem, možno som trochu zaujatý a o nejakom rodinnom kombi alebo SUV by som to nikdy nepovedal. Predsa len má každý z nás iné nároky na auto a iné predstavy o aute snov. Keď sme však boli mladší a snívali si ten svoj chlapčenský sen o aute, asi v ňom nevystupovalo rodinné MPV…

Subaru BRZ
Foto: Ondrej Rabatin

Práve preto tvrdím, že Subaru BRZ je auto snov. Je to klasické športové kupé s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Nie je to však hocijaký motor. Vysokootáčkový dvojliter s výkonom 200 koní je posledný svojho druhu. Clio RS tretej generácie už odišlo do večných lovíšť, a tak úlohu posledného mohykána prebralo Subaru BRZ.

Oproti „predposlednému mohykánovi“ je však výrazne úspornejšie a iba o čosi menej praktickejšie, takže sa s ním dá jazdiť aj každý deň. Na rozbitých cestách je Subaru BRZ dokonca komfortnejšie ako Clio RS. Najväčšou výhodou však aj tak ostáva pohon zadných kolies, ktorý je na nezaplatenie.

Základná cena modelu – Subaru BRZ: 31 990 €

Základná cena testovanej verzie – Subaru BRZ: 31 990 €

Registračná daň na testované auto: 957 €

Subaru BRZ
Foto: Ondrej Rabatin

Subaru BRZ
Foto: Ondrej Rabatin
Subaru BRZ
Foto: Ondrej Rabatin
Subaru BRZ
Foto: Ondrej Rabatin
Subaru BRZ
Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

zážihový, boxer

Valce / ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1998

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

147 / 7000

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

205 / 6400-6600

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

226

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

7,6

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

10,4 / 6,4 / 7,8

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

243

Objem nádrže (l):

50

Prevádzková hmotnosť:

1239

Dĺžka (mm):

4240

Šírka (mm):

1775

Výška (mm):

1285

Rázvor (mm):

2570

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Subaru