BRATISLAVA 8. decembra (WEBNOVINY) – To, že japonské automobilky Subaru a Toyota spolupracujú pri vývoji niektorých modelov, nie je žiadnym tajomstvom. Ako príklad môže poslúžiť nedávno predstavená dvojica športových kupé – Subaru BRZ a Toyota GT-86. Tieto športové autá vyvíjali obe automobilky spoločne. Podobne to bolo aj s minivanom segmentu B. Subaru Trezia a Toyota Verso-S sú dvojičky. Jednovaječné. Ako zvonku, tak aj v interiéri sa líšia obidve autá iba v detailoch.
Či už Toyota, alebo Subaru, dizajnom si vás toto auto asi nezíska. Povedal by som, že dizajn je skôr účelový. No a aký bol účel? Postaviť priestranné auto na pôdoryse platformy „béčkového“ segmentu, teda veľkosť Yarisu. Podarilo sa? Isteže.
Interiér
V malej Trezii je naozaj dosť miesta. Vývoj vozidiel kategórie MPV bohužiaľ niekedy skĺzne iba k tomu, že jediná priestorová výhoda oproti pôvodnému modelu v tomto segmente je vyšší priestor nad hlavou. Toto ale našťastie nie je prípad Trezie. Na zadných sedadlách disponuje naozaj nadpriemerným priestorom v tejto triede. Navyše sa sedadlá môžu pochváliť polohovateľnými operadlami.
Batožinový priestor ponúka minimálne 363 litrov. Dno je však dvojité a tak je možné jednoduchým pohybom tento objem zväčšiť na 429 litrov. Sedadlá sa sklápajú jednoduchým potiahnutím páčky v batožinovom priestore. Dokážu sa sklopiť do takmer jednej roviny s dnom batožinového priestoru vo vyššej polohe. Maximálny úložný priestor najmenšieho Subaru súčasnosti má kapacitu 1388 litrov.
Čo sa týka samotnej palubnej dosky, tá je kompletne prevzatá z Toyoty. Interiér je teda vypracovaný podobne, ako interiér nového Yarisu. Kvalitatívna na dobre úrovni, no niektoré použité plasty pôsobia trochu lacno. Netreba však zabúdať, že Trezia je iba auto segmentu B. Celkovo je však dizajn interiéru taký jednoduchší, menej nápaditý.
Motor
Keď automobilky Subaru a Toyota spolupracovali na vývoji športových modelov BRZ a GT-86, každému bolo jasné, že dvojlitrový boxer asi nevyvinula Toyota. Motory s protibežnými piestami sú predsa špecialitou automobilky Subaru. V prípade malých minivanov však Subaru iba prebralo motory z Toyoty. V nami testovanom aute pracoval 1,4-litrový turbodiesel. Ak ste už jazdili s nejakou Toyotou, ktorá mala pod kapotou vznetovú „jedna-štvorku“, tak ten motor poznáte.
V Trezii mi pripadal byť trochu hlučný. Rozhodne je to však lepšie, ako vznetové trojvalce TDI koncernu Volkswagen. Vďaka výkonu 66 kW (90 k) má motor aj oveľa lepšiu odozvu na plynový pedál. Pritom je aj úspornejší. V meste mu postačí päť litrov nafty na 100 km. Pri výlete mimo mesto sa bude spotreba paliva pohybovať medzi 4 až 4,5-litrami na 100 km. Na diaľnici treba kvôli vysokej karosérii rátať so šiestimi litrami na 100 km.
Spotreba je to ale naozaj príjemná. Okrem úspornosti samotného motora vďačí Trezia za tak dobré výsledky najmä vynikajúcemu sprevodovaniu. Predpisových 90 km/h sa dokonca ani nedá ísť na najvyššom šiestom prevodovom stupni. Motor má proste príliš nízke otáčky. Na päťke točí pri 90-tke iba 1900 ot./min. Pri diaľničnej 130-tke má motor pri zaradenom šiestom prevodovom stupni necelých 2400 ot./min.
Jazda
Podvozok Trezie ma veľmi milo prekvapil. Nerovnosti zvláda ukážkovo a dokonca to ani nie je počuť. Žiadne lacné buchotanie sa nekoná. Navyše je dostatočne pevný, takže auto sa v zákrutách príliš nenakláňa, aj keď vyzerá akoby malo v každej zákrute brúsiť spätné zrkadlá o zem. Motor je tiež celkom príjemný. Treba sa len naučiť správne radiť. Ak ho budete držať v správnych otáčkach a nebudete ho príliš dusiť na vyšších prevodových stupňoch, vie prepožičať autu uspokojivú dynamiku.
Zvyknúť si bude treba na vyššiu polohu za volantom. Tá je však typická pre všetky autá tohto typu a majitelia takýchto áut majú iné priority, ako ideálna poloha za volantom.
Resumé
Subaru Trezia je zaujímavé auto. Nie je to síce typické Subaru s plochým motorom a pohonom všetkých štyroch kolies, no má čím zaujať. Svojou úspornosťou milo prekvapil aj motor od Toyoty a podvozok prekvapil hádam ešte viac. Je naozaj vydarený. Najväčšou výhodou je však na daný segment mimoriadne priestranná karoséria. Ak hľadáte mále, no plnohodnotné rodinné auto, Trezia by mohla byť správnou voľbou. Veľa sa do nej zmestí, no vďaka malým vonkajším rozmerom nebudete mať v meste problém s parkovaním.
Základná cena modelu – Subaru Trezia 1.3i Classic: 13 990 €
Základná cena testovanej verzie – Subaru Trezia 1.4D Comfort: 18 490 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/8 |
Zdvihový objem (cm3): | 1364 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 66 / 3800 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 205 / 1800 – 2800 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 175 (5. prevodový stupeň) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | – |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,0 / 3,9 / 4,3 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 429 / 1388 |
Objem nádrže (l): | – |
Pohotovostná hmotnosť: | 1135 |
Rozmer pneumatík: | 185/60 R16 |
Dĺžka (mm): | 3995 |
Šírka (mm): | 1695 |
Výška (mm): | 1595 |
Rázvor (mm): | 2550 |